Gå til innhold

Bokstaver og tall...........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig normalt for en 4-åring???

Hvor langt teller h*n?

Kan h*n mange bokstaver??

Skriver h*n også mye??

Skrevet

Tror dette varierer veldig. Vår gutt blir 4 om 3 måneder. Han kan en del bokstaver, ikke hva de heter, men han relaterer dem til ulike navn, dvs den første bokstaven i en del navn. Han skiver de bokstavene han kan og prøver å etterligne andre bokstaver. Han teller til 20.

Skrevet

Vi har ei jente på 4. Hun kan alle bokstavene. Hun skriver egentlig det meste, noe på husk og resten hvis vi sier hvilken bokstav det er, trenger ikke å skrive dem først.

Hun teller til 100.

Hun er veldig ivrig på skriving og lesing så hun skriver masse hele tiden:) Skriver handleliste når vi skal i butikken osv.

Skrevet

Vår 4-åring (4 og 1/2 faktisk) har først nå begynt å vise interesse for figurer, tall og bokstaver. Han har stort sett bare tegnet kruseduller og streker uten mening, men så plutselig slo han om. Begynte å tegne romraketter, mennesker, biler og har en "plan" når han begynner. Samtidig begynte han å vise interesse for tall, bokstaver og klokka. Han teller til tjue-ellve, glemmer dog ofte av 15 ;) Gjenkjenner en del bokstaver og kan fortelle hva de heter, vi pleier også å relatere bokstavene til navn på folk han kjenner.

Skrivingen begrenser seg til sin egen bokstav.

Jeg er veldig begeistret for bokserien "Min første 1-2-3" fra Go'boken (anbefaler), nesten like begeistret som barna er faktisk. "Min første a-b-c" har vi også, men kan ikke si jeg liker de bøkene like godt - innholdet er jo greit nok, man lærer om bokstavlyder, men historiene rundt bokstavene er heller kjedelig - synes mor og barn ;)

Skrevet

Her er lillemor 4,5. Hun kan alfabetet, men kan ikke koble alle til bokstav. Hun kan flere da og har begynt å dra sammen noen av de bokstavene hun kan, slik at M og A blir MA. (kun store bokstaver) hun synes det er vanskelig at tall symobliserer mengder, men har likevel interresse for å skjønne dette med 1- tallet, 2 tallet etc.

Hun skriver navnet sitt, mamma, samboers navn (men må ha hjelp til G) og kan også si at det er den og den sin bokstav og den heter ...

Skrevet

Tror og det er veldig individuelt. Jenta vår er ikke så veldig intressert i dette, og prøver derfor ikke å presse det på henne, da jeg tror interessen vil bli enda mindre da.

Hun teller til 13, og så går det litt i ball for henne. Hun assosierer bokstavene med navn på mennesker hun kjenner, men vet ikke hva alle bokstavene heter.

Skrive gjør hun heller ikke. Kan skrive navnet sitt. Men så er det bare tre bokstaver da, så det er ikke så vanskelig et navn =)

Regner med det kommer når hun finner det for godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...