Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Hvor mye er det egentlig meningen at man skal amme de små? Min jente på 4 uker spiser i ca en time tilsammen, avogtil lengre, og vil da ha mat igjen bare knappe 3 kvarter etterpå! Da begynner hun å leite etter puppen, og lager lyder som tegn på sult. Er det virkelig meningen at hun skal spise så ofte og så lenge? Får jo ikke gjort noe annet, så vidt jeg får gått på do! På natten sover hun 3 timer i strekk og etter det våkner hun hver time og vil ha mat, og da spiser hun også i en time eller mer. Er dette vanlig??
smillas Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Ja! Det beste rådet jeg fikk, litt sent, men godt, var å sette av de tre første månedene til å se på TV eller lese bok mens babyen spiste og koste seg. Ta det med ro - du får ikke tid til mye annet. Sånn er det for mange ammende... min melk var skikkelig treig, sikkert fordi jeg var så mye trøtt. SOV sammen med henne mens hun dier, det går fint. Det går over. Når hun er fire måneder, var min jente klar for lange perioder uten mat, da måtte jeg løpe etter henne med sprengte pupper. Men de tre første månedene var vanvittig intense. Det er ingen som forteller på forhånd at det blir slik, da hadde vi vel ikke giddet å fullamme...
oslo75 Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Ja, det er helt normalt. Vi hadde det også sånn, men det justerer seg litt etterhvert. Det er bare å innstille seg på at det blir mye amming framover, men hvert måltid tar nok kortere tid etterhvert. Lykke til. Og du vil savne det når det er helt slutt....
husmus &2 Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Smilla, jeg måtte bare le, "løpe etter henne med sprengte pupper", hehe. Her delammer vi dessverre bare, men når han ammer så henger han der ofte gjerne en time og er like sulten etter det, så i kveld er en av de få gangene han faktisk har sovnet fra det, når det skal sies har han fått nok tillegg i kveld og dessverre ikke bare mine pupper som har tilfredstilt lysten.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Yup - sånn var det her også - trodde jeg skulle bli fullstendig sprø Men det går seg til (selv med masse tilleggsproblemer, betennelse osv.). Magesekken hennes blir større, og hun suger etter hvert kraftigere så hun får mer om gangen. De første ukene måtte jeg få mannen til å ordne mat og vann, og morgentoalettet måtte jeg ta mens hun lå nystelt og nymatet på stellebordet, men etter 6-8 uker ble det litt bedre, så har det blitt bedre og bedre etter det
Makko med to små gutter Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Det gir seg heldigvis! Vi brukte gjerne 2timer! pr foring vi.. I "boka mi" stod det at nattamming trenger ikke å ta mer enn 20min. -Så jeg prøvde å legge han til å sove etter 20min, for da skulle han jo ha fått det han trengte. Han gråt og jeg gråt, og gubben purka og sov... Helsesøster sa også max 20min amming på kvelden, og da SKAL det gå iallefall 2 timer mellom... Jada, særlig. Babyen min har ikke lest disse bøkene han. Jeg lærte meg å kun lytte til han, glemme alt som het klokke og prøve å slappe av litt mer (og ja jeg har sett MYE serier denne perioden). Greide ganske raskt å få ned nattamming på 40min (halverte tiden når jeg tok bleieskift i senga, istedenfor på badet). -Nå er lillegutt 3mnd, og "problemene" føles helt fjerne fordi det var så "lenge" siden. Hihi. Nå tar amminga tar sjelden mer enn 20min uansett tid på døgnet. Gjerne kortere.
Trulte76 Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 min spsite ikke så legne han da, men jeg følte jeg ikke gjorde noe annet enn å amme. det ble bedre da han ble 6-7 uker. Da begynte han å ville ha annen hver time istedet. Og nå er han 3 mnd og føler det går enda lengre i mellom. Så ibegynnelsen er dette helt vanlig å amme ofte. Men JM sa til meg at skulle ikke la de suge noe mere enn enn halvtime. Jeg var veldig sår i brystvortene den første tiden også.
Nussa80 Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Det gjorde jeg og de 2 første mndene.. løsningen ble etterhvert, på dagen iallfall, og ta ærender som butikken, besøk etc, rett etter en amming, slik at det gikk litt tid til neste amming. Når vi var ute og slikt roet hun seg jo ofte, og så ble hun mer effektiv når hun fikk pupp. Fikk da aldri ligge lenge på dagen, også avpasser puppene melkemengden etter det etterhvert så det ikke blir spreng. På kvelden fikk hun fremdeles kose seg så mye hun ville i håp om lengre soveperioder, men nå- i en alder av snart 5 mnd, er hun ikke videre interessert i å ligge der mer enn 10 min- så får hun og litt mme på kvelden og sover kanskje 6 timer i strekk:)Om det jeg gjorde hjalp, eller om det hadde blitt sånn uansett vet jeg ikke -men det er iallefall deilig!
lille sprelle Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Prøv med et bleieskift etter første pupp. Da "våkner" babyen og forsyner seg mer av den andre! Et triks vi lært på nyfødtintensiven. De får i seg det meste de skal ha i løpet av 5 min sier en lege, mens andre sier de skal holde på i en halv time. Jeg valgte noe midt i mellom.... DET GÅR OVER! Lykke til!
KarinB Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 samme som meg! jeg fikk sopp i tillegg og kunne ike amme på grunn av smertene i 2 dager, og da var melken borte gitt! skikkelig kjipt. Jeg hadde rett og slett for lite melk jeg når jeg ser tilbake. (babyen er 5 mnd nå). Jeg orket ett og slett ikke å prøve å få tilbake produksjonen etter dette, var helt pumpe for energi og jeg var neste redd jeg skulle få en depresjon. Når jeg ammet han så følte jeg sinne og avsjy mot ham. jeg følte han sugde all kraft ut av meg. Det er faktisk lov å gi opp....Selvfølgelig er det sårt å tenke på at jeg sluttet med amming, men jeg hadde det så forferdelig at jeg ikke viste ine arme råd. Du må fine ut hvor mye ti du vil bruke på dette og hvor mye du orker. Inegn skam å gi tilegg slik at dui får litt tid imellom "slagene". Jeg tenker at kanskje din baby ammer så ofte at pupene ikke får fyllt seg opp. kanskje du skulle gitt ham tillegg etter amming, og så prøve å se om du kan komme inn i en god rutine med lengre mellomrom slik at puppene får fyllt seg og den lille får et "fullt" måltid? lykke til!
kokosyklus Skrevet 25. november 2008 #11 Skrevet 25. november 2008 Høres kjent ut ja. Snuppa mi krevde i tillegg at jg skulle sitte med puppen klar med en halvtimes mellomrom fra ca 18 på kvelden og utover natta... jeg ammet og ammet og ammet og ammet og ammet og duste hs sa at det skulle at ca 10 min så var resten kos.. joa... jeg rakk så vidt å dusje rett etter å ha ammet på kvelden, før snuppa satte iagnga å suge på mannen mi sitt kragebein, Og hyylte av sult.. det var helt jævlig, helt til jeg leste at man bør sette av hele kvelden til amming fordi barnet "spiser seg opp" til natta... Så vil jeg råde deg til å ta med barnet på badet i dempet belysning og skifte en bleie mellom puppene. Da ammet jeg ca 20 min så sovnet hun. Da skiftet vi bleie og pupp i nye ca 20-30 min. da sov hun etterhvert i ca 2-3 timer mellom måltidene på natta. Stakkars deg, det er intenst! Men husk at det blri såååå mye bedre om kort tid§! Det høres idiotisk ut, men jeg vet alt om å sitte inne og grine over den forbanna amminga! Men så går det seg til å du blri tryggere på å holde på med litt andre ting mens babyen spiser. Jeg pleide å sette på Sex&singelliv mens hun spiste:) feks! ha en fin dag!!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 25. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2008 Ja det er ganske slitsom, har jo i tillegg fått sopp på brystvortene så nå gjør jo det vondt også, men det stopper iallefall ikke meg. Amme skal jeg gjøre uansett, for det har jeg virkelig lyst til. Hadde bare ikke trodd at jeg skulle amme hele tiden, hehe.. Ja jeg ser myyyye på tv om dagene, hehe.. Noe må jeg jo gjøre mens jeg ammer henne, så nå har jeg investert i største pakken som canal digital har så det er alltid noe å se på Men det er godt å høre at dette er normalt da, famillien min mener jo at jeg skal stoppe henne etter 20 min og ikke gi henne før etter 3 timer igjen, men det syns jeg er helt grusomt for hun er jo sulten.. Nei, da fortsetter jeg med ammingen hele tiden:) hehe.., HI
lille er født:) Skrevet 25. november 2008 #13 Skrevet 25. november 2008 Dette høres veldig kjent ut! min baby er nå fem mnd så amminga går av seg selv nå, men de to første mnd satt jeg med puppen ute hele tida.. rakk nesten ikke dusje, spise osv. Var bare pupp og stell og pupp.... og jeg var lenge sliten etter fødselen, så kunne nesten ikke tro at jeg skulle fortsette å være så sliten dag etter dag men da pga ammingen.. kunne aldri ha forestilt meg at det var mulig å være så sliten og likevel klare å fungere. Hvorfor er det ingen som snakker om det? jeg hadde iallfall ikke peiling!
sena Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 det er så godt å høre at andre har det som meg:) besteforeldrene sier at jeg må venne barnet til å die hver 3 time, men hva får jeg gjort nå han vil ha pupp hele tiden.?lille gutt er 5 uker og jeg merker at det går nå ca 1-2 timer (på dagen) imellom hvert måltid men ofterer på kvelden da, men da sover han bedre på natten. gav han tilleg på kvelden før.( jeg pumpet meg på dagen),men det vil han ikke ha lenger. så kveldene er våre. har blitt mye tv titting og data. utrolig godt å høre at det blir bedre og at andre har det som meg. trodde aldri at det skulle bli slik.skulle ønske noe kunne forberedt meg på det. jeg er ikke mye ute enda, siden han vil ha pupp ofte. spes. viss vi skal noe gjelder ikke den 2 timer imellom;) he he..han har vel ikke fått noe rutine enda.det å gå på senter synes jeg er vanskelig, for han vil ha pupp ofte og det ender med at jeg er mest på ammerom. men det blir vel bedre der og:)
Modesty Blaise Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 Jeg kjenner meg så godt igjen i HI. Min gutt brukte 3 timer på kveldsmåltidet da han var på samme alder. Og JA, det går over..... og nå er det nesten glemt. Da han var ca 3 mnd spiste han på et kvarter og la seg fint til å sove etterpå.
Linn og gullet Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Gutten min var også sånn, men det var fordi han hadde en hjertefeil, som gjorde at han ikke orket å suge så hardt. Han var sånn helt frem til han var fem mnd.. Hør med hs, om de tror jenta de suger godt, hs så at sønnen vår sugde dårlig, derfor det blei så mye amming.. Ellers så er et godt tips å kjøpe inn god morgen yoghurt, spiste utrolig mye av det i begynnelsen!!! rakk jo aldri å spise hehe
luna08 Skrevet 26. november 2008 #17 Skrevet 26. november 2008 Hadde det også sånn de første ukene. Snuppa hang i puppen hele tida. Var nok mer for kosen enn at hun var sulten. hadde et enormt suttebehov fra dag en. Ble anbefalt på helsestajonen, da hun var tre uker, å gi henne smokk, slik at jeg ikke ble helt utslitt. Nå er hun 8 uker og er fremdeles veeeldig glad i puppen, men tar smokk stort sett greit utenom måltidene. Virker som din også bruker puppen som smokk....Helt vanlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå