Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Jeg har bare vært så utrolig stolt av gulljenta mi denne helga, at jeg for første gang starter en slik tråd. Siden Fredag har gulungen begynt å telle en, to, tje! Og når mamma eller farmor teller til tre, sier hun fije og fem etterpå Hun tar på seg skoene sine selv, på riktig fot hver eneste gang! Jakke har hun vært flink å ta på en stund, så lenge jeg viser riktig vei først. Gjør alle bevegelsene til lille petter edderkopp - det har hun kunnet en stund, men nå synger hun "teksten" samtidig. Dvs hun kan ikke alle riktige ordene, men hører tydelig at det er samme lyd i det hun sier. "lille petter edderkopp" er riktig, og resten ligner Hun har også blitt tydelig flinkere til å uttale alle ordene hun allerede kan. f.eks "Mojmoj" isteden for "momo" (mormor seff) Snakker mye oftere og er generelt mere aktiv også. Har også fått masse snø siden torsdag og hun ELSKER å renne kjelke - jo fortere desto bedre! Jeg blir bare så utrolig forbauset hver gang hun får en slik læreperiode Men denne gangen har det vært masse. Lurer på om det kan ha noe med at jeg begynte å jobbe i småbarnsavd i barnehage for vel 6 uker siden, og har nok blitt flinkere til å lære bort det vi gjør der Snuppa har alltid vært slik at hun bruker litt tid på å plukke opp ting før hun benytter seg av det for fullt! Kom igjen damer, få høre om gullungenes bedrifter da!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Når vi drar så gir han slengkyss og sier "haaadeee". Etters er det løpe-hoppe-danse hele dagen Sjarmør bare!
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Jeg har vært så uheldig å slå opp en gammel skade i kneet, så jeg har endel vondt om dagen. Jeg presterte selvfølgelig å slå kneet mitt i kanten på bordet i helgen, når datteren min satt på fanget mitt.. Og da kom det en tåre gitt (fra meg). Min datter snur seg da, og begynner å stryke meg på kinnet mens hun sier "daka, daka" (les "stakkar, stakkar") Ellers så synger hun bæbæ lille lam og bake kake søte (hun har ikke alle ordene, men melodien sitter som spikra) Også kommer det nye ord hver dag, gjerne sånn tre ord på rappen. Jeg prøver å holde oversikt, men det er ikke alltid så lett..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2008 Det er så hærlig dere Må bare si at dette er den beste tiden jeg har opplevd med de små! (men det har jeg sagt om alle periodene etter barseltiden)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Så heldige dere er. Datra vår på 19 mnd kan ikke sette seg opp selv en gang, kan åle men ikke krabbe eller gå, kan bare si mamma, pappa, hei, bært og bæ, kan klappe og vinke men ellers ingen "triks". Vi har vært på ullevål og tatt masse prøver men alle er normale, vi har slitt oss gjennom fysioterapi og annet og en haug med bekymringer i et år og trent og stimulert mer enn noen av dere, men vi får smått med resultater. Pappaen er fokusert på at hun ikke går og er så skuffet.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 du anononyme over meg... hva sier de på helsestasjonen? og legene? selv om prøvene er normale, så må de vel si noe om hva de tror og sånn?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Glemte å skrive at hun har KISS noe vi ikke fant ut før hun var 8 mnd. Legene vil ikke være ved det, og helsesøstrene sier hun bare kan være sen og vi får vente å se når vi får neste utredning på sykehuset. Fysioterapeuten sier det går sakte men fremover. Tar på å ikke vite, det skjer så mye med jevnaldrende.
i kvitt og svart for alltid <3 Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Min lille på 16 mnd har plutselig begynt å prate masse. Han sier (alt er på trøndersk da) Pæle (pære) Papagoygoy (papegøye) Sæsse (kjekse) Kokke (klokke) Sættæ (sett deg) Dæja (der ja) Bøssi (brødskiv) Nammis Æoa, Nei, Ja, Hade, Beie (bleie) Kan lage dyrelyder som Møøø, bæææ, mæææ(geit) Mjaaw, Ka-Ka (kra kra) oooouuuu (uler som en ulv) Brøler til løve, tiger og bjørn, Off, off (hund) Kan gjøre enkle oppgaver: Kaste en ting i søpla, hente skoene, jakken osv, gå på badet, rommet osv hvis jeg spør Er sikkert mer, men var det jeg kom på i farta:)
LINDA*** Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Jeg har en gutt på snart 19 mnd, men han kan uttale så mange ord..... Men han skjønner forbausende mye! Alt vi gjør og sier har han full forståelse for:) Siden dette er en skrytetråd, ja, så får jeg slenge opp en liste da;) : - Hvis jeg sier "skal vi henge opp klær, ta ut av oppvaskemaskin, kaste i søpla, finne fram den og den leken, bytte bleie, ta på sko", og ALT mulig annet gjøremål, så veit han nøyaktig hva han/vi skal gjøre:) Og det er i grunn ganske fascinerende=) - Hvis jeg spør "hva sier kua, hanen, katten og sauen", så sier han møøø, kykkekiiii, mjææ og bææ. - Hver gang vi sier at "det er ikke lov", så slipper han taket og gjør noe annet. - Drikker fint med glass/kopp. Spiser med skje/gaffel (til en VISS grad, hehe) - Er lett å legge - da er det rett opp i armene våre, vinke til den som ikke legger han, og sovner pladask. - Gjør bevegelser i forhold til sanger, lille petter edderkopp osv - Peker på alle kroppsdeler og liker å stryke oss på håret:) - Elsker å pusse tenna. Det er så komisk, da putter han fingern i munnen og later som han pusser tenna. Og går gjerne med tannbørsten i noen minutter;) Kjenner jeg er glad for mange av tingene han kan. Men det er mye annet vi må "jobbe" med også.... Han sutrer mye unødig, for ingenting mangen ganger. Er ofte redd/skeptisk hvis det kommer noen på besøk. Da må han "varmes opp".. Han er flink til å gå, men nekter mange ganger å gå inn i butikken eller inn i bhg. Da er det bæring som gjelder.!! Tror vi har fått et bestemt lite troll, men er super!!!! når han er i sitt ess:)
Mammaja 120107 Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Jeg har savnet en tråd der jeg uhemmet kan skryte av gutten min. På tross av at et tidligere innlegg viser at det desverre ikke er rosenrødt for alle, gir jeg mitt bidrag her. - Gutten vår er 22 måneder og sier nesten ingenting men er flink til å vise hva han mener. Her er tydeligvis all fokus på grov- og finmotorikk. - Han har sine meningers mot og har lagt sin hat/elsk på spesielle klesplagg uten at jeg klarer å finne en rød tråd. Den myke og gode bukse han fikk av bestemor kan jeg bare glemme å få på. Det går greit så lenge han er opptatt med noe, men så ser han ned og skjønner hva som er kommet på bena hans så må den av...NÅ!!!!!! - Han er flink til å løpe og hoppe. Hopper ned to trappertrinn og lander på bena. God på å kaste og ta imot ball. - Han er ekstremt god på kosing. Når han vokner om morgenen kommer han tassende inn og legger seg under dyna mi. Når jeg sitter i sofaen kommer det snart en liten gutt tassende for å sitte/hoppe på fanget mitt. - Han har høy smerte- og klageterskel. Han har nettopp hatt øyekatarr, og voknet opp meg gjenklistrede øyne. Han klager ikke, hverken på å ikke kunne åpne øynene og se eller når jeg vasket bort all gørra. Kos dere med vidunderene deres alle sammen. Jeg synes det er helt utrolig at slike små søvnterrorister og pengeslukere kan gjøre en så fantastisk lykkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå