Gå til innhold

Babyens selvregulering av måltidene, hvor lenge ca?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er snuppa 5 uker, og bruker fremdeles halve dagene til å henge i puppen..dette gjelder spesielt på formiddag og kveld.....jeg får ikke gjort noenting, hun SKAL plent henge i puppen uansett, og jeg har fått beskjed om å la henen gjøre d pga selvreguleringen hennes...og at d blir "bedre" etterhvert, med faste mååltider hver 3 time... NÅR?hvor lang tid skal d ta?

er slitsomt å sitte sånn konstant... gir henne også mme i tillegg hvis d blir for mye for meg, men nå har hun funnet ut at hun skal ha puppen også rett etterpå!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster at siden gutten min har lagt så godt på seg kan eg prøve å vente 3timer mellom hvert måltid.

Prøvde det - men det for lang tid for gutten min - han grein mye.

Men fikk ned til 2.5 timer mellom hvert måltid - å nå går det veldig bra!! Va litt skriking i begynnelsen - men ga tytt+ stelte han på badet for å strekke ut tiden - å det hjalp!

Nå går det mellom 2.5 og 3 timer mellom hvert måltid.

Må bare presisere at grunnen til at helsesøster anbefalte 3 timer mellom hvert måltid va for at det skulle bli lettere for meg. For før ville han ha mat hver time...

Lykke til

Skrevet

For min del begynte det å bli bedre da han var mellom seks og åtte uker. Jeg ammet også kontinuerlig før dette. Syns bare du skal legge lista lavt for alt annet du må gjøre. Å la henne ligge til brystet er det beste du kan gjøre for en så liten baby. La henne drikke så mye hun vil. Det er trygt og godt for henne og godt med god vektoppgang så hun har litt å gå på. Å amme en så liten baby mye bør ikke regnes som bortkastet tid.

Skrevet

Signerer! Jenta mi var og sånn i starten. Nå er hun 4 mnd og kan fortsatt ha slike dager innimellom. Men her er det ikke noe 3 timer mellom hver gang, nei. Har aldri vært noe rutine på det. Men syns det er superkos å amme jeg :). Ting jeg må gjøre tar jeg heller når hun sover (unntatt nå da, ligger i armkroken min, søte gullet). De er bare så små en gang i livet og det koser jeg meg med!

Skrevet

Det kan også hende at hun bruker puppen som kos istede for smokk. Det gjorde vesla her hjemme. (gjør det innimellom nå også) ble så sår til slutt at jeg måtte finne smukk til henne. Hun har så ekstremt sugebehov at hun sugde bokstavelig talt av en del av brystvorta når hun var 3 uker gammel. Det var AU!!!

Det går nå fort 3-4 timer mellom hvert måltid. Hun spiser da ordentlig når hun først ligger ved puppen..

Skrevet

Jeg skjònner det kan bli litt drygt for deg, selv om det er kos med amming ogsà. Det kan vaere at hun henger i puppen for kosens skyld, ikke fordi hun er sà sulten.

Dattera mi hang i puppen hele tiden ogsà, og nektet plent à ta smokke. Det var drygt, fordi hun gulpet sà spruten stod etter, utover seg selv, meg, sofaen/senga........

Det kan vel ikke vaere bra for tarmene deres heller, siden den mà arbeide konstant? Ikke vet jeg....

Hva hvis du pròver med smokke, mens hun ligger i armkroken din? Kanskje du allerede har pròvd det? Og sà legg henne ned nàr hun sovner...?

Skrevet

Hun tar smokk, når hun er i godt humør, som oftest når vi er på trilletur. Ellers vil hun bare puppe, eller sove på magen/brystet mitt. Klart mye av det er for kosens skyld, og hun føler seg trygg og elsket der. Det som er slitsomt er IKKE klesvasken som hoper seg opp eller gulvet som burde blitt støvsugd,slike ting kan ligge, det bryr meg ikke. Her er d lille snuppa som er viktig!!!!

men faktisk det å få mat i MEG.er kjempeviktig!!! og når jeg smører meg mat ligger lille nurket å hylgriner etter mamman sin.. blir jo superstressa av d, og syns d er dritkjipt å la henne ligge sån, men jeg må jo ha mat. Blir d ikke mat på meg, blir d jo dårlg med nærin til melk også, jeg blir utmatta og orker ikke amme..Nå har jeg i tillegg fått en kjempekjempekjeeeempevondt brystvorte, den er så vond jeg vil grine, har kommet en kjemperift i den og ser ut som den er på tur å løsne liksom..da er d ikke særlig godt eller kos å amme lengre aent enn det som er nødvendig...

hadde jeg hatt energi til å amme 24/7 kunne jeg gjerne gjort d, men nå har d seg sånn at jeg er bare et vanlig menneske da...

Skrevet

Det høres ut som om du trenger en bære-dings:) Enten sjal eller mei-tai! På den måten kan du bære jenta di rundt mens du får gjort sånne ting som å lage mat. Jeg er enig: det er superviktig at man spiser. Hvis jeg ikke spiser eller drikker så blir det mye mindre melk! Så skaff deg et bæretøy så kan jenta di bli båret rundt tett inntil kroppen din! Jeg har elastisk sjal og det er så koselig å bære rundt i det. Har du knytt det på deg så kan du ta jenta di ut og inn av det uten å måtte knyte det opp igjen. Kjempesmart. Det har jo kommet et eget bæreforum her nå http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/5066 eller du kan titte på www.tettinntil.com

Skrevet

Lurt;)

Må ta en titt på d dr, takk:)

Skrevet

Jeg har aldri latt poden få selvregulere, han har spist til faste tider helt siden han ble født. Han er verdens roligste gutt og legger seg uten ett kny bestandig. Jeg tror ikke det er noe lurt å la ungene spise hele tiden (selvsagt anderledes ved økedøgn) da de lett bare får den tynne formelka og får aldri den gode feite melka som kommer til slutt. Barn trenger å lære at søvn og mat kommer i en forutsigbar rytme, det er i alle fall min teori :)

Skrevet

Hva er økedøgn???

Skjønner den teorien asså...men jeg synes d er vanskelig å gjennomføre, når hun gir så tydelige tegn på at d er pupp og mat hun vil ha... vet selv hvor jævlig d er å være sulten, så orker ikke la henne ligge å være sulten og skrike i 2-3 timer...=/ hun er jo så liten..

Skrevet

Vi har også alltid praktisert selvregulering, og fortsatt, etter 4,5 mnd. går det ikke mer enn to timer mellom på kvelden - så lenge jeg ikke er borte da, da tar det gjerne 3 timer... På dagen er vi nå oppe 2 1/2 time, lenger om hun sover lenge på trilletur. På natta går det vel som regel 3 - 3 1/2 time mellom hver gang. Noen ganger 4...

Men er du sikker på at hun ikke bruker deg som smokk? Jeg fikk litt lenger pause med puppehenging da hun tok smokk. Før det hang hun i puppen konstant, særlig om kvelden. Det kan hende du må prøve noen typer, men husk også å legge babyen i armkroken når du setter inn smokken, det kan hjelpe.

Skrevet

Skjønner det!! :) Prøv å strekk tiden så lenge du kan så kommer dere nok inn i en rytme til slutt :) Økedøgn er når de spiser oftere for å øke produksjonen

Skrevet

det gikk vel nesten tre mndr før vi hadde regelmessige måltider rundt hver 3. time her,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...