Gå til innhold

Spørsmål til dere som pumper dere flere ganger for dagen, ang. rengjøring av pumpe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

La ut et spørsmål igår om hva man gjør med en unge som bare makker og vrir seg hver gang det er tid for amming. Følger rådet med å pumpe for å holde oppe produksjonen, men må man koke pumpen mellom hver gang man pumper? Dersom man pumper flere ganger for dagen blir jo det et styr uten like... :)

Og kan man koke pumpen om kvelden og så la den stå til neste dag? (Den er fremdeles steril?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg pumpet kokte jeg den en gang om dagen. Skyllet den i varmt zalovann etter bruk. Etter koking satt jeg den til tørk på et kjøkkenhåndkle, og ja, den er steril dagen etter også

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at pumpa skal kokes etter hver bruk, fordi den har så mange krinkelkroker at en ikke kan være sikker på at den blir helt rein etter zalo-vask. Jeg kjøpte ekstra deler til min avent-pumpe for å slippe å måtte koke mellom hver pumping, men det blir uansett mye koking da. Etter 8 uker ga jeg opp hele pumping og fikk et nytt og bedre liv. Håper du får amminga bedre til enn jeg - og hvis ikke - morsmelkerstatning er en god nummer to for oss som ikke kan amme/ fullamme! Lykke til!

Skrevet

Pumpet 7-8 ganger i døgnet de første 3 mnd, så det hadde vært håpløst å koke mellom hver gang.

Skylte godt i kaldt vann og la den i kaldt vann etter hver bruk. Skylte den så i glovarmt vann en stund før jeg brukte den.

Kokte en gang i døgnet.

Poenget er vel at melkebakteriene ikke skal få anledning til å gro. I kaldt vann gjør de ikke det så vidt jeg har forstått.

Det gikk helt fint. (Prematur baby som nå er 8 mnd)

Skrevet

Og i brosjyrene til Medela-pumpen som brukes på sykehuset står det også at det holder å koke en gang om dag, bare så det er sagt.

Skrevet

Takk for alle svar! Småen her er snart 7 mnd. Har gått greit med ammingen så langt, men etter at vi begynte med fast føde har han slått seg helt vrang! Håper det bare er en liten periode, og at han snart slutter med makkingen sin:) Får pumpe i mellomtiden, for har ikke lyst å slutte å amme riktig ennå, han tar ikke flaske eller tutekopp, så vet ikke hvordan jeg ellers skulle fått i han nok væske...

Skrevet

Vil bare trøste deg med at det kan godt hende det bedrer seg!

Mini hadde total puppenekt i forbindelse med innføring av fast føde. Men nå er han litt mer interessert, og tar puppen 3-4 ganger i løpet av dagen. Tilbyr alltid før måltid og etter lur.

Jeg pumpet meg også for å opprettholde litt produksjon, jeg brukte å enten bruke melka i grøten, eller gi han med skje. Jeg kokte pumpa hver gang jeg hadde brukt den, usikker på om det var nødvendig men syntes det var tryggest.

Skrevet

Jeg tenkte også på dette med skje :) Og om han får nok næring via maten, så kan det jo hende det holder med noen te-skjeer vann? Jeg testet å gi vann til jenta vår da hun var litt over 4 mnd. og hun glupsket i seg 3 te-skjeer. Smattet og sto i - hehe.

Men tror vi må vente litt lenger med vann, for den dagen var hun ikke like sulten som ellers - eller så er hun ofte tørst i tillegg til sulten og var mindre tørst den dagen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...