Gå til innhold

Jeg må jo være helt tilbakestående - skjønner ikke den flasketråden her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flasken eller melken som er temaet? Ser at det snakkes om flske og mme og kumelk om hverandre.

Fikk litt hetta, for min er 15 mndr, og hun krever fortsatt en flaske melk i fire-fem tiden på morgenen. Vil da ikke ha melk til frokost, men får en flaske på kvelden. Annen drikke får hun også fortsatt fra flaske, fordi hun ikke har fått helt dreisen på tutekopp ennå (skal gjøre litt innsats på dette området).

Hun pusser tennene først etter frokost (og kveld, selvsagt). Er det fare for skade på tennene da?

Forresten, med det samme: Hvor mye og hva spiser deres 15-17 mnd i løpet av dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

Det gjør jo ikke noe sånn sett, men hun er vel stor nok til å kvitte seg med nattflaske nå? jenta vår får bare kveldsflaske, til nøds en flaske vann om natta. Hun er snart 15 mnd.

Spiser:

Frokost - 2 skiver med pålegg som leverpostei, smøreost, hvitost e.l.

Lunsj - yoghurt med havregryn og litt frukt ved siden av, en skive hvis hun er mer sulten

Middag - middagsglass eller det samme som oss

Kvelds - grøt eller havregryn med yoghurt, kanskje en skive

Imellom måltidene spiser hun frukt, kanskje en halv skive eller litt grønnsaker. veldig glad i mais som snacks=)

Skrevet

Flasketråden handler vel om selve flasken og ikke innholdet. Iallefall det jeg har svart på :)

Skrevet

Jeg tok det som en selvfølge at den flasketråden handlet om når man sluttet å gi mme på flaske:)

Så etterhvert som jeg leste nedover i tråden at det kanskje handlet om kun det å gi drikke på flaske, hehe.

Måtte presisere at jeg snakket om mme på flaske under det svaret jeg skrev først.

Synes forøvrig at det er kun mm eller mme som skal gis på flaske, ikke kumelk, vann eller andre drikker. Disse bør vennes på fra kopp/glass eventuelt tutkopp (selv om jeg ikke er noen fan av dette mellomstadiet, så her har ungene drukket av glass siden de begynte å få vann i en alder av 5 mnd).

Min 16 mnd gml datter spiser:

Frokost: En ganske stor porsjon grøt. Vann til drikke.

Lunsj: 1- 2 brødskiver med leverpostei, hvitost, smøreost, agurk. Vann til drikke.

Mellommåltid: Fruktmos, annen frukt etc. Vann til drikke.

Middag: Stort sett det samme som oss. Spiser alt fra taco til kjøttkaker:) Vann til drikke.

Kveldsmat: Grøt eller brødskive. Vann til drikke.

Etter kveldsstell: 1 flaske (210 - 240ml) med mme:)

Puss av tenner etterpå:)

Lunsj:

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre med den kl 05-flaska. Hun virker direkte sulten. Veldig sulten. Har forsøkt med vann, men det har foreløbig ikke nyttet.

Hun spiser kveldsmat en time før (slik at hun er ferdig en halvtime før hun legger seg) kl 19.00. En stor brødskive, 150 ml kumelk (vil ikke ha mer på dette tidspunktet) eller grøt. Ellers spiser hun omtrent som deres, men hun er litt vrien på middagen. Får ofte ikke i henne de helt store porsjonene da, samme hva vi serverer. Av og til må jeg rett og slett ty til brød eller grøt som middag hvis hun nekter alt annet. Kanskje dumt. Men hun virker så sulten i femtiden på morgenen, at jeg har vært i tvil om hun får i seg nok i løpet av dagen.

På ettårskontrollen sa helsesøster at jeg gjerne kunne fortsette med 5-flaska en stund til, fordi det var naturlig å være sulten når man ikke hadde spist på 9 timer. Jeg vet ikke, føler kanskje at det begynner å drøye nå.

Velvel. Raych - kan jeg spørre deg hvorfor du fortsatt bruker mme og ikke kumelk? Og hvorfor skal barnet få bare mme på flaske og ikke kumelk? De merker jo ikke forskjellen? Ser ikke bort fra at jeg har misforstått deg på en eller annen måte : ) Føler meg litt teit nå, ja...

Skrevet

Har du prøvd med litt biola eller lignende (cultura) i tillegg til grøten om kvelden? Det er jo litt mer mettende enn melk. Det funker brillefint hos oss. Aberet er jo at biola er så godt at han helst ikke vil ha noe annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...