Gå til innhold

Andre med liten baby? Mat-soving-vekking osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jenta mi har nå blitt 9 dager gammel, og jeg lever i evig frustrasjon.

Da hun ble født var hun 2760, men på 2 dager gikk hun ned til 2515.

Hjemreisedagen (3 dager gammel) var hun 2650, og da hun var 6 dager, var vekten oppe i 2720. I dag, 9 dager gammel, veide hun 2770, så hun har akkuratt gått forbi fødselsvekten sin ;) Heldigvis.

Jenta mi sover stort sett HELE tiden. Og siden jeg har fått besjed om å mate henne hver tredje time (eks. kl7, kl10, kl1 osv) må jeg alltid vekke henne.

Det tar ca 30-45 min å få vekket henne, og tro meg, jeg har prøvd ALT. Når hun endelig er våken, går det 5-7 min før hun sovner ved brystet, og jeg har mye melk hun kan få.

Har derfor konstnt melkespreng, og ammingen går ikke helt 100 enda.

Blir så sinnsykt frustrert og trett av å holde på med denne vekkingen hele tiden. Etter at hun er ferdig å spise, er det bare 1,5 time til jeg må begynne på an igjen siden det går så lang tid å få vekket henne. Er så sinnsykt sliten av dette.

Andre som er/har vært i samme situasjon som vil dele litt erfaringer?

Uansett, jeg elsker jenta mi mer en elt på jord, og skulle bare ønske ting var litt lettere;) Jeg hvet jo at ting er tøffe den første tiden, men er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres akkurat ut som min gutt det. Han veide 2750g da han ble født, gikk ned til 2500g, og tilbake ved fødselsvekt en uke gammel. Måtte mate hver 3. time og brukte opp imot 2 timer per amming både på grunn av at babyen måtte vekkes og fordi vi sleit med at han ikke greide å suge skikkelig. Jeg hadde masse melk og måtte pumpe og gi på flaske når han ikke fikk til, mye hyling var det når han ikke fikk til også. Ble som regel under en time pause imellom hver økt.

Men etter 2 uker ble det bedre og bedre. Han sov mindre, og skjønte hvordan han skulle ta puppen med en gang. Etter tre uker er det sjelden han har sovet mer enn 3 timer i strekk uansett, og nå er han 6 mnd... Jeg fullammer fortsatt og har siden gutten var en mnd storkost meg med ammingen.

Han er fortsatt en liten gutt, men følger sin egen kurve fint.

Så det blir bedre om en liten stund! Bare hold ut, og ikke tenk på at du skal få gjort andre ting. Sov når babyen sover og slapp av så mye som overhode mulig mellom slagene.

Skrevet

for noen kjempebabyer der har! min var under 1900 gram da hun ble født noen uker for tidlig. (dysmatur). Så vidt jeg har fått med meg (var virkelig syk) vekket de henne hver 3 time for mat på kopp i starten. (kom ikke hjem før etter 3 uker vi). Etterhvert våknet hun hver 3-4 time selv og villle ha mat, men måtte få både pupp og flaske for hun var for svak til å suge.

Dersom babyen våkner jevnlig og vil ha mat, så tror jeg ikke jeg ville brukt så altfor mye energi på å vekke henne (prøv en gang - om det går over 4 timer, så ville jeg vekket).

vei heller på helsestasjonen ukentlig, eller annenhver dag om du føler det nødvendig!

det blir styr på det etterhvert

(hun er nå 8 mnd og er snart 8 kg tung!, det meste på mm)

Skrevet

Håper ting blir bedre. Men nå har et nytt problem meldt seg.

Det ene brystet har hele tiden vært litt "tett".

Vanskelig å få ut melk både ved å bruke hånden, og umulig å bruke brystpumpe. Hun har hatt problemer med å suge på det brystet hele tiden, og nå har i tillegg brystvorten revnet litt fra brystet.

Hvordan få det til å gro. Er så utrolig vondt at jeg skriker og gråter hver gang jeg skal amme.

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn som er 15 dager i dag, og har det litt på samme måte som deg. Han er bedagelig anlagt, og i begynnelsen måtte jeg vekke til amming hver 3.time. Dette gjorde jeg de 10 første dagene. Så fikk jeg beskjed at det ikke var nødvendig å vekke på natterstid, men la han våkne av seg selv. På det meste har det gått 4 og 1/2 time mellom ammingene når han har fått bestestemme selv. Jeg fikk beskjed at så lenge ammingen var kommet godt igang og jeg hadde fått melk og sugeteknikk igang var det ikke lenger nødvendig å vekke for mat.

Jeg fikk brystbetennelse etter en uke, og det har vært litt smertefullt å amme. Nå er betennelsen over, men jeg har fortsatt en sår brystknopp, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få dette til å gro.

Du har min medfølelse, og jeg vet hvordan du har det, men jeg har desverre ikke noen gode råd å gi, da jeg er like fersk i gamet som deg.

Lykke til!

Skrevet

Ting går litt bedre nå.

Jeg har også en veldig sår brystknopp, og jenta mi har veldig problemer med å suge på dette brystet fordi brystknoppen er så liten på det ene brystet og hun har ikke riktig sugeteknikk for hun har så liten munn. Jeg gikk til verks og kjøpte ammeskjold, og nå ammer jeg på begge sider selv om jeg er veldig sår. Bruker kun ammeskjold på den ene siden.

Jeg klarte ikke gi på dette brystet før helgen, gåkk 2 dager uten å gi fra høyre bryst, og smertene var enorme. Ammeskjoldet var redningen min når det gjaldt den såre brystknoppen. Pluss at dette gjør at hun klarer å suge tak.

Jeg har tydeligvis ikke bryster som er laget for pumping, for klarer ikke pumpe meg verken med manuell eller elektrisk pumpe.

Har hatt rikelig med melk, alt for masse faktisk, men nå begynner det å stabilisere seg, nesten som jeg har litt for lite melk ;)

Jenta mi er aldri kjempe sulten, men våkner av seg selv på natten for å få mat, i tillegg har jeg begynt å drøye det litt på dagtid. Er ikke så nøyaktig på timen nå som for en uke siden.

På fredag veide hun 2920;) Jippi;)

Har den siste uka gitt 20-40 ml ekstra melk med sprøyte. Melk som har lekket fra det andre brystet mens jeg har ammet. Jeg har vært et kjempe meieri kan man si;)

I helga har jeg ikke gitt tillegg, så skal veie i morgen for å se hva hun veier. Dersom hun ikke har gått opp, må jeg fortsette med tillegg, men håper på det beste ;)

Lykke til alle sammen. Jeg forstår virkelig alle som gir opp ammingen etter en uke, de har min medfølelse,men det er nok verdt all smerte når ting bare endelig begynner å stabilisere seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...