Gå til innhold

Glukosetest i morgen tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg litt egentlig..

De fant sport av sukker i urinen forrige torsdag (for første gang i svangerskapet, er nå i uke 35)

Mange som har tatt slike tester og hvor det kun har vært "falsk alarm"?

Skrevet

Jeg måtte ta rutinemessig pga høy BMI.. Er ekstremt ekkelt, smaker uhorvelig dritt og burde vært forbudt. Men ingenting galt med prøven min iallefall..

Skrevet

Ja, og det var ingenting. Bare falsk alarm.

Men det jeg måtte drikke smakte grusomt. ;)

Skrevet

Æsj, jeg ser ikke frem til å drikke gørr så tidlig på morgenen.. men må man så må man :) Tenkte jeg skulle høre om de ville sjekke urinprøven min på nytt i morgen, og om det eventuelt vil være nødvendig å ta glukosetesten dersom sporet er borte. Det gjorde ikke utslag på tall sist, bare spor..

Noen som vet om det i så fall vil være noen fare for meg eller barnet hvis jeg får påvist svangerskapsdiabetes så sent i svangerskapet?

Pokker asså. Jeg har tydeligvis ikke vært flink nok til å holde meg unna sukker..

Skrevet

jeg har hatt svangerskapdiabetes 3 ganger. er 3 mnd siden jeg fødde, så jeg blir innklat til en glukosebelastning snart for å se om det har gått tilbake.

Ekkelt og søtt er det, men det værste er å sitte i ro i 2 timer. Så ta med lesestoff :)

Man kan ha spor av sukker uten det er noe galt. Kan være du spiste, drakk litt søtt på kvelden det. Men det kan også være svangerskapdiabetes.

med nr 1 så hadde jeg bare litt spor av sukker, men hadde svangerskapdiabetes.

men du får ha lykke til i morra da :)

Skrevet

Takk skal du ha :)

Men du har hatt det 3 ganger altså? Fikk du noen gang beskjed om at det kunne være fare forbundet med dette?

Skrevet

trenger igrunn ikke være annonym da :)

Neida. Faren er vel at barne skal bli stort. Men greier man å passe kostholdet sitt og blodsukkeret er bra så går det som regel bra.

Man blir godt fulgt opp med vekstkontroller (UL) og blodsukkermålinger osv.

Jeg ble satt igang 11 dager før fordi lillegutt var målt til å bli minst 4,5 til terminen. så han ble født 10 dager før og var 4055g

jentene mine gikk jeg til termine og de var 3360g (nr 1) og nr 2 var 3790g

Nå har lillegutt en annen far, så jeg trur han har litt skyld i at han ble stor :) Så trur ikke det var svangerskapdiabetesen, for blodsukkeret hold seg fint og stabilt som med de to andre.

Skrevet

Hei :)

Jeg tok en sånn test nettopp (i uke 35-36 tror jeg det var) pga stor vektøkning og spor av sukker i urinen.

Hadde ikke svangerskapsdiabetes, så var bare "falsk alarm". :)

Som de andre sier, det verste er å sitte der å vente i 2 timer.

Jeg syns ikke det var SÅ ille å drikke den druesukkerblandingen. Er jo bare 3 dl, så er ikke mye heller. Ble litt uvel etterpå,

siden jeg hadde fastet i så mange timer, å startet dagen med supersøt drikke, men ellers gikk det greit.

Snakket litt med legen på forhånd om hva som ville skje dersom jeg hadde sv. diabetes. Hun sa at så sent i svangerskapet som jeg var da, så er det ikke mye som kan skje. Det er begrenset hvor mye "for mye" babyen klarer å vokse på de siste ukene. Jeg ville fått en ultralyd i uke 37-38 for å estimere vekten til babyen, men ellers ikke noe utenom de vanlige kontrollene.

Lykke til, det går nok helt fint uansett utfall :)

Ikke noe å grue seg til! Bare husk lesestoff (å kanskje en banan eller noe til å spise med engang du er ferdig)

Skrevet

Har også tatt den glukosebelastninga som dem kalte den her hjemme. Måtte ta den pga for høy BMI, den va ok i mitt tillfelle. Vil bare forberede deg på at du kan bli litt dårlig etter å ha drukket det sukker vannet.

I mitt tillfelle blei jeg sprekk sjuk. Selve sukkervannet(det er faktisk druesukker) var ikke så ille å drikke,litt søtt.

Etter en liten time blei jeg skikkelig dårlig, ikke noe morsomt å sitte i 2 timer på et venterom fult av folk og det eneste jeg ville var å finne ei seng...!!

Etter en liten time begynte jeg å bli små varm,kaldsvette,urolig og få skikkelig med hjertebank, blei trøtt,klarte nesten ikke holde øynene åpen,klarte nesten ikke sitte opprøyst, ville bare svime av og spy!!! Og spydde gjorde jeg også tillslutt... Var bare såvidt jeg nådde meg til ett toalett!!!

Ongen i magen blei helt propell, er sikker på at folkene på venterommet kunne se at magen danset alle veier,syntes synd på babyen i magen som sikkert fikk det sukker sjokket.

Så ALDRI mere glukosebelastning på meg, ihvertfall ikke på ett venterom fult av folk!!!

Skrevet

Hadde du svangerskapsdiabetes da? Det de sat il meg var det at hvis man har det, så kan man bli dårlig. Hvis ikke skal man ikke merke så mye til det.

Var de ikke å så til deg når du satt å ventet?

De kom å sjekket meg hvert kvarter, spurte hvordan jeg hadde det.

Sa at hvis jeg følte meg uvel kunne jeg få komme inn på ett annet rom å sitte alene. Men det varierer sikkert fra legekontor til legekontor om de kan tilby å sitte andre plasser enn på venterommet...

Skrevet

Nei hadde ikke svangerskapsdiabetes! Ikke kom de å sjekket til meg og ikke fortalte de til meg at jeg kunne bli dårlig. Så det varierer nok ifra legekontor til legekontor.

Skrevet

fikk ikke fortalt jeg kunne bli dårlig jeg heller. Men jeg ble svimmel og uvel med nr 1. Men kan også være for jeg ble ofte svimmel i det svangerskapet.

Men med nr 2 og 3 gikk det helt greit :) Hadde sv.diabetes i alle 3.

Men de kom ikke å sjekket meg heller, Jeg skulle komme å si ifra visst det var noe..

Skrevet

Jaha.. da var jeg ferdig..

Jaggu hadde jeg ikke svangerskapsdiabetes.. Jeg leverte ny urinprøve og tok blodsukker fastende. Det var ikke lengre spor av sukker i urinen og blodsukkeret mitt var fint på 5.1. Legen ville likevel at jeg skulle testes. Ble ganske irritert egentlig.. selv om jeg lot som om jeg ikke var det da.. :) Det er jo forsåvidt bra at de sjekker godt.

Det viste seg også at det var et poeng i sjekk. Totimersverdien etter glucosetesten var på 8.7. Dette betyr visst at jeg har svangerskapsdiabetes men at jeg ikke trenger oppfølging fra spesialist. Jeg fikk bare råd om å spise mindre karbohydrater, mer rent kjøtt og grønnsaker, holde meg unna kaker osv. (God jul ;) )

De virket ikke bekymret for dette hos legen, men jeg syns det er litt ekkelt at 40% av dem som får svangerskapsdiabetes kan utvikle diabetes senere i livet. Det sto også noe om økt fare for misdannelser hos barn.. Det er kanskje litt avhengig av når i svangerskapet man får det, jeg er jo i uke 35 nå.

Litt tankevekkende at hvis jeg ikke hadde vært hos legen på torsdag, men kun i dag så hadde de aldri tatt noen glukosetest på meg så da hadde de ikke oppdaget dette..

Jaja.. da kan jeg krysse av for seteleie, svangerskapsdiabetes og begynnende bekkenløsning.. Godt at ting følger rutine i dette svangerskapet :)

Skrevet

Jeg hadde omtrent samme resultat. Det eneste det medførte i praksis var at jeg til syvende og sist la på meg så å si ingenting (utover unge+vann) i det svangerskapet fordi jeg ble tvunget til å spise bedre. Så da jeg kom over hatet var det egentlig bra for alle (la jo om kosten for alle).

Skrevet

Jeg tokt det i første svangerskap på grunn av høy bmi. Syns ikke det gjorde noe. Bare svelge rett ned uten å smake på det.

Jeg har tatt tarmskylling noen ganger før koleoskopi og da må jeg drikke 3 liter "gørr" over flere timer og det er mye mer enn den lille koppen med sukkervann.

Ta med lesestoff og matpakke du spiser før du drar hjem slik at du ikke svimer av.

var ingen ting galt selv om jeg også hadde litt sukker i urinen.

Går så fint skal du se.

Skrevet

Ja, tok i uke 25 sist, falsk alarm. Det skal ikke så mye til for å få sukker i urinen som gravid.

Skrevet

Tips til gørra som skal inntas: ta med deg en sånn sitronsprut flaske (mange legekontor har dette selv) som du kan tilsette sukkerlaken... det hjelper mye på smaken....

Skrevet

Sug lut:

Godt å høre at det ikke medførte noen problemer for deg! Jeg har jo ikke oppdaget det før nå i uke 35, så jeg får bare håpe at det ikke har vært slik hele tiden. Legen var ganske sikker på at dette nylig hadde kommet. Så mye vil det ikke ha å si for min vekt siden det er så sent i svangerskapet, men jeg vil i alle fall få en mer bevisst jul og utgang på svangerskapet..

Jeg blir litt småstresset da når det blir så mange ting på en gang. Jeg er i utgangspunktet engstelig for å føde, og når det kommer så mange ekstra faktorer rundt så er det ekstra skummelt. Legen mente at det ikke ville ha noe å si med tanke på fødselen. Men jeg tenker jo litt på hvordan det er med barnet da, hvis jeg faktisk har hatt høyt blodsukker hele veien uoppdaget. Det kan jo føre til skader på barnet.

Det er kanskje ikke så rart at det har gått denne veien. Jeg trener vanligvis 5 ganger i uken, og nå har jeg ikke trent på 8 mnd. Jeg har også hatt mer søtsug enn før jeg ble gravid, og det har jeg ikke vært flink nok til å overse. Får bare håpe at det går tilbake til normalen etter svangerskapet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...