Gå til innhold

Kjenner ikke livmor - bekymret (samme som 2.trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15+1 idag, og kjenner fortsatt ikke livmor når jeg ligger på ryggen. Dette er mitt fjerde barn, så jeg mener jeg burde kjenne noe nå, eller hur?? Jeg klarer ikke å huske når jeg først kjente livmor sist, men mener det var før uke 15? Dessuten står det i graviditetsboken at man nå tydelig skal kjenne kanten på livmor ca. 8 cm. nedenfor navlen....

Jeg er skikkelig bekymret, og har i grunnen klart å overbevise meg selv om at fosteret der inne har dødd :(, og at det er derfor magen ikke vokser. Altså, jeg har endel ekstra på magen fra før etter tre svangerskap, men det hadde jeg sist også, og da kjente jeg tydelig når livmoren "poppet ut". Er overvektig også (veier ca. 100 kg), men det gjorde jeg sist også...Lurer på om jeg skal ringe jordmor for en sjekk, eller er jeg overhysterisk?

Gode råd anyone? Noen som er ca. like langt og som heller ikke kjenner livmor? Takknemlig for alle beroligende svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er 15 uker i dag og kjenner heller ikke livmoren. Men dette er mitt første så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller. Magen vokser i allefall, og kvalm har jeg jo vært de siste 10 ukene og er det fremdeles, så da regner jeg med at det er liv der inne. Jeg skel på kontroll med UL på torsdag, så da får jeg jo vite.

Siden dette er ditt fjerde og du er bekymra så er det vel bare å ringe jordmor for å få sjekket det ut. Hadde jeg gjort.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei hei,

Du får strengt tatt ikke time hos jordmor før du har vært på ordinær UL. Jeg foreslår du slår deg til ro med at alt er ok. Jeg vet det er vanskelig, men dersom det er så ille som du er inne på, så er det lite de kan gjøre uansett. Hadde det vært noe galt hadde du imidlertid kjent det på annet vis.

For barnets skyld bør du prøve å roe deg med at alt er ok. Kanskje det er lurt å fokusere på noe annet, hva med å ligge og stryke over magen og synge barnesanger til den lille? Da blir du selv beroliget og det smitter over på den lille :)

Håper du klarer å finne roen igjen..

Vi har alle vært gjennom det du er nå, om det ikke er livmora, så er det noe annet vi tenker på. Selv var jeg så dum å prøve å lytte etter hjertet, men fant det ikke. Selvsagt ble jeg fortvilet. Men, jeg skjønte det var lite jeg kunne gjøre, og tvang meg til å slå meg til ro med at det ikke var annet enn naturlig når det var så tidlig (før ord UL).

I dag, uke 24 er alt ok :)

Skrevet

Hvorfor skal jeg ikke få time til jordmor før jeg har vært på ultralyd? Jeg har vært på kontroll allerede jeg, men det var i uke 11, og da var alt ok.

Jeg har prøvd å ringe jordmor nå, men hun er syk, så da får jeg prøve å slå meg til ro med at alt er ok. Det er bare det at jeg har vært gjennom tre svangerskap før, og har aldri følt det på denne måten. Jeg har forresten heller ikke tid eller mulighet til å legge meg ned, stryke på magen og synge barnesanger, men skal prøve å roe ned uansett.

Skrevet

Jeg kjente heller ikke livmoren en god stund. Kjenner den nå i uke 19.

Har hørt hjertelyd, og regner med at alt er i orden. UL neste uke.

Jeg heller ikke hvorfor du ikke skal kunne komme inn til jordmor, det går i allefall hos hun jeg går til:)

Alt er nok bra!

lykke til!

Skrevet

Takk til dere som har svart - plutselig kom livmoren opp. Idag er jeg 16+1, og kjenner godt livmoren, selv om det er litt flesk utenpå, så den er ikke så hard enda....

Nok en grunnløs bekymring :)

Skrevet

Et aldri så lite tips til å kjenne livmor; gi deg selv en orgasme. Da trekker vanligvis livmoren seg sammen og blir knallhard. Veldig enkelt å kjenne da, selv med en god polstring. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...