♥0sis0 og gullet♥ Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 ...har de sovet dårlig overalt?? Har nemlig en liten kar på snart 9 mnd som sover så utrolig dårlig. Han er vanskelig å få til å sove om kvelden, og han våknet OFTE på natta. Sover også dårlig på dagen. Men mindre han får sove ved siden av meg, er søvn mer eller mindre et fremmedord for han. Fordi jeg snart begynner i jobb igjen, er jeg nødt til å få orden på dette. Har tenkt å nattavenne på en eller annen måte.. Men,- fordi han skriker så hysterisk hver gang jeg prøver å legge han i seng/vogn e.l er jeg redd han har vondt no sted? Og syns det er fælt å "tvinge" han til å sovne selv hvis han faktisk har vondt. Men så er det jo det at han sover stort sett veldig bra når jeg ligger ved siden av han, så er jo rart at han bare har "vondt i sin egen seng" på en måte? Ble litt langt det her men..
MammaTilVerdensBesteGutt Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Hei! Vet ikke helt jeg har noe svar til deg, for vår sønn er bare 4 1/2 mnd nå, men tenkte å bare skrive om hvordan vi har hatt det. Vår baby hadde låsninger i ryggen, men etter noen turer hos kiropraktor ble han en helt ny unge. Før dette sov han omtrent ikke i det hele tatt, verken dag eller natt. Dette var når han var ca 2 mnd. Etter dette har vi måtte prøve å lære han å sove. Om kvelden etter han fikk mat sovnet han, og da lirket jeg han ned i sin egen seng. Da sov han stort sett 3-5 timer, opp og få mat og sov i 1-2 timer til. Dagene var han fremdeles mye våken, og sov noen få økter på alt fra 1/2 - 1 1/2t. Etterhvert sov han lenger og lenger om natten, og nå sover han ca 11-12 timer om natten før han skal opp. Om dagen sover han fremdeles lite, som oftest 1/2 t om gangen. Om kvelden har jeg veldig faste rutiner på alt jeg gjør. Tar på pysj, går en lysslukkings-runde mens jeg hvisker nå er det natt osv. (Siden vi hadde litt problemer i begynnelsen slukker jeg nesten alle lysene og så tar jeg de på igjen etterpå når han har sovnet. Litt dum uvane, men det får vi gradvis venne oss av med). Så får han et måltid mme. I det siste har han vært våken (men trøtt selvfølgelig) etter måltidet (noe som er veldig bra med tanke på når tennene kommer) og han har likevel falt til ro når jeg har lagt han. De gangene han ikke gjør det, går jeg inn igjen, tar ikke på lys, bsre lar døren stå åpen slik at lyset fra stuen kommer inn, gir ham smukken (han pleier å sove uten) mens jeg sitter ved siden av. Sier ikke så mye, bare "så så" hvis han klynker litt. Hvis han begynner å gråte tar jeg ham opp og holder ham. Alt etter hvor urolig han er, bysser, synger jeg eller bare holder ham litt og koser. Jeg tar ham ikke ut igjen fra soverommet. Jeg prøver alltid å tilpasse siste måltid sånn at jeg ser at han er trøtt. Da forter jeg meg å begynne på kveldsritualet. Vet ikke om dette var til noe særlig hjelp altså, men jeg ønsker deg lykke til! Er superslitsomt når de ikke sover. Ups... ble visst litt langt dette :-P
♥0sis0 og gullet♥ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2008 Tusen takk for kjempefine tips, MammaTilVerdensBesteGutt. Vi får prøve oss litt frem.. Flere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå