Gå til innhold

Er iste som vanlig te???plis svar noen!!

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal..får ingen svar på første trimester som tilfrestiller spm mitt...jeg vil vite om d er så mye koffein i iste...ISTE altså...at man ikke bør drikke mye av d...jegvet d er vanlig at d er koffein i te og kaffe...men er ikke iste litt sånn lure te...d er vel ikke vanlig te..d er jo pulver for guds skyld...d står ikke på pakken at d inneholder koffein..jeg er fryktelig kvalm og kaster opp alt jeg drikker og siser og iste er d jeg klarer å holde på...så plis...kan noen svare meg på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139171504-er-iste-som-vanlig-teplis-svar-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt om jeg greier å svare helt på det du spør om, men jeg vil i hvertfall tro at det ville stått på pakka om det var koffein i det :) Og dessuten så hører man jo ingenting om at unger ikke burde drikke det, og det tror jeg man ville gjort hvis det var like mye koffein i det som i kaffe =)

Hei!

Jeg støtter Tigerlily som sier du bør ringe produsenten. Jeg vil tippe det varierer fra produkt til produkt. Noen av produktene f.eks. enkelte av Nestea produktene er kald sort te som en påpekte her. Jeg har regnet disse for å inneholde koffein. Men det finnes jo en del andre varianter, eneste korrekte svar får du nok hos produsenten. For som du påpeker er det lite som står på flaskene/kartongene.

Annonse

Til magen vokser.

Nasjonale anbefalinger som du finner på bla. matportalen.no anbefaler begrensninger i koffeininntaket i svangerskapet bla. pga økt abortrisiko. Å følge nasjonale anbefalinger hva gjelder kosthold og helse for gravide er ikke hysteri. Det er en erkjennelse av at noen på faglig grunnlag har gitt en anbefaling for hvordan du best mulig kan ivareta din og barnets helse. At noen velger å ikke følge disse anbefalingene får være et valg den enkelte ta, men å gå ut og si at vi andre skal se bort i fra disse rådene mener jeg blir feil.

Så stemmer det nok som du sier at jordmoren din har sagt det ikke er farlig med te og mange andre råd jordmødre viser seg å gi som ikke er i tråd med nasjonale folkehelseanbefalinger. Det klarer jeg ikke å se på som annet enn en faglig svakhet med norsk kommunehelsetjeneste. Grunnene til dette kan sikkert være mange og varierte. Siden jeg som du har opplevd å få råd fra min jordmor som er klart i konflikt med nasjonale anbefalinger er ikke dette innlegget ment som et angrep på deg "magen vokser," men jeg klarer ikke å la være å si i fra når man på disse sidene viser til leger eller jordmødre som har gitt råd som ikke er i tråd med nasjonale anbefalinger. Jeg har selv blitt veldig overrasket over mangelfull og til tider feil informasjon jeg har fått fra helsepersonell i svngerskapet og har konkludert med at når det kommer til enkelte områder, som for eksempel kosthold, så kan jeg rett og slett ikke ta alt de sier for god fisk.

Hysterisk for meg er hvis du uten grunn helt slutter å drikke te. Men å holde seg under eller opptil anbefalingen på 4 kopper per dag er for meg en erkjennelse at fagfolk har gjort en vurdering av at mer enn dette utsetter brnet mitt for unødig risiko. (Da kan du ikke drikke noe koffeinholdig utenom det.) Så spørs det jo hva du legger i masse te slik du skrivver i innlegget ditt. Men for meg er 4 kopper te om dagen lite sammenliknet med hva jeg kunne drikke før.

Heisann...

Eg ringte produsenten sist eg var gravid (for 2 år siden) og fikk til svar at det ikkje er koffein i den. Dette var Nestea og altså Coca-cola Drikker a/s.. Om du ønsker å sjekke sjølv, så er tlf nr dit : 67 92 40 50

Eg drikke den iallefall.. Fersken iste fra Nestea..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...