Gå til innhold

4 mnd og bare sutrer (klager) når han må leke alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter, noen som har et råd å gi meg? Junior er 4 mnd og liker ikke å leke alene på leketeppet. Men noen min pr dag må det bli, for jeg må kunne gjøre andre ting også. Han gir klart uttrykk for at han ikke vil, og klager og klager til jeg plukker ham opp. Tenkte det ville gi seg etterhvert dersom jeg bare lot ham ligge av og til, men han kan holde på hvor lenge det skal være virker det som. Og jeg har ikke hjerte til å la ham ligge i en halvtime og gråte. Det som hjelper litt er smokk, men da blir han liksom så passiv. Han vil jo gjerne putte noe i munnen, men smokken blir i veien, og da bare ligger han der og titter i steden for å utforske det han har i hendene. Hva skal jeg finne på for å få ham til å leke litt alene? Må nevnes at jeg ofte er i samme rom når han leker. Har prøvd å gå i et annet rom, men da klager han bare mer!

Skrevet

Har du en babygym som du kan sette over han? Mine har vært fasinert av det.

Jeg legger innimellom minsten på et fleeceteppe, som jeg drar med meg rundt i huset dersom jeg skal ordne noe og han er i et litt sutrete humør :-) Tar ta i det ene hjørnet på teppet og drar han og lekene etter meg :-)

Skrevet

Jo, vi har en babygym, med musikk og alt. Men legger jeg ham der er det værre klaging enn om han får ligge "i det fri"..... Det er bedre for ham å sitte i en baby-gynge, men det er jo ikke bra for babyen å sitte der i lengden.

Skrevet

Vår lille kan også være en smule utålmodig, men har lest at da skal man leke videre sammen med barnet istedet for å ta de opp slik at de kan bli mer utholdende i leken. Ser ut til å virke, jeg syns mini holder ut litt lenger nå, men er jo litt varierende utifra dagsform. Ellers er han nok litt for liten til å ha utviklet full objektpermanens ennå, dvs at når du forsvinner i et annet rom, skjønner han ikke helt enda at du er der selv om han ikke kan se deg, og at du kommer tilbake.

Skrevet

Mini her er 4,5 mnd og kan også være litt sånn!! Noen ganger tror jeg han er trøtt, noen ganger blir han bare litt hissig fordi han ikke får til noe det ser ut som om han vil (f.eks. spise på lekene i baby-gymmen, eller rekke en leke som er litt utenfor rekkevidde) mens noen ganger tror jeg bare han trenger litt nærhet og kos:) Er i hvertfall det jeg innbiller meg..hehe:) Er jo ikke så lette å forstå disse små! Andre ganger nemlig er det helt greit å ligge alene, mens andre ganger skal jeg helst ligge sammen med han! Veldig opp og ned! uff...ble rotete dette...håper du skjønner:)

Synes du bare skal fortsette å prøve jeg...kanskje ligge litt sammen med han noen ganger også! Etterhvert er jeg sikker på at de synes det er helt greit å leke litt alene! Selv har jeg gått til innkjøp av bæresjal som jeg skal prøve...men det er vel mest pga at vi sliter litt med dagsoving! Vil prøve om han rett og slett har behov for litt nærhet:) De er jo små ennå...kanskje vi som er litt utålmodige og forventer for mye??!! tror jeg kan være litt sånn hvertfall..hehe:) Dessuten er jo alle forskjellige også og har forskjellige behov....men det går seg nok til:)

Skrevet

Sånn var jenta vår også. Ca 3,5-5 mnd. Krever ganske mye en periode. Nå er hun 7 mnd og kan leke snart 1 time alene på gulvet. Men de to mnd hun ikke gjorde det var lange. babygym var ikke gøy, kunne ligge litt, men kasta den til slutt rundt. SÅnne bøker som knitra var noenlunde ok. Retta seg litt når hun snudde seg rundt selv ved 4 mnd. men sutra når hun ble sliten. trøster dere med at det er en periode. prøv diverse leker hun kan styre med. jeg brukte vippestolen og høystolen en del. i høystolen kunne hun sitte en stund og leke ved spisebordet. bytta mye mellom det og ligge på gulvet. lå på gulvet på formiddagen når hun var uthvilt, etter lunsj var lunta kortere så da ble det mer stol. men alltid kortere stnder på gulvet. prøv noen kjøkkenredskaper, en bokst med noe i som rister og sånn. og gjerne noe som kan tygges på.

Skrevet

tror kanskje det er lurt å gå bort til ham og leke med ham på teppet innimellom. At han ser du er der uten nødvendigvis bli plukket opp. Vet jo ikke om det fungerer, men jeg har gjort det og det ser ut til å virke her i gården, men så har jeg jo en jente som er veldig til å følge med da.

Skrevet

sånn kan min jente på 4,5 mnd være også særlig nå etter hun har lært seg å snu seg fra rygg til mage. snur seg rundt så fort hun blir lagt på matta også går det ett par minutter så blir hun sint for at hun ikke kommer seg fra mage til rygg enda. det som kan hjelpe litt her er å kla av henne å bare la henne ligge i bodyen for da er tærne ekstremt interessante og ligger lenger på rygg å putter tærne i munn og studerer dem og blir også straks mer bevegelig og roer seg lenger så jeg hvertfall får tatt ut av oppvaskmaskinen og kanskje satt over en klesvask. ellers er jeg heldig som har ei jente som tar seg en god lur midt på dagen på 2-3 timer så får gjort det meste jeg skal da og får masse tid til å ligge på gulvet med henne også. erfaringsmessig fra storesøster løste mye seg når baby klarer å rulle begge veier evt krype og de blir mer mobile. tror det er endel frustrasjon i denne aldreren de er i nå. er så mye de gjerne skulle fått tak i som ikke de får til

Skrevet

Sassy sine rangler var stor suksess hos oss. Spesielt den ringen med kule og ringer. Kunne min holde på med i en evighet.

Skrevet

Ser ut fra nicket ditt at dere har hatt kolikk? Det hadde vi også, så vi bar og bar og bar de første 3 månedene. Innbilte meg at det var delvis derfor vesla vår ikke likte å ligge alene på gulvet og leke i starten. Siden hun var så vant til kroppskontakt hele tiden, altså. Ble gradvis bedre etter hvert, men skikkelig utholdende på gulvet ble hun ikke før hun begynte å åle seg framover på magen og kunne utforske stua. Nå er hun 8,5 mnd og er stort sett flink til å leke alene:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...