Gå til innhold

Noe jeg ikke skal spise som gravid????!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke hørt at man skal holde seg unna verken løk eller kål i svangerskapet, men derimot etter man har født skal man holde seg unna det, pga det går over i morsmelken, og babyen kan da få vondt i magen og mye luftsmerter.

Men du skal ikke spise noe rått kjøtt i svangerskapet, bestill alltid godt stekt kjøtt hvis du er ute og spiser. Det er heller ikke bra med alt for mye egg, pga kolesterolinnholdet i egg. Overdreven bruk av salt er heller ikke bra.

Spis sunn og normal kost, og hvis du er flink til å spise variert og sunn mat, så vil babyen etterhvert kjenne igjen disse smakene, det gjelder også når du ammer, forskning viser da at barn ofte blir mindre kresne på mat i oppveksten :)

heihei

tror det står litt om det på det temaet som alltid skal være oppe på førstesiden her..

Men kål og løk har jeg alldrig hørt om..hm :S

Men jeg har også sjekka grundig for alt man ikke burde spise..

så dette var litt rart:)

Men rått kjøtt og rå fisk for eksempel skal du ikke spise..sørg for at det er gjennom kokt/stekt..

salami, mør osv er jo egentlig rått kjøtt..og det er også røketlaks (snufs) og spekemat også..

men tror ikke alle gidder å følge alle råd, men jeg gjør no det for sikkerhetsskyld:P

ikke mer enn 3-4 kopper kaffe og 2-3kopper te hver dag ellernoe sånnt..

uhm, holder meg unna viltkjøtt og jeg, men det er mye snakket om og noen tror ikke det gjør noen og noen tror det så jeg vet ikke helt..

er ikke så mye jeg kommer på i farta men skal opdatere deg om du vil om jeg kommer på noe mer:P

men husk..sjekk disse tinga ut på google ellernoe da, for jeg er ikke sikker på allt dette selv.men holder no meg unna for sikkerhetskyld:P førstegangsgravid vettu, blir litt hysterisk da..hehee

håper det hjalp deg litt da.

Men jeg har spist kål og løk altså..og det går no bra med meg og barnet..

Men man vet jo alldri, vet ikke hvor du har hørt det fra, men nå er det jo noe galt med allt for tida så, man kan jo alldri vite om det jeg har sagt også er tull?

jaja..

Jeg er også førstegangsgravid;) Hehe så kjenner igjen den hysteriske greia.. Hva skal jeg ikke spise, og hva skla jeg unngå osv. Vil jo gjerne gjøre alt bra for fosteret mittt. Er så redd for at jeg sakl miste det igjen, så denne gangen skal jeg gjøre ALT riktig!:) Hmmm... jeg er veldig kresen:/ Jeg prøver å lære meg å spise mer riktig men jeg klarer bare ikke.. Og tro meg jeg prøver virkelig.

Bare å oppdatere meg;) Det setter jeg pris på;)

Då eg var hos jordmor fekk eg ein brogyre "Er du gravid -informasjon om svangerskapsomsorgen", gjeve ut av sosial- og helsedirektoratet. Her er det eit avsnitt om mat (s 8). "Det er bra for fosteret og deg om du spiser så sunt og varier som mulig. Det vil si: stivelsesholdige produkter som brød, pasta, ris og poteter, proteinrik kost som magert kjøtt, fisk, bønner og linser, mye fiber, som finnes i grove kornprodukter, kornblanding, grovt brød, knekkebrød, mye frukt og grønnsaker, magre og halvfete produkter av melk, yoghurt og ost. Du bør spise minst mulig sukkerholdige produkter som brus, saft og godteri.

Du bør sørge for å spise kjøtt som er gjennomstekt eller -kokt. Videre bør du være oppmerksom på å unngå vakumpakket kjøttpålegg, gravet og røkt fisk og enkelte oster mot slutten av holdbarhetstiden. Du bør også unngå raket fisk.

Vi anbefaler dette nettstedet for utfyllende og oppdatert informasjon for deg som er gravid: http://matportalen.noo/Emner/Gravide

God og mer utfyllende informasjon gis i brosjyren "Ærnæring i svangerskapet".

Gravide med pakistansk opprinnelse kan ha nytte av brosjyren "Mat, bevegelse og trivsel - et bedre liv med diabetes"."

I tillegg sa jordmor til meg at dersom ein skulle eta råkostsalat så måtte ein hugse å skyla alt godt for å få vekk evt jordrester (med tanke på toksoplasmose). Ho anbefalte å unngå råkostsalater som ein ikkje sjølv har laga....på restaurantar, kaféar osv. Kvifor? Fordi me ikkje veit kor godt skylt det er..... Så: det er i grunnen ikkje så mykje me bør halda oss vekke frå.... ja, og som det er sagt tidlegare at ein bør unngå spekemat.....ellers er det "fritt fram".

:) Et og ver glad!!!

Annonse

Løk og kål kan du spise. De anbefaler ikke å holde seg unna det under amming heller, med mindre barnet reagerer (mitt barn reagerte ikke på det).

I hovedsak skal du ungå å spise kjøtt og fisk som ikke er kokt eller stekt, ost og melk som ikke er pasteurisert, ting som kan inneholde miljøgifter (en del fra havet) og vaske frukt og grønt godt. Koffeinholdige ting bør du begrense din befattelse med også. :) står på matportalen.no alt sammen.

er du så uheldig og spiser rått kjøtt,eller kjøtt som ikke er helt stekt,som biff og sånn,gjør du det en gang,så tro meg det er inngen krise:)

og får mye egg har jo inngen godt av,og samme med salt.

laks og sånn er jo også greit og la være,også sånne mykoster.

men for all del,ikke bli helt hysterisk:)

matportalen.no under råd for spesielle grupper, og så finner du gravide.

i bunn og grunn går det ut på å unngå rått kjøtt og mykoster, vaske frukt og grønt godt. fersk mat er bra

løk og kål kan du bare kose deg med, men hvis du skal amme barnet når du har født, kan løken gi smak på morsmelken (det gjør også alt annet du spiser...), og kål mener mange kan gi barnet luftsmerter

Annonse

Apriljente91

Egentlig så er det vel sånn at man bør holde seg unna for mye kaffe, og at du ikke drikker det er jo kjempe fint :)

Men tror ikke det skader med 1-2 kopper hver dag.. leste det stod nøyaktig: 3-4 kopper kaffe hver dag og 2-3 kopper te hver dag..

Men det aller beste er jo sikkert selvfølgelig å holde seg unna :)

Men kan jo hende denne informasjonene er feil for allt jeg vet,.men husker jeg leste dette :)

Jeg spiste salami og sognemorr her en dag jeg. Håper ikke det er farlig at jeg gjorde det den ene gangen :o

Var i bursdag, det var koldtbord. Nesten alt som var på bordet kunne jeg ikke spise (røkelaks, spekeskinke, oster). Det mest safe jeg fant var salamien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...