Gå til innhold

Tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri trodd dette,men jeg vurderer faktisk å gå over til tøybleier..Jeg fikk spm da jeg ventet førstemann, om hva slags bleier vi skulle bruke-- HÆ? TØYBLEIER- jeg var sjokkert over at noen faktisk trodde at det kunne være et alternativ.. Og her sitter jeg med stor mage for tredje gang, og lurer på om det kan være noe for oss (meg) (mannen min er ikke poitiv...) (men det er jo heller ikke han som vasker klær da..)

Årsaker:

-jeg er lei,lei,lei av alt bleiesøppelet

-lei av å kjøpe bleier, plutselig oppdage at det snart er tomt

-det er også en utgift

Men:

- stresset nå kan jo bli "det er jo ingen rene bleier igjen..må vaske!!"

- det kan være dyrt med tøybleier og..det er jo litt av hvert å shoppe ser jeg..

siden de to første har brukt engangs-så er det jo lettvint å bare fortsette med det, for seint å tenke miljø nå, liksom.. (ser det er ulogisk å tenkte sånn altså)

Så er jeg redd at tøybleier ikke fungerer, at det blir mye skift og søl gjennom bleiene-for det er jeg ikke så innstilt på merker jeg.

Og hvis mellomstemann på snart 2,5 år skal gå over til tøybleier nå- hva trenger han av utstyr.Et dumt spm til slutt: er det plass til tøybleie og ullbukse under vanlige olabukser osv?? Og hva kommerbarnehagen til å si.?

Takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Meld deg inn i tettinntil. Det er et veldig fint og informativt forum, og ikke minst så er alle utrolig hyggelige der. Her har du forresten en link med kort oversikt over forskjellige tøybleiealternativer: http://www.tettinntil.no/TB_JUNGELEN.htm

Hva som er det beste alternativt varierer veldig. Selv håper jeg at babyen min kan bruke one size lommebleier. Er jeg heldig og det går bra så kommer jeg til å bruke 3500 kroner til sammen på bleier for hele bleieperioden. Det er jo slettes ikke mye penger.

Jeg kan desverre ikke svare noe særlig mer, da min lille tøybleiebaby fortsatt ligger inni magen.

Skrevet

For det foerste, kom deg inn paa tettinntil!;) Der har de bruktmarked ogsaa, saa slipper du aa bruke saa mye penger naar du ikke er sikker paa hva som funker....Bleiene kan du jo bruke til flere enn et barn, saa det er jo en engangsutgift og de kan selges igjen. Sjekk om komunen du bor i gir stoette til toybleier. Vi bor i Bergen og fikk 1500 kr fra BIR.

Du trenger heller ikke bruke ullbukse med bleie under paa stoerstemann. Mht bhg osv kan det vere greit med AIE eller lommebleie. De er like enkle aa ta paa og av som engangs. Bhg til snuppa stilte ingen spm ang toybleiene iallefall....

Det er litt aa sette seg inn i, men det klarer du:) Det er egentlig bare ganske goy;) Satser du paa one size kan du spare mye, og bruke samme bleiene paa begge bleiebarna:)

Skrevet

Du kan bruke vanlige klær ja. :) Men ting som strammer er jo ikke bra for bevegeligeten til noen barn da.

• 1 måned senere...
Skrevet

- Vaskestress: Vi bruker wetbags til å ha de skittne bleiene i. Jeg har 3 stk ca 40x50 cm store og når to er fulle vasker jeg. Du får ikke vaskestress om du har mange nok bleier. Gutten vår bruker ca 5 bleier i døgnet og vi har ca 20 bleier. Bleier for 4 dager.

- JA det kan bli dyrt :D Men det lureste man gjør er å kjøpe en bleie først for å se på den og prøve den. Liker man den så kan man kjøpe flere. Da unngår du bomkjøp. Det er lurt å satse på one-size selv om det er klumpete på nyfødt - eller så er jo brettebleier det aller smarteste. De passer veldig bra på nyfødt. Så kan man kjøpe de dyrere bleiene når barnet ikke vokser sååå fort lenger.

- Vi har mindre lekkasjer med tøybleier enn vi hadde med engangsbleier. Men det er viktig å prøve tøybleiene først før man kjøper 18 stk av en type. Noen er runde i livet og tynne ben mens andre har tykke lår og smal midje osv.... Noen TB sitter kjempebra på noen barn, mens de kan lekke på andre. Her må man bare prøve og finne den som sitter best og som man selv liker best. Vi hadde kanskje 5 lekkasjer med engangsbleie den første mnd, så byttet vi til tøy når gutten var 1 mnd. Etter det har vi kanskje tilsammen hatt 5 lekkasjer (maks). Ikke noe bæsj oppover ryggen lenger!

Man kan bruke nettere bleier enn formsydde og ullbukse altså! Jeg synes Bitti D'lish er de netteste bleiene vi har. Med dem har vi ikke hatt noe problem med olabukser. Du må kjøpe inn bleier til barnehagen så om du velger pampers, libro eller bitti d'lish så har ikke barnehagen noe å si. Noen barn tåler jo ikke engangs og de må jo bruke tøybleier. Så lenge man gjør det enkelt og lekkasjesikkert for barnehagen burde det ikke være noe problem. Det er ikke smart å sende med en helt ny bleie til barnehagen for eksempel ;) Test dem ut hjemme og finn ut hvor lenge de holder før man sender dem til barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...