Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 På ammehjelpen.no står det at så og si alle kan få nok melk, med mindre det man bruker medikamenter eller har andre sjeldne sykdommer. Jeg har ingen av delene, men får ikke opp melkeproduksjonen. Til daglig ammer jeg anne hver time mellom 0700 og 2300 og en til to ganger i mellom. Jeg har hatt dager hvor jeg har ammet mye mer. Jeg ammer alltid på begge brystene. Etter et par timer får hun i seg 50-70ml om natta er det mer. Det ene brystet er det mye mer melk i enn i det andre. Jeg føler jeg har prøvd det meste, både kjærringråd og medisinske. Er det andre som ikke har fått opp produksjonen og har delammet hele veien? Hadde blitt glad for noen erfaringer og kanskje oppmuntrende ord.
Madamina Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Hvordan vet du at hun kun får i seg 50ml? Dersom du ammer annenhver time som du gjør har du ikke kriselite melk. Jeg ammer også annenhver time og har mye melk. Ta noen dager hvor du sover mye. Veldig bra for hypofysen og bekymringer. Drikk Clausthaler i massevis. Slapp av og tenk positive tanker. Aner ikke hvor gammelt barnet ditt er.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Tusen takk for svar! Hun er 2 mnd. Jeg har veid henne før og etter amming flere ganger, både på helsestasjonen og ammepoliklinikken. Hun gulper mye og legger på seg for lite, hun har enda ikke gått opp 1 kg fra fødselsvekta. Selv om hun får litt mme. Clausthaler skal jeg prøve. Hvorfor hjelper det? Hvor mye er massevis? Jeg drikker to flasker vørterøl hver dag. Dager i senga har jeg prøvd uten store resultater.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Hei, jeg har to barn som jeg har ammet ca ett år hver. Tok ca 3 mnd med begge før melkeproduksjonen kom skikkelig igang, inntil da fikk de mme i tillegg. Husker jeg stresset skikkelig med førstemann over at jeg ikke hadde nok melk...men det er veldig ulikt hvor lang tid man bruker på å få høy nok produksjon. Synes ikke du skal stresse over at du har litt for lite, synes du gjør en kjempejobb! Sannsynligvis får du mer melk etterhvert, så lenge du ikke velger å amme mindre.
Madamina Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Min førstefødte brukte 2 mnd på å gå opp noe særlig i vekt. Melka satte ikke skikkelig inn før etter ca 3 mnd. Denne gangen kom den med en gang og for en forskjell på ungene. Har en på 7 uker som nå har lagt på seg det førstemann brukte 4 mnd på. Skulle nok ha gitt første mann litt erstatning i tillegg til å amme, men var så sta og ikke minst redd for at MME skulle gå på bekostning av egen produksjon. Så jeg pumpa rett etter hvert eneste måltid. Gutten virket fornøyd (men tynn) og fastlegen ba meg slappe av. Helsestasjonen var derimot hysterisk og jeg veide der 3-4 ganger i uka. Først når jeg slutta med det kom melka. Øl er veldig næringsrikt pga malten. 4 Clausthaler gjør susen for meg. Men kjenner nå at jeg nok må spise mer også. Du kan jo gi litt MME etter ammming på kvelden før leggetid. Jeg ga ved 2 mnd ca. 80ml MME etter amming på kvelden (det er jo egentlig ingenting). Har du veid bleiene? Min første gikk som sagt ikke opp på 2mnd nesten, men han tisset/bæsjet ut like mye som 12% av egen vekt i døgnet likevel. Litt trøtt her, så dårlig språk. Men selvtillit er så viktig. Håper du har helsesøstre med sosiale antenner. Ja vi har ammehysteri i Norge, men gud hvor mye enklere det er enn å gi med flaske. - sunnere og gratis. Håper du får det til. Melka kommer nok snart for fullt .
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Du må jo være helt utslitt! Sikkert et ikke politisk korrekt svar i ammenorge men jeg ville fylt opp med litt mme etter at du har ammet, slik at du iallefall kan gå 3timer mellom hver amming. Det trenger kanskje ikke være så mye.. Ja hyppig amming øker produksjonen, men en utslitt mamma produserer nok ikke like mye litt mer opplagt mamma... og spebarnstiden skal kunne nytes det skal ikke bare være slit! Hvor lang tid bruker du pr amming?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Takk for alle oppmuntrende ord alle! Jeg ammer ca 30 min hver gang. Men å amme så ofte har blitt en vane, så det går greit. Går noen ganger litt lenger hvis vi er på tur, da sover hun så godt.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Hei! Ditt innlegg kunne ha vært skrevet av meg!! Jeg prøvde alle rådene i boka, og alikevel ble det ikke nok melk. La ikke på seg kun av min melk. Jeg delammet i 4 mnd før jeg gikk over til kun mme. Da fikk vi et bedre liv! Jeg kjenner jeg blir litt irritert når en stadig får høre at alle kan få nok melk.... Hva i alle dager feiler det meg da? For gudene skal vite at jeg prøvde!!! Lykke til!
h2lita Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Hei! Jeg klarer ikke helt å forstå at det er så mange som sier de ikke har nok melk/ikke klarer å øke produksjonen. Sier ikke at jeg ikke tror dere, men jeg forstår det ikke. Det stritter jo imot all biologisk kunnskap at en kvinne skal belaste kroppen sin ved å gå svanger i 9 mnd, gå gjennom en fødsel, for så å ikke klare å gi avkommet sitt mat. Kroppen til mor tappes jo for næring slik at barnet skal få det det trenger. Dvs at vi i utgangspunktet er laget slik at mors kropp prioriterer barnet først, og seg selv tilslutt. Hvorfor er det da fler og fler som ikke har melk nok? ..og et annet spørsmål? Hva hadde dere gjort om vi ikke hadde hatt et såpass fullgodt alternativ som mme? Ville det da vært like mange som hadde slått seg til ro med at man ikke har melk nok?
husmus &2 Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 For en idiotisk ting å si. Tror du virkelig noen bare later som de ikke har nok melk og ikke har prøvd alt ?? Jeg delammer selv og han er bare 4 uker og jeg har grått nok av tårer over at jeg ikke får opp produksjonen. Jeg har prøvd alt. Ammet hvert jævla minutt, hver halvannen time, hver time, hver tredje time. Sovet masse, spist masse, spist piller, nesespray, stått på hodet. Drukket ammete, tenkt forelskede tanker om egne pupper. Pumpet, ikke pumpet. Jeg har prøvd alt. Noen får bare ikke opp produksjonen og sånn er det. For et idioti og snakke om hvordan det var før i tiden! Før i tiden var det flere som døde også, både av underernæring og andre ting, så selvfølgelig er ikke lav produksjon noe som er kommet i vår tidsalder og slettest ingen lettvint unnskyldning! Det er det frekkeste jeg noen gang har hørt. Jeg skal love deg at de som ikke klarer å amme fullverdig eller ikke i det hele tatt, har slitt mye mer enn du noen gang kan forestille deg for å klare det.
h2lita Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Beklager! Det var på ingen måte ment som noen anklagelse - bare et spørsmål. Synes bare det er vanskelig å forstå at det er så mange "mammakropper" som ikke er i stand til å gi nok mat til barnet sitt. Skjønner selvfølgelig at det er trist og trasig for de som ønsker å amme.
husmus &2 Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 jeg er nok litt hårsår på det området, sorry.
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #13 Skrevet 9. desember 2008 Kan det rett og slett være et resultat av for mye informasjon og velmenende råd? Jeg fikk så mange ulike tips, og slet ut brystvortene den første uka. Da er det ikke så lett å legge ungen til puppen så ofte som mulig
Makko med to små gutter Skrevet 9. desember 2008 #14 Skrevet 9. desember 2008 h2lita Evolusjon er en fin ting... Mennesket har levd i et sivilisert samfunn i rimelig mange år! Ja i dag har vi mme å støtte oss til om vi ikke har nok melk. Før i tiden hjalp folk hverandre, og det var f.eks. ikke uvanlig å ha en "amme" i øveresosiale skikt.... -Dessuten er veien LANG fra å "ikke ha nok melk" i vårt samfunn(dvs barnet er fornøyd, og legger på seg etter fine kurver), til at barnet virkelig ikke får nok melk (barnet ikke greier å overleve).
2 fine små Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 Jeg føler med alle som ønsker å amme og ikke får det til. Selv har jeg økt produksjonen mange ganger, og her her hva jeg gjør; Drikker minst 5 l vann hver eneste dag, jevnt utover hele dagen. Drikker kaffe, men alltid minst dobbelt så mye vann til. Drikker to kopper ammete pr dag. Tar gjerne en Munkholm til kvelden. Pumper litt mellom måltidene, men bare 2-3 ganger pr gang og aldri "restemelk" som dere sier, men formelken, så lar jeg babyen die "fløten" som jo kommer på slutten. Pumper meg helt tom før jeg legger meg og helt tom hver morgen. Hviler masse, og sover mye. Spiser godt, mye og ofte - og ikke minst næringsrikt. Hver gang jeg har behov for å øke, så går jeg inn i dette mønsteret her, avlyser litt avtaler, dropper barselgruppetreff og er hjemme, skrur opp innetemperaturen, går rundt mye halvnaken og holder på. Det virker hver eneste gang, og jeg har gjort dette en gang ganske drastis og 3 ganger litt mindre drastisk. Det er absolutt ikke sikkert at dette nytter for alle, og man skal jo være rimelig motivert for å holde på sånn, men dette er hva jeg gjør. Da lille venn var 3 mnd var det nesten tomt i venstrepuppen f.eks. og nå er hun en mnd eldre, og nå er det helt fullt der og hun tar den igjen uten problem. Jeg har også handlet noe som heter Lecitin (tror jeg, uten å sjekke boksen eksakt) på helsekost for å få tømt melkekjertler og så finnes det en eller annen spray man får av helsesøster (har ikke prøvd det) som visstnok hjelper på "flow", melkeflyten, altså at man får ut melken rett og slett. Ellers så skal man også stimulere brystknoppene før amming og i hvert fall før pumping, så er man helt sikker på at utdrivingsrefleksen er i gang. Uten den kommer ingen melk. Jeg er ingen ammemafiaGunda, men en som er sterkt motivet for å få det til denne gang, og jeg er faktisk en av dem som får opp melkeproduksjonen veldig dersom jeg går inn for det. Lykke til alle, samme om man er på mme eller mm. Klem fra meg med nurk på 4 mnd.
2 fine små Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Glemte å si at pumpen tar jo bare halvparten av melken, så utrolig viktig at man pumper først og lar barnet die etterpå, dersom man ønsker å øke produsjonen, samvittighets"maset" om at man da stjeler mat fra babyen er bare tull. En annen ting jeg glemte er at man ideelt skal pumpe/amme hver 1,5 eller 2. time, ikke hver eneste time, fordi det tar 1 time å fylle opp puppen halvt, 1,5 time å fylle opp puppen 1,75 og to timer å fylle den helt opp. Det sier nemlig Gro Nylander, hehe.... Lykke til da, håper dere får gang på det, dersom det er veldig viktig for dere. Ellers håper jeg dere blir lykkelige med mme, som jo gir et helt annet liv, for alle parter, det er i hvert fall ikke noe å lure på... ;o))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå