WPW Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Håper noen kan hjelpe meg.. Idag er første dagen jeg og babyen min er alene hjemme etter de første to ukene med pappaperm etter fødselen, og jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å klare å komme meg ut døra hjemme for å gjøre noe annet enn å sitte og amme, skifte bleier osv.. 1. Om natten når jeg ammer sovner gutten min fort ved puppen (etter ca 5-7 min). Han stopper å suge, så jeg blir bare nødt til å legge han igjen, men har han fått for lite mat da? Jeg ammer på kvelden før vi legger oss, tre ganger om natta, og på morgenen når vi står opp. 2. Nå er det ganske mye snø og is ute, og veiene er humpete. Når vi er ute og triller syns jeg det humper litt for mye, og lurer på om det kan være farlig for hodet til babyen? 3. Syns det er kjempevanskelig å ha det så kaldt som 18 grader på soverommet... For det første varmes rommet vårt lett opp når vi sover der fordi det er så lite, til tross for at vi ikke har på noen ovner. I tillegg syns jeg 18 grader er ISKALDT!! 4. Legger dere babyen inn i teppe før dere tar dyna på? 5. Hvordan klarer dere å stelle dere selv på morgenen uten at det tar så lang tid at babyen blir utålmodig etter enten mat eller bleieskift?
Lottes mamma Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Hei! Skal svare så godt jeg kan, men tror dette er ting du finner raskt ut etterhvert selv:) 1. Jeg og var engstelig for at jenta mi ikke fikk nok mat, fordi hun bare sovnet etter kort tid. Prøvde alle triks for å holde henne våken ved puppen-gni under føtter, i hender osv... Men fant ut at hun bare var en effektiv suger og fikk i seg det hun skulle-selv på kort tid. Dette kan du jo se ¨når du veier henne på HS etterhvert:) 2. Ikke så mye snø og is her, men i gjengjeld en del brostein:) Tror ikke det skader barnet. Lotte så bare ut til å like det faktisk og sovnet:) 5. Jeg tok med babyen på badet jeg... La henne på stellematta på gulvet, også lå hun der mens jeg dusjet og sånn. Funket fint det. HUn ble jo seff litt utålmodig inni mellom, men da var jeg jo der raskt:) Kos deg masse med babyen din. Den første tiden kan være frustrerende og slitsom, men tiden går fort og det blir bare bedre og bedre!! *LOVER*
Glad tobarnsmamma Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Heisann, og gratulerer som mamma. :-) For det første; JA, du kommer deg ut etter hvert. De første ukene oppleves ofte travle, og det er lurt av deg å ikke stresse med å komme deg ut på ting.La denne første tiden være din og babyen sn tid til å bli kjent med hverandre og skape rutiner for mat o.l. 1. Jenta mi drakk alltid så raskt, og la godt på seg fordet. Så ikke stress med det. Dersom du er usikker kan du dra til helsestasjonen og veie ham. 2. Jenta mi sovner best i vogn når jeg triller i ulendt terreng, så jeg tror ikke det er farlig. Sørg for at han ligger på et mykt underlag med hodet. 3. Ikke stress med temperaturen, vi trenger ikke følge alle råd som står i diverse bøker. Bare sjekk at gutten din ikke er for varm. Ha heller på ham en tynn dyne/bare et teppe dersom du tror han er for varm. 4. Jeg har et teppe over dyna på de kaldeste dagene, ellers bare dyna. Men også her gjelder det at du prøver å finne den beste temperaturen for babyen din. :-) 5. Stelling av oss selv kommer i 2. rekke i barseltiden.. Prøv å dusje på ettermiddagene når pappaen kan holde babyen. Ellers tok jeg litt om gangen... Dette kommer ikke til å vare så lenge, så bare slapp av. Etter hvert vil babyen kunne ligge lenger på et teppe og se på deg mens du steller deg o.l. Nyt tiden med babyen nå, du. :-)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Hei Putte. Nå har jeg bare vært mamma i 4 mnd men dette er mine erfaringer: 1. Babyer stopper ofte å suge når de er mette. Mini hos meg er også rask, og 5-7 min er ikke uvanlig her. Men er det slik at babyen slutter å suge fordi h*n sovner, så kan det være lurt å stimulere litt ved å gni litt inni håndflatene eller under bena. Det stimulerer dierefleksen. Men er babyen fornøyd, og sovner så er h*n sikkert mett. Sikreste tegnet er jo at babyen har våte bleier til hvert bleieskift :-) 2. Dette lurte jeg på også i begynnelsen, men det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Du har kanskje lammeskinn i vogna? Og en sovepose? Og lue på barnet. Alt dette tar av for støtene. Kan jo være en ide å kjøre litt rolig, men jr. hos meg synes det bare er deilig når det humper. Sovner med en gang han da. 3. Jeg har nok minst 20 grader på soverommet. Og ullbody under pysjen til mini. Dyna trekker jeg godt opp under armene hans, og har den på tvers slik at jeg kan dytte den fast på hver side av madrassen. Fungeer fint. Han er ofte litt kald på hendene, men kun der. Det er helt vanlig at de blir kalde på hendene sa helsesøster, kjenn i nakken om de er varme der. 4. Nei tar ikke teppe først, men har kjøpt en slags sovepose på H&M som jeg legger babyen inni. Da klarer han ikke sparke av duna, og han holder varmen bedre. 5. Klarer aldri å stelle ham uten at han blir utålmodig... Bare å venne seg til dessverre. Litt lettere når h*n blir større, og du kan avlede med litt leker /bilder e.l. Lykke til!
rampete robin Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Du klarer deg helt sikkert kjempefint!!!! 1. Jeg tror ungene styrer selv når de er mette. Du kan jo prøve å ta han opp etter noen minutter og la han rape før du legger han til igjen. Da våkner de ofte litt mer. Men jeg tipper han sover ved puppen fordi han er fornøyd :-) Du ammer mye oftere enn jeg noen gang har gjort på natta (3 barn), men ungene er forskjellig så ingenting er feil eller riktig! 2. Om det humper litt gjør ikke noe, men for mye bør det ikke humpe den første tiden. Senk farten litt der det er dårlig vei :-) 3. Har du et mål om å ha 18 grader på soverommet? Synes man skal ha den temperaturen man føler for å ha på et soverom! 4. Jeg har aldri hatt på mine barn noe annet enn bomullspysj og vanlige dyne over. Rett på madrass. Har riktignok fått sommerbabyer, slik at de har vært litt større når vinteren kommer. Men vi har hatt det kaldt på rommet. Tror det er lust å ikke kle på de for mye slik at de svetter. Kjenn på ungen din om natta og kjenn om han er kald eller ikke. Litt kald på hendene blir de fort, men kjenn etter i nakken og på beina. 5. Litt sutring og lyd kan babyen godt komme med før du må ta han opp. Trenger du å bruke så lang tid på å stelle deg da? La babyen kjenne lukten av deg og ikke av alt mulig annet (lett for meg å si som ikke bruker lang tid på badet.... hehe). HVis du har en vippestol eller bilstol som kan gynges på så kan du sette babyen i den mens u steller deg. Da kan du innimellom gynge litt på stolen. Lykke til! Du klarer deg helt sikkert fint! Det viktigste er at du gjør det du føler er rett, uavhengig av hva alle andre måtte mene!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Oj, leste litt fort: 5. Ta h*n med på badet på stellematte, og et håndkle over seg.
WPW Skrevet 24. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2008 Tusen takk for svar, jenter!! Syns det er vanskelig å komme inn i dette, men regner jo med at det kommer seg etterhvert...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Grattis så mye m gutten din, Putte, husker deg fra 3.tri=) Kjenner meg veldig godt igjen i problemene dine, tenkte litt sånn i starten jeg også, at jeg aldri kom til å komme meg ut av stuedøra... Men d gjør jeg nå, i aller høyeste grad, så d går seg til etterhvert, tro meg! Men ikke stress m å få gjort så mye annet nå de første ukene, bruk tiden hjemme m babyen til å prøve å få etablert amminga skikkelig, og bli kjent m babyens signaler og "språk". Sleit m d samme selv i starten, hun sovna fort ved puppen, og fikk dermed lite mat per måltid, og måtte derfor få pupp veldig ofte. D var slitsomt, spes om natta, så jeg har brukt mye tid og krefter på å "tvinge" henne til å spise litt mer per måltid. D gjorde jeg ved å "riste" liv i henne, klype litt i armen el dytte på rompa, sånn at hun våkna igjen, samt hyppige rape- pauser. Hvis ikke dette funka, tok jeg henne m ut på badet hvor d er sterkt lys, hehe=) Gjerne en "bæsje-pause" underveis i amminga også, hvor hun ligger og trykker og prosesserer luft! Dette tar tid, bruker vel en tre kvarter ca per måltid, men da får hun ihvertfall i seg masse melk, og d går ofte tre-fire timer mellom hvert måltid på dagen, og opptil fem.seks på natta. Digg! Jeg bruker ikke dyne, synes denne ble for stor og klumpete til lille bebisen.. Pakker henne istedet tett inn i to tepper, ruller henne stramt inn som en pølse m lompe liksom. Da klarer hun ikke å bevege armene sine, og d roer henne skikkelig! Koooser seg inni der, litt sånn livmor-aktig trangt! Når d gjelder stell på badet, har jeg d nok ganske greit, for Frøya elsker å ligge på stellebordet og sprelle, og siden stellebordet står rett ved siden av speilet og vasken, holder jeg bare en hånd på henne mens jeg sminker meg osv.. Har du prøvd å la dusjen el vasken renne mens du steller deg? Frøya er ihvertfall super-fascinert av lyden av rennende vann, og roer seg skikkelig når hun hører den. Merka faktisk d da hun lå i magen allerede=) Kan jo prøve å legge baby i vippestol rett ved siden av dusjen når du skal dusje for eks, d liker hvertfall snuppa her.. Ellers har vi tatt vogna inn i stua her, så hvis hun sliter m å roe seg på dagtid, og jeg ikke orker å dra ut, rugger jeg bare vogna mens jeg ser litt på tv eller sitter m PC'en, hehe;) Vet ikke om disse rådene hjelper deg no særlig, men ønsker deg masse lykke til videre ihvertfall, d går seg til, selv om d kanskje ikke virker sånn nå=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 ...en siste ting; SMOKK!! Hehe, veeeldig greit til tider...
babygullz <3 vilde Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Nå har ikke jeg vært mamma så mye lenger enn deg, men noen vaner og uvaner(?) har jeg lagt til oss her...så jeg svarer jeg:) 1. Her er d nok veldig mye forskjell i fra baby til baby, men ettersom man hører titt og ofte at babyen ofte er ute etter KOS, så kanskje d er d 5-7 min med kos babyen din trenger for å sovne, og at den er mett på d den har fått hele kvelden.. eller, at d er som andre sier; de er effektive sugere og får i seg mye på kort tid.. kveldsmelken er jo også fetere å dem bir fortere mett/trenger mindre melk Jeg derimot har en baby som henger i puppen hele tiden, og ligger gjerne 15-30 min om natta før hun sovner... 2. Madrassen du har i vogna er neppe laget av betong eller tre, regner med du kanksje har en dunpose, lammeskinnpose el, så d er mykt for babyen.. Humper er noe babyer liker har jeg inntrykk av..snuppa mi liker når d humper, og da fetteren min var baby og hadde kolikk, kjørte tanta mi i alle humper og veider hun fant med både vogn og bil, da var nemlig fettern min rolig og slutta å skrike! høre om mange som kjører i humper med babyene sine for å få dem i søvne. 3. 18 grader er ikke varmt nei..men 2 grader fra eller til kan vel ikke være SÅ ille? ellers kan du ta på deg en god nttpysj og ha tøflene klar... ettersom du også sier rommet er lite, blir nok luften der inne klam og tung, og det er IKKE bra..jeg hadde et worst case scenario en dag d var litt varmt og klamt på rommet, snuppa lå og sov, og plutselig hørte jeg sjikkelig gisping etter luft, babyen ble helt stiv, heiv etter pusten og rista sjikkelgi! øynene hennes spratt opp og hu var helt stiv i blikket! jeg reiv henne opp av senga og var helt i sjokk.. ringte legevakt og alt, fikk bare beskjed om at babyer kan slutte å puste fordi de er ikke fullt utvikla og d der... da tenkte jeg på tempen på rommet, og åpnet vinduer for å få god firsk luft, og fikk beskjed om å følge med på henne resten av natten( som om jeg turte aent, fikk ALDRI sove igjen den natta ..var jo skrekkslagen!!) Er jo ikke sikkert d hadde noe med tempen å gjøre, men jeg tror d, d har jo ikke skjedd før eller senere enn den gang d var ekkelt og klamt.. 4. Min baby sover innballet i teppe, med dynen over..hun har også nattpysj... kjenner alltid i halsen/nakken på henne om hun er varm, er hun d tar jeg av dynen og lar henne ligge i pysj og teppe 5. jeg pleier å la snuppa lligge å lufte stumpen sin og kose seg på håndklle med stelleunderlag over, mens jeg dusjer og pusser tenner, + fyrer på litt sparkel.. Blir hun utolmodig er jeg jo der med en gang og prater, skaper meg litt, diller litt med henne, gir henne smokk... d har også hendt at jeg tar henne inn i dusjen dersom hunn blir utolmodig og sur når jeg står der, da koser hun seg helt enormt..så baller jeg henne og meg selv godt inn i mjuke store hådnklær..herlig:) Så føner jeg henne tørr med hårfønern, d elsker hun=) så da er hun blid som ei sol, og jeg får litt tid til å pusse tennene før hun blir utolmodig igjen, så er d tid for pupp!
lille sprelle Skrevet 25. november 2008 #11 Skrevet 25. november 2008 Skal prøve å svare på noe 1. min baby var egentlig veldig langsom til å spise, men om natten tok det kortere tid. Dersom han sover videre en 3 timers tid, så er han sikkert mett, med mindre du vet om at det er noe galt. Er du usikker, kan du veie ham på helsestasjonen en gang i uken f.eks. 2. Litt humper er søvndyssende! Så lenge det ikke rister noe helt forj... så går det vel fint så lenge han ligger 3. Du bør prøve å holde det kaldt med tanke på falsk krupp. Bruk ei ekstra dyne til deg selv! 4. Vår baby har alltid ligget med teppe. Bruker kun dyne når det er kaldt. Vi bruker ullteppe 5. En hver mor sitt problem. Vippestol du kan legge helt ned og ha med på badet.....
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 Nå er han jo ikke mer enn to uker gammel og dere er jo i startfasen, dette vil gå seg til etterhvert. I starten bør man egentlig bare roe ned og bli kjent med babyen, så kan man ta igjen andre ting senere 1) Hvis du ammer tre ganger for natten, kan det hende han bare kosespiser kanskje?? Jeg har ei på 4 1/2 måned som var litt slik også, hun kosespiste masse. Prøver å gi smokk før jeg tar henne opp, da merkes det fort om hun er sulten egentlig, eller ikke. Hvis hun tar smokken og sovner igjen, så er hun ikke sulten, for tro meg; da gir hun beskjed Etter at hun begynte med grøt så har det blitt litt bedre men vi er oppe minst en gang for natten enda. 2) Humpete veier er den beste sovemedisinen som finnes her i huset iallefall Tror ikke det er farlig nei 3) Vi har ovn på rommet vårt, for jeg synest hun blir så kald, vi ligger vel på rundt 17-18 grader, og det er akkurat passelig for oss. Blir det for varmt så klarer ikke jeg å sove iallefall.. 4) Legger henne ikke i teppe, hun ligger på lammeskinn med dyne over seg. Det hender hun ligger i sovepose da, for noen kvelder er hun veldig urolig og da roer hun seg med det. 5) Dette blir også bedre med tiden, når tålmodigheten til babyen blir bedre Gå på badet når babyen nettopp har spist, da får du litt bedre tid på deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå