Stoltest Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Har fått beskjed fra jordmor at røkelaks kan spises av gravide så lenge den er fersk. - Men hva regnes som fersk røkelaks? Er det at den nettopp er tatt ut av emballasjen? At den nylig er røyket? Er noen i familien min som lager røykelaks selv til jul, og da saltes og røykes den en god stund før den til slutt henges opp til tørk, for så å fryses. Kan denne regnes som fersk?
pia81 Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Dette lurer jeg også på!!! har såååååå lyst på en brødskive med røkelaks og eggerøre!!!!!!!!!!!!
Vil Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Hei, dette vet jeg jo ingenting om, men som stor røykelaks-entusiast spiser jeg røykelaks idet jeg tar den med hjem fra butikken, og kjøper heller små pakker enn store. Jeg kster det jeg ikke spiser i løpet av noen dager. Jeg ville iallefall ikke ha spist den familie-laksen du forteller om der, men igjen, dette er bare min tolkning av rådene.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 den du kjøper i butikken, ser jeg på som fersk i en ukes tid etter pakken er åpen (tenker JEG om saken) med selvlaget fisk.. tja, vet ikke men laksen som blir laget klar til jul, kan vel spises i jula? jeg MÅ ha røyket laks jeg også så komer ikke til å holde meg unna nei!
to_tette? Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 jeg ville spist av den 2-3 dager etter at jeg hadde åpnet pakken familie-laksen hadde jeg vært usikker på, tror ikke jeg ville spist av den. hvis det var den laksen faren min hadde laget hadde jeg muligens spist den. Men jeg vet ikke om det er farlig eller ikke. Laksen du kjøper i butikken lages vel på lignende måte? matvare produsenter har høyere krav til hygiene og prosess enn "vanlige" folk som lager mat hjemme?? det kan åpne for ubehagelige situasjoner når du skal være forsiktig med hva du spiser i jula da, kommer selv fra en familie der de lager mye julemat selv, røkelaks, kjøttpålegg osv. synes selv det var litt ekkelt da jeg var gravid i jula. min mor er ganske ung, men på den tida da hun fikk barn, kunne man spise alt, så "gamlingene" blir jo nesten irritert når man sier at man ikke kan spise det og det. (selv om det stort sett bare dreier seg om rått kjøtt og mykoster...) uff nå begynte jeg å grue meg til jul hos svigers
to_tette? Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 hvis den er frosset, og nylig tatt opp, så skal det jo være nesten helt trygt da er den like "fersk" som den du kjøper i butikken, ihvertfall
Helene- Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Tenker også på dette. Min familie lager også mye av maten selv i jula. Noen som vet om sylte og lammerull? er jo kokt da. Men lagd hjemme. Man vil jo ikke være helt hysterisk heller, men ser for meg at det kan bli litt kjedelig i jula å takke nei til alle godsakene *sikle*
Mia29 Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Hei! Jeg dropper røket og gravet laks helt i svangerskapet. (Har i grunn ikke lyst på det heller, så er heldig der.) Jeg synes kostholdsrådene er litt inkonsekvente når det kommer til denne typen mat, så synes det er tryggest å holde meg unna. Rådene om at vi kan spise dette når det er "ferskt" halter litt med rådene om stekt og kokt slik jeg vurderer det. Men om jeg likevel skulle spist det ville jeg holdt meg unna alt som var hjemmelaget. Ferskt for meg er nyåpnet. Max 2-3 dager gammelt. Da må det ikke ha stått lenge ute på bordet før det kommer inn i kjøleskap igjen. Julen er en tid hvor hygienen ofte svikter i norske hjem. Vi spiser kanskje mye restemat som har stått lenge ute av kjølen og blir tatt inn og ut gjentatte ganger. Overflod av mat gjør også at vi kanskje ikke har plass og oppbevarer maten steder hvor temperaturen ikke er optimal. Hva hygiene angår er julen likt med grillsesongen en utfordring som ikke bare kan ramme gravide. Også voksne friske folk risikerer magesjau i denne perioden hvis man ikke er bevisst. Jeg kommer nok derfor til å takke nei til enkelte ting denne julen. Er ikke hysterisk. Men vet at i min familie blir det alltid alt for fullt i kjøleskapet og maten blir stående for lenge ute i for høy temperatur. Så selv om jeg tåler mye til vanlig tar jeg noen ekstra forholdsregler i år. Jeg bryr meg ikke så mye om å si nei. De synes vel jeg er halvgal uansett ;o) Ha en fin dag! ...og god jul når vi kommer så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå