Gå til innhold

Spm til diabetikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge lå dere på sykehuset etter dere hadde født? Og fikk dere ha barnet hos dere like mye som de som er friske som føder eller var de mye på overvåkning?

En annen ting som ikke har noe med diabetes å gjøre,men hvis man ikke får begynt å amme samme dag man har født er det vanskeligere å få til amming i hele tatta da? Min søster fikk ikke ha sin gutt hos seg så mye for hanble født med en bi lyd på hjerte så han var mye på avd for for tidlig fødte og syke osv. Hun fikk ikke til å amme han og hun mener det er fordi det gikk 4 dager før hun fikk prøve på sykehuset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei :)

Jeg fikk lillegutt den 22 des og dro hjem 2. juledag (endte med KS så de ville helst at du ble et par dager). Det at jeg hadde diabetes hadde ingenting med hvor lenge jeg måtte bli. Lillegutt ble født tidlig på morgen og sov på nyfødt avdelingen 1 natt. Men fikk ha han nede hos meg på dagen, måtte bare opp til non sjekker og mat innimellom. Etter den natten så var han hos meg hele tiden som alle de andre barna. Når han ikke var hos meg så fikk jeg en pumpe som jeg brukte for å stimulere melke produksjon. Vet ikke om det hjalp, men begynte ikke å amme han før han kom ned etter den ene natten på nyfødt avdelingen (han fikk mat pga litt lavt blodsukker...dette fikk han den første dagen og var derfor mett og fornøyd). Oi..mye surr det her. Men for å si det enkelt: Jeg begynte å amme han 2. dagen og kjempet litt for å få ting i gang, men det gikk kjempebra:).

Skrevet

Jeg har fått to barn og mitt første barn kom 5 uker før termin og lå 11 dager på nyfødtintensiven. Premature barn tar lengre tid å normalisere blodsukkeret på også.

Det andre barnet kom til termin og fødte normalt. Blodsukkeret var stabilt fra første stund så derfor var det aldri noe behov for å legge han på nyfødtintensiven. og fikk derfor ha han hos meg hvert eneste minutt mens jeg var på sykehuset (og dette var virkelig stort for meg for det var absolutt ikke forventet) Jeg lå i 3 dager før jeg reiste hjem. Måtte ligge et ekstra døgn pga at jeg har diabetes ellers sender de normalt hjem flergangsfødene etter 2 døgn på st.olavs der jeg fødte.

Ammingen har jeg slitt med hos begge. Det har tatt ca 2 mnd før jeg har vært i full gang. Barn som fødes av diabetikere er oftere slappere enn andre barn og suger ikke like bra. Melkeproduksjonen kan også komme senere igang. Selv om dette er vanlig for diabetikere betyr ikke det at det er slik hos alle.

Men det var det hos meg. førstemann tok ikke brystet før han var ca 1 mnd og fikk ikke full produksjon før han var nærmere 2 mnd.

Med nr 2 så gikk det nok bedre pga to ting. Han var jo "frisk" fra første stund + at jeg hadde ammet førstemann i 17 mnd så jeg tror jeg kan si at jeg hadde god erfaring.

Lillebror sleit også litt med sugeteknikken, men etter 2 uker gikk den greit, men måtte gi litt tillegg fram til han var 2 mnd, men var mye mer forsiktig med den denne gang fordi jeg ville amme. Så selv om det gikk like lang tid før jeg la flaska helt på hylla gikk likevel alt mye lettere denne gang.

Lillebror er nå 16 mnd og jeg ammer fortsatt.

Når det gjelder hvorvidt barnet ditt blir hos deg etter fødsel så gjør enkelte sykehus dette av ren rutine mange steder. Noe jeg syns er fryktelig. På st.olavs sluttet de med dette for tja.. 13-14 år siden eller noe slikt syns jeg legen der sa til meg. Så hvorfor så mange sykehus fortsatt har den praksisen i dag når man vet hvor tøft det er å skille barn fra sin mor og at det ja kan gjøre amminga vanskeligere så kan jeg ikke annet enn lure på hvorfor..

Og for oss diabetikere er det jo ekstra viktig å få til denne amminga også.

At barnet ble hos meg betyr ikke at de ikke passet ekstra på han. Blodsukkeret til lillebror ble målt flere ganger for å følge med om det sank og kom det under en viss grense ville han jo bli lagt inn der han også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...