Gå til innhold

om noen mot formodning skulle være like stokk domme som meg, så IKKE prøv dette:

Anbefalte innlegg

Skrevet

om du en dag skal lage pinnekjøtt og finner ut at du ikke har rist eller pinner til og ha i bunnen av kjelen. så IKKE tenk at en stål sil fra ikea kan gjøre samme nytten.

for resultatet er nemlig at det blir fryktlig varmt oppi der og jeg er temlig sikker på at svidd sil er giftig for jeg slet heftig med og puste her inne en stund. nå er det lufting på høyt nivå og jeg har vondt i hodet.

og ikke får jeg den forbanna kjelen ren heller. det er et sort tykt sivd fettlag i den. er det noe håp for kjelen?

og dere som sa det var SÅ lett og lage pinnekjøtt. jeg fiksa det ikke ihvertfall.. hehe

Skrevet

Om silen er av stål skulle jo det funke utmerket.

Hadde du nok vann i kjelen da? Kan høres ut som om det manglet vann om det ble svidd i kjelen.

Skrevet

ja det ble litt lite vann i kjelen men ikke helt tomt, og loket over silen begynte og smelte pga varmen. jeg tror det er stål disse silene er laget av. det var i hvertfall langt mer en svidd lukt som var i lufta her. det var kvelingsfare.

det er ikke vanlig svidd heller, for det er så fettete.

Skrevet

Da har du ikkje hatt vann nok i kjelen..................

Og for å få den rein så kan du prøve med maskinoppvask middel i den over natta, har merka at det sitter lettare da........

Lykke til med reingjering av kjelen.......og pinnekjøtt er lett å lage ;)

Skrevet

nei det er vanskelig!.. hehe

men det er teflonkjele... hehe... så jeg tror kanskje maskrinoppvask middel vil ta knekken på kjelen.. hehe

jeg er en dårlig husmor og fy fader som det stinker.

Skrevet

Lokk over silen? Hmm, ser ikke helt for meg hva slags sil du mener da.

Men det er viktig å etterfylle med vann hele veien når man damper pinnekjøtt så det er godt med vann hele tiden, men det skal ikke stå opp på kjøttet da. Og ikke ha for høy temperatur heller, vannet trenger ikke boblekoke for fullt, bare vanlig mellomtemperatur slik som når man koker kjøtt til vanlig

Skrevet

Å dampe ribber er ikke spøk=) En nabo av meg måtte pusse opp hele huset pga røykskader....Så obs obs=)

Skrevet

hehe nei ein tefelonkjele er kanskje ikkje så glad i det.....

og du trenger da ikkje vera så dårlig husmor da, eg kan ikkje steike ribbe, her så har mamma gjort det, eg var høggravid med nr 1, og sist gong så ringte eg mamma sikkert 1000 gonger!! også avslutta svigermor hehe

Skrevet

Teflonkjele? Ja, da er det teflonen som stinker etter at du har brent kjelen. Ville for min del ikke laget pinnekjøtt i teflonkjele. Bruker alltid stålkjele selv.

Vil nok tippe at du bare kan kaste kjelen...

Skrevet

"bra" at noen er verre en meg.. hehe.. føler meg såååå dum! katten forsvant fort når jeg åpna døra gitt... hun hadde ikke lyst til og bli levende røkt... hehe

Skrevet

jeg har aldri laget pinnekjøtt før. hvorfor lager man det ikke i teflonkjele?

dette ble dyrt.. hehe

Skrevet

Går sikkert i teflonkjele også selv om jeg aldri har prøvd det, men du må passe på å ha nok vann. Liker ikke teflon generelt jeg da. ;-)

Og om du brenner ting så blir i hvert fall teflonkjeller fort ødelagt. Stålkjeler kan du bare skrubbe reine om noe skjer. ;-)

Men pinnekjøtt er faktisk veldig enkelt å lage, det passer seg selv bortsett fra at man som sagt må sjekke jevnlig at det er nok vann i kjelen.

Skrevet

Pinnekjøtt er da ikkeno pes :o)

Jeg laget svineribbe, kålrabistappe, rødkål og poteter til middag idag, sånn halvveis julemiddag her i huset det. Det var visst helt nyydelig ifølge mannen i huset ;op

Skrevet

silen gjorde at lokket ikke satt ordentlig på og da fordampet jo vannet litt fortere en beregnet... hehe.. jaja.. værre ting har skjedd før.. hehe

Skrevet

Et bakepapir oppå toppen av kjøttet er greit å ha med, fanger opp en del av dampen så den faller ned i kjelen igjen, pluss at det er greit å varme rødkålen/surkålen siste minuttene oppå ribben før servering.

Skrevet

Enig med de andre her at vannet nok har kokt bort.

Fare for at kjelen er ødelagt, men du kan pøve å koke zalovann i den i ett par-tre timer. Ha jeg gjort ved noen uhel:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...