Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Min mann har to barn som selv sier at de kunne tenke seg å flytte til oss "når de blir ungdom", dvs de er fylt 12 år. Loven sier at barn skal bli hørt fra de er 7 år, og at deres mening skal vektlegges fra de er 12. Kan da mor si til barna at de IKKE får lov til å flytte fra henne? Hvordan kan mannen min/vi gå frem i en slik sak? Kan det hjelpe å kontakte Familievernkontoret, eller er alt håp ute når mor går så krasst imot dette ønsket barna har?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Vi er i en ganske lik situasjon som dere. Mannens eldste jente på 12 ønsker å flytte til oss, men mor nekter. Selv om jentas mening skal vektlegges er ikke det det samme som at hun får bestemme, siden et barn ikke alltid vet hva som er best for seg selv. Og nekter mor må det bli rettssak før ungen evt kan flytte. At en mor (eller far for den del) setter seg på bakbena i en slik situasjon kan jeg derimot ikke skjønne. Ønsker ikke alle at barna skal ha det så bra som mulig?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Nei, det er ikke alltid barnas beste som blir ivaretatt. Her flyttet mor et godt stykke vekk med ungene, mest for å straffe far så det ut til. Hun hadde fast jobb, vennekrets osv her hvor hun bodde, men la alt dette vekk for å flytte avgårde. Enden på visa er at barna er her max en gang pr mnd, da det er tungvint å komme seg fra mor til far. Jeg kan forstå at hun ikke vil at barna skal flytte fra henne, men det er da også hun selv som har frarøvet barna muligheten til å se sin far oftere enn hva de gjør idag. Jeg vet neimen ikke om rettsak er det riktige heller. Kan jo bli en ganske heftig prosess... Har dere vært i kontakt med Familievernkontoret? Vurderer dere rettsak? HI
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Vi har nylig vært på familievernkontoret jeg og mannen min, før det hadde han flere runder sammen med x`en der (uten at det ble noen løsning på problemet). I tillegg har vi vært i kontakt med barnevernet, da det er flere andre ting som vi mener grenser til omsorgssvikt. Bl.a at mor konsekvent nekter all form for kommunikasjon med far og bruker eldste barnet som budbringer. Det er flere andre ting også. Vi er ennå litt tidlig i prosessen, men rettsak kan fort bli aktuelt, dersom ikke mor er villig til å skjerpe seg. Det vi ser på som et svakt kort er dette med at de er to søsken, og selv om ene jenta ønsker å flytte til oss, skal det vel litt til før de splitter søsken... Etter som vi fikk beskjed om på familievernkontoret. Første (og eneste?) anonym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå