A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Har skrevet litt til Tryne om dette, men tenkte at det kanskje er flere her som har samme problemet. Jeg er 35 år og har en sønn på 13,5 år. Nå prøver vi på andremann, men har ikke prøvd i mer enn 6 måneder. Pga. en syklus på 6 uker og resten veldig korte fikk jeg henvisning til gynekolog. For noen uker siden var jeg hos gynekolog. Han mente at jeg kanskje er kommet i en tidlig overgansalder fordi jeg har små eggstokker, spotter nesten en uke før mensen, har korte syluser og blør lite når jeg har mensen. Jeg ble sendt til Haukeland for å ta hormonprøver. På fredag fikk jeg resultatet og FSH-verdien var 22,6. Etter å ha lest på nettet, snakket litt med Tryne og lest enda mer på nettet har jeg funnet ut at 22,6 er veldig høyt. Slik som jeg har forstått det så er det for høyt til å kunne få prøverør også. I dag ringte jeg gynekologen igjen, for å høre om jeg kunne få en tidligere time, siden FSH-verdien min var så dårlig. Til min store forbauselse spurte hun meg hva verdien var og konkluderte med at det ikke var så ille, selv om det ligger utenfor normalområdet. Jeg lurer litt på hvordan hun kunne si at det ikke var så ille, så lenge hun ikke vet HVORFOR jeg gikk til gynekologen. Mht. å bli gravid er det jo ille (eller???), men hvis jeg gikk til gynekologen pga. av vanlig overgansalder, er det jo ikke så ille. Ble ganske irritert over at jeg ikke fikk en tidligere time og må nå vente helt til 12. desember. Joda, vet at der ikke er så lenge til, men når man er engstelig for at man ikke kan få barn i det hele tatt, er det lenge å gå og gruble... synes jeg ihvertfall... Er det andre her som også har høye FSH-verdier og som er blitt gravid? Klem
Mumrikken :) Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Heia ) Jeg har LH og FSH verdier på 18-19 og 21. Jeg gikk i gang med IVF for litt over ett år siden, fått ut mange egg hver gang (mellom 8-12), men ikke blitt gravid enda :-( Det er mest relatert til en for tynn slimhinne tror de på Medicus da... Uansett tror jeg ikke verdiene dine er for høye, iallefall ikke i det private markedet ) Lykke til klem )
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 24. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2008 OJ! Nå ble jeg glad! Har nemlig hørt at de i det offentlige ikke gir prøverør ved verdier over 12, og i det private ved 17. Men hvis du fikk, så stemmer jo ikke dette!?! Mine andre verdier var: LH: 6,5 Østradiol: 42 Noe som slutter med ...sin. Fikk ikke med meg navnet, men det var på: 240 Disser verdiene sier meg egentlig lite, eneste jeg har funnet noe om er FSH, som jeg trodde var altfor høyt.... Huff, kanskje jeg skal vente med å trekke slutninger til jeg har vært hos gynekologen, men det er ikke så lett....:-D Hvor mange IVF forsøk har du hatt og hvor gammel er du? Har hørt at man regner høyt FSH-nivå ut ifra alder. At det som regnes for høyt hos de helt unge kanskje ikke regnes for like høyt som hos de litt eldre? Klem
Mumrikken :) Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 hei igjen ) Tror du kan ta det ganske med ro til du har vært med gynokolog ) Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med de offentlige forsøkene, men privat tror jeg de ser enkelt tilfeller ann, og jeg har ikke hørt at noen med slike verdier blitt avvist. Det sa de forresten på Medicus også da jeg spurte... De forklarte at når en nærmer seg overgangsalder vil disse verdiene stige, noe som helt rett gjør det veldig vanskelig å bli gravid på egen hånd. Men i denne perioden (som kan strekke seg over mange år) har en ofte gode sykluser innimellom. Jeg var 40 år når jeg begynte og har som sagt fått ut mange egg sett i forhold til alder og hormonverdier. Nå har riktignok ikke eggkvaliteten vært av de beste, men jeg har fått satt tilbake 2 fine egg i alle 4 forsøkene, men da ikke fått noen på frys. Jeg tror (uten å vite) at siden LH verdien din er såpass lav enda kan du kanskje få en bedre kvalitet på eggene som de klarer å få ut. Det er LH hormonet som styrer eggløsningen slik at med høye verdier av LH påvirker det hele tiden det modnende egget slik at kvaliteteten forringes. Nå skal det jo være sagt at under stimulering styres hele tiden LH verdien din ned mot 0 slik at dette uansett ikke skjer under behandligen med hormoner... Håper dette gjorde deg litt klokere og ikke mer forvirret.... )) Spør gjerne dersom du lurer på noe mer! Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Det er mye bra i det som Mumrikken skriver. ja, det er vanskeligere å klare det med høye FSH verdier, men det er ikke umulig. det at du er rundt 35 år (er det ikke du der???) er også bra. Det er også slik at du kan håpe at utviklingen mot overgangsalderen skjer sakte. da har du en lang periode du faktisk har en liten mulighet for å klare det. Når det gjelder aldersgrense så har jeg hørt det som du skriver, MEN!!!! Jeg opplever at i det private er de ikke så opptatt av en hvis grense, de ser på det totale. I det offentlige vet jeg at de er mer sparsome, ret å slett fordi staten vil ikke betale for noe som er sagt til å bli mislykket. Stå på. dette kan du klare om det er dette du ønsker deg
satser & vesla Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Hei. Jeg har FSH verdi på 12, men er 41 år gammel. Heldigvis er de andre verdiene ganske bra. Jeg har vært gravid to ganger, men mistet i SA - siste i slutten av juni. Har en tett eggeleder. Jeg har etter råd fra Tryne har jeg nå gått på wheat grass i ei ukes tid, 2 toppete ts x 3 ganger daglig sammen med noe dråper lime. Går også til akupunktur. Jeg håper at det kan hjelpe meg til å få ned noe av FSH verdien i desember til tross for kort tid (har lest at det tar ca 3 mnd før den begynner å virke). Jeg har også gått på vitex i 5 -6 mnd. Planlegger AIH i desember hvis det klaffer med hvilken side jeg får folikk i. Ellers så planlegger jeg IVF til våren hvis det ikke klaffer i desembermnd. Håper du får sjansen til å ta IVF. Be om å ta en blodprøve til, jeg har hørt at verdiene kan variere. Jeg skal be om å ta ny blodprøve på nyåret for å se. Jeg har gått på pergotime flere ganger og har lest at man kan få forhøyet FSH av den. . . . Fortell gjerne hvordan det går med deg framover. Ønsker deg lykke til den 12 desember :-)
satser & vesla Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 P:S: Prøvene mine ble tatt på syklusdag 4.
b77h Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 litt ny i dette: men, har disse verdiene noe sammenheng med stoffskifte? for lav eller for høyt stoffskifte?
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2008 God morgen! Ååååh, så godt å høre at det er håp selv om jeg begynner å bli en gamlis! :-D *Takk* for alle svarene! Skal stikke innom helsekosten i dag, se hva de har. Forteller dere hva dere skal med det, eller bare kjøper dere? Jeg har akkurat flyttet jobben til det senteret jeg skal handle på, og vil ikke at noen skal vite hva vi driver med, mulig jeg derfor venter litt og går på en annen helsekost... Hihi, jeg tenker høyt jeg nå..... Mumerikken: Jeg tror jeg skjønte litt mer nå ja. Har skjønt det slik at LH skal være under 11? Da er de ihvertfall NOE som er normalt hos meg... Jeg har forresten el nå. Får kraftig utslag på el-tester, er kvalm, har skikkelig vondt i magen og tempstigning dagen etter. Da har jeg ihvertfall el, tror jeg... Legen sa at *det* ihvertfall er positivt sist jeg var der. B77h: Jeg lurer også på om FSH-verdiene kan ha noe med stoffskiftet å gjøre. Mener å ha lest at de med høye FSH-verdier kan være insulinresistent, men det er vagt, vagt, så ikke stol på det. Jeg lurer også på om mine høye FSH-verdier er blitt "kamuflert" av at jeg gikk på p-pillene. Da ble jo hormonene holdt i sjakk og jeg fikk den vanlige bortfallsblødningen hver måned. Har også lest at (tidlig) overgansalder kan føre til at man får problemer med urinveiene. For ca. 3 år siden fikk jeg plutselig problemer med uvi. Har aldri hatt det før, men fikk det igjen og igjen. Legen skjønte det ikke, men jeg jeg begynner jo å lure på om det har en sammenheng. Et siste spørsmål er om mine høye FSH-verdier kan ha sammenheng med at jeg har hatt for høyt kortisolnivå? Kortisol er et hormon som lages i hypofysen. Hmmm... Tror jeg må spørre gynekologen neste gang ja.... Bør man forresten gå til fastlegen parallelt med at en går til gyn? Jeg har en fantastisk fastlege som liker å følge med på hva som skjer og jeg vurderer å ta en time hos ham, bare for å oppdatere. Sist jeg gjorde det ble han kjempeglad. Han er ganske søt da, når han sier at det er bra jeg kommer til ham når det er noe jeg bekymrer meg for! Jeg tror jeg er superheldig og jeg kommer aldri til å skifte. Han holder til der vi bodde for 10 år siden, men jeg vil heller kjøre 30 min. og vite at jeg er fornøyd, enn å gå til en i nærmiljøet og ikke vite hvem jeg får. Huff, jeg er skikkelig skravlete i dag... Ha en fiiiin dag jenter! Klem
Maisen65 Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Hei, jeg hadde FSH på 18,2 da jeg gikk i gang med forsøk.Fikk beskjed om at overgangsalderen så smått hadde begynt å meldt sin ankomst. Fikk innvilget 1. forsøk - var da 41,5 år. Fikk ut fem egg, men ingen befruktning. Gikk i gang med akupunktur og inntak av vitaminer og mineraler. FSH gikk ned til 15 og så til 12. Fikk ut 4 egg på neste forsøk, der tre ble befruktet. Ble gravid på 2.fryseforsøk og veslejenta har blitt et halvt år :-) Holdt til hos Medicus. Slet med tynn slimhinne ved det andre ordinære forsøket og 1. frys.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2008 Hei Maisen65, Takk for positivt svar! Akkurat det jeg trenger å høre nå, her jeg sitter og grubler meg ihjel! Hvilke vitaminer og mineraler tok du? Klem
Mumrikken :) Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 Hei igjen ) Maisen65 :-) Flott å høre at noen med tynn slimhinne også kan lykkes Maisen65 ))) Jeg holder også til ved Medicus, har to forsøk igjen av den andre pakken på 3! Håper inderlig at forsøket nå rett over jul blir det siste! Hvor tynn var slimhinnen dida? Både når du ikke lyktes og når gullegget festet seg? ) "A1973 har råtne egg" ) Etter hvert kvinner blir eldre (vanligst etter ca 40 år) vil færre egg modnes (follikulær atresi) og nivåene av østrogen og progesteron bli lavere. Dette kan måles ved at FSH-nivået i blodet øker. Det er slik ved å måle LH og FSH-nivået en får en indikasjon på om en kvinne nærmer seg overgangsalder. Dette defineres ut fra at FSH>10 mIU/ml, og LH er under 8-10? (ca da). før var det slik at LH absolutt skulle ligge 2 under LH, men dette har de visstnok gått bort ifra )) Klem )
Maisen65 Skrevet 25. november 2008 #13 Skrevet 25. november 2008 Hei igjen, A1973: Har jo skrevet ned hvilke vitaminer/mineraler jeg tok og hvor mye. Ikke så lenge siden jeg var borti det arket - og jeg har tatt vare på det. Men typisk, klarer ikke å finne det. Det med doser er nok individuelt, fikk det fra min akupunktør som samarbeider med bla homeøpat. Mener å huske at det var Omega 3, sink, selen, b-vit., multivitaminer og selvsagt folat. Til å begynne med tok jeg dobbel dose i en periode, før jeg trappet ned. Mumrikken: Slimhinna ved 1 forsøk var 9mm, men fikk ingen befrukta egg - så den var til ingen nytte... På forsøk 2 var den på 5mm på 9. sprøytedag. Fikk Luveris (tror det var det det het) for å hjelpe slimhinna, samt at jeg går opp i antall IE (fra 450-550!...) To dager etterpå fikk jeg blødning. Ble for stor påkjenning for slimhinna og den "kolapset" Skjer visst veldig sjelden. Eggene ble tatt ut og 3 befrukta ble frosset. 1. frys var det igjen problemer med å få slimhinna bra, men det gikk da etter noen ekstra dager. 8mm Ble satt inn to egg, men testet negativt. 2.frys da gikk jeg på progynova i 6 dager, slimhinne 5,5 mm - fikk plaster i tillegg. 5 dager etter var den på 6,6 - men 3 dager etter det igjen begynte jeg å blø..... - nedtur!!! Ved neste forsøk ønska jeg selv å forsøke i naturlig syklus, droppa akupunktur også. Følte at kroppen min hadde fått en "overdose" hormoner de siste månedene. Jammen var slimhinna helt topp, husker ikke at det ble sagt spesifikt antall mm, men mye bedre enn ved de siste forsøkene. Og jammen satt spiren spikra :-)
satser & vesla Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 Hei. Man kan få kjøpt wheatgrass på: http://www.helsesidene.org/ Vær forberedt på at den smaker pyton, bland det med juice, lemonsaft e.l. 2 ts x 3 ganger pr dag. Tryne tipset meg om den, hun har opplevd å få ned FSH med den. Hun sa også at det tar ca 3 mnd før den begynner å virke. KanskjeTryne kan si noe mer om det, hvis det er noe du lurer på? Ellers så går jeg bla på E vitamin som jeg har hørt skal være ganske gunstig for fruktbarheten. Anbefaler også boka "vi ønsker oss barn" av av zita west. Jeg har hatt den boken i halv år, blir aldri lei av den. Veldig motiverende og mye tips å hente. Hun skriver bla om høye FSH nivåer. Ha en fin kveld du også :-)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 heisann:) kanskje jeg får hoppe litt inn i samtalen her:) Som satser sier så har jeg fått ned FSH verdien min med wheat grass. jeg var veldig skeptisk til at den kunne virke. Jeg fikk vite om den på ett amerikansk forum, der er det flere som har opplevd det samme. det som er så bra med det er at det er ett organisk produkt som er proppfull av vitaminer og minderaler, det er faktisk rett å slett knust gras. Men tro meg, det smaker DRIT. jeg har funne ut at de beste er å blande det i eple juice, da får man døyvd mye av den grusome smaken. Men jeg har lyst til å dele en side med dere. her er oversikt over mange som har lykkes med høye FSH verdier. gå inn her: http://www.highfsh.org/ trykk deretter på "Success Board " og så på " Success Stories "
Pollyanna67 Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Og jeg som trodde jeg var flink når jeg fikk ned 1 toppet ts pr. dag. Det smaker jo ikke spesielt godt. Skjønner at jeg må øke dosen litt her ja...:-)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 26. november 2008 #17 Skrevet 26. november 2008 Jeg tar to ts to ganger for dagen
satser & vesla Skrevet 26. november 2008 #18 Skrevet 26. november 2008 Tryne, kan jeg få spørre hvor langt tid det tok før verdien gikk ned og hvordan var tallene fra første gangen og til den dagen du målte nedgang første gang?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 26. november 2008 #19 Skrevet 26. november 2008 Før jeg startet med wheat grass så lå alltid verdiene mine på 11-17,7. Etter at jeg startet på wheat grass så har begge verdiene vert under 10, noe som er kjempe bra:) Jeg startet med wheat grass i juni, tok første målingen i August. Jeg leste en diskusjon på amerikans forum i dag. Der var det noen som sa at de hadde opplevd å få FSH verdien senket, mens noen hadde ikke. Men uansett så er dette bra for oss fordi den er med på å rense kroppen og få god blodsirkulasjon til livmor og eggstokker. Den er også god i forhold til at mange responderer bedre på medisiner som blir gitt under IVF elle rlignende
Nikkamoren Skrevet 26. november 2008 #20 Skrevet 26. november 2008 Jeg begynte med 2 ts 3 ganger dgl, men så ble jeg redd det var for mye og trappet ned til 2 ts 2 ganger dgl. I tillegg tar jeg vitaminer. Noen som mener man bør ta 2 ts hele 3 ganger dgl?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 26. november 2008 #21 Skrevet 26. november 2008 Jeg tror personlig at det er nok med 2x2. Du får mer enn nok i deg da
satser & vesla Skrevet 26. november 2008 #22 Skrevet 26. november 2008 Hei. Jeg valgte å ta 3 x om dagen pga candida/dårlig mage. Nå etter ei uke er magen blitt mye bedre - deilig! Jeg må snart gå over til 2 x om dagen så jeg ikke får motsatt effekt av problemet jeg slet med ;-)
Nikkamoren Skrevet 26. november 2008 #23 Skrevet 26. november 2008 Tar dere vitaminer i tillegg til hvetegresset? Jeg tar jern (gr mangel), folat, sink, selen, c-vit, e-vit, Q10, Omega3. Til mannen min gir jeg 1 mulitvitamin og 2 Omega3 daglig
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #24 Skrevet 26. november 2008 Da har jeg kjøpt inn hvetegresset. Har åpnet det, luktet på det, men ikke begynt på det enda. Tenkte jeg skulle vente til helgen, i tilfelle jeg får noen rare bivirkninger. Har mye mageproblemer og er litt redd for at magen ikke skal tåle det. MEN FY SÅ DET LUKTET! :-D Er virkelig spent på om jeg klarer å få det ned. det stod, ett eller annet sted, at man kan blande det i grønnsaksuppe, noen som har prøvd det? Vil virkningen forsvinne om det blir varmet opp? Satser: Så fint å høre at du faktisk ble bedre i magen av det! Håper jeg får samme effekten da! Tryne: Jeg leste om "suksess-historiene" og så faktisk at det var flere med FSH på over 22 som hadde klart det på naturlig kanin-måte, da er det håp! Klem
Nikkamoren Skrevet 26. november 2008 #25 Skrevet 26. november 2008 Jeg diller ikke så mye med det. Tar 2 ts i litt varmt vann for da løser det seg fint opp, lar være å puste med nesen og hiver det innpå. Det er ikke noe gale i det hele tatt, mange ting er mye verre enn det der. Tran for eksempel er 100 ganger verre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå