Gå til innhold

Etternavn... Skikkelig vanskelig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. Vi har ikke hatt noen problemmer med og finne på fornavn til lille tulla som kommer i januar/februar, men vi har et skikkelig dillema på etternavn. Litt fordi jeg syntes det blir så uffattelig langt og vaskelig med alle våre etternavn og fordi vi skal gifte oss til sommeren og jeg vil at vi skal være en familie med like etternavn alle tre:).

Dillema er dette:

-->Jeg har to etternavn som begge er skjeldne og litt spesielle. Og jeg vil da beholde begge, men kan også ta hans etternavn. Blir et litt langt navn men.... ok

-->Han har et VELDIG vanlig navn med insistrerer på og fortsette og ha dette, men er villig til og ta et av mine (ikke to for han har dobbelt navn, blir for langt)

--> Barnet vårt skal hete Thea Kristine og jeg vil VELDIG gjerne videre føre mine to spesielle navn, men ville også som sagt at vi skal ha like etternavn alle tre....

Huff, vet det på en måte er en fille ting, og at vi i prinsippet bare kan ta alle etternavnene, men dette er forde noe som gjør meg veldig frustrert.. Har vurdert og kutte ned barnets navn til bare Thea, men syntes også dette blir feil, har liksom falt for dette dobbelt navnet:(

Ingen andre med slike frustresjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva dere evt. vurderte etter Thea, men på tross av at Thea er superpoppis og "alle" heter det, ville jeg nok ikke valgt mellomnavn om hun får alle de tre etternavnene deres.

Thea Christine Steen-Gjermundsen Hansen f.eks blir jo bare komisk...

Jeg har også to ganske spesielle navn (ett fra pappas familie i USA, ett fra mammas i Norge - begge er ganske sjeldne). Vår datter har to fornavn, og mitt ene og pappaens ene etternavn i bindestrek. Så til sammen har hun fire navn..

Jeg synes fire navn totalt nesten er for mye.

Jeg ville nok ikke gitt datteren min navnene Hansen, Jensen etc. (de som er sånn supervanlige!) såfremt jeg ikke "måtte" - dere kan jo f.eks kalle hun:

Thea - evt. andre fornavn - (pappaens vanlige navn) - (ett av dine spesielle etternavn).

Skrevet

Artig, jeg skippet den delen der du skrev barnet muligens skal hete Thea Kristine - jeg tok Thea Christine som eksempel. :-)

Skrevet

Jeg hadde vel valgt et kortere navn om dere vurderer to etternavn der begge skal brukes. Siden Thea er et av de mest populære navnene hadde jeg valgt det mest sjeldne etternavnet til slutt, og hatt hans som mellomnavn. Jeg har tatt bort et av mine etternavn, mitt er til slutt, mellomnavn er gubbens og vi har et fornavn. td Iver Bø Navninniskauen.

En må jo finne et kompromiss. Vi vil ikke endre våre etternavn, men min mann har tatt vårt barns siste navn som mellomnavn. Jeg vil vel ta min mann en dag...

Skrevet

Du må nok bare velge bort ett av dine etternavn - trekk lodd, eller velg det som klinger best med hans etternavn. Er, etter min mening, meningsløst å gi barnet 3 etternavn. Den dagen hun gifter seg og møter en med to etternavn (som snart alle i dag har), hva da? Da blir Thea Christine Lerke-Schou Hansen kanskje til Thea Christine Lerke Linde Paulsen i det hun gifter seg med Jan Petter Linde-Paulsen, eller...??? Mange kombinasjonsmuligheter her... Blir bare full forvirring og til slutt ingen logikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...