Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Å holder på klikke her snart. Bf vingler fra å ville ha en privat avtale vedr. barnebidraget til at jeg må søke om bidragsforskudd. Han mener at han kan bli fritatt fra å betale, og at jeg da ikke får noe som helst. Ikke fra det offentlige heller. Saken er nemlig den at han betaler ikke skatt (inntektene hans er fra spill og derfor ikke skattepliktige), han er jo da liksom arbeidsledig men ikke registret arbeidssøker. Han mener at han ikke har noe betalingsevne til å kunne betale bidrag, og vil derfor bli fritatt. Hvordan skal han kunne forsvare boutgiftene sine (som er ganske så høy) hvis han ikke kan betale bidrag? Noen som vet noe om dette her.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Hør ikke på ham. Det er det jeg vil si om den saken:) Han prøver å komme seg unna. Og tar du det gjennom NAV, så vil du få forskudd, selv om han ikke skulle ha betalingsevne. Og bidraget kan fastsettes utfra skjønn, om det tilsier at han har mer inntekt enn det han vil oppgi. Selv om han ikke betaler skatt av det. Her står litt fra NAV sine sider om dette: "Andre regler Den bidragspliktige skal aldri betale mer enn 25 prosent av inntekten i bidrag før eventuelt samværsfradrag. Dersom den bidragspliktige eller bidragsmottakeren får en ytelse med barnetillegg, kan dette ha betydning for fastsettelsen av bidraget. Dersom den bidragspliktige har høy inntekt (mer enn 726 000 kroner i årsinntekt pr. 1. juli 2008), kan det bli søkt om å få tilleggsbidrag. I noen tilfeller kan inntekten og bidraget fastsettes skjønnsmessig. Se regelverk og relatert informasjon: Vedlegg 1 for sjabloner og andre satser for beregning av underholdsbidrag til barn Bidragsregler - hovedpunktene i regelverket Nærmere om underholdskostnaden. " Link: http://www.nav.no/page?id=826
Gjest marie-s Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Hei, Er du 100% sikker på at denne formen for inntekt ikke er skattepliktig? Har du sjekket dette på skatteetaten sine sider? For om han er vanskelig kan det plutselig hende at han også ikke bare må betale bidrag men skatt også.
junijente fikk julijente Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Om han er så vinglete ville jeg ha bedt nav om å beregne bidraget, for å få en ordning på det. Dersom han ikke har bidragsevne får du likevel bidragsforskudd, dersom du ikke tjener for mye til å få det. Ikke la ham trenere saken i all evighet, bli ferdig med det, så vet du i alle fall hvor mye penger du kan regne med å ha framover.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Men hvis det viser seg at denne faren ikke bidragsevne og hun søker bidragsforskudd. Opparbeider han seg gjeld da eller er det staten som dekker dette da? Noe jeg lurer fælt på..
junijente fikk julijente Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Vi har fått beskjed om at man ikke opparbeider seg bidragsgjeld så lenge man ikke har bidragsevne. Om man derimot har bidragsevne, men ikke betaler pådrar man seg vel gjeld. Bidragsforskuddet er vel ment som en sikkerhet for forsørgelsen av barnet når foreldrene har lav inntekt (justeres jo etter mottakers inntekt), litt på samme måte som dagpenger for en som er arbeidsledig, dette må jo heller ikke betales tilbake når man får jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå