Gå til innhold

Hvor mye sykere blir de, egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke det at jeg tviler på at morsmelk er det beste for barna, men jeg har vanskelig for å finne tall på hvor mye bedre det er enn mme. Noen ganger får jeg også følelsen av at Gro Nylander og gjengen er VELDIG ivrige etter å skryte av fordelene med amming, og jeg tenker at det kanskje ikke alltid er så store forskjeller mellom brystmelkernærte barn og mme-barn. De fleste av oss født på 60- og 70-tallet er tross alt alet opp på flasker.

Jeg har bla lest at de som får morsmelk får høyere IQ enn flaskebarna??? Selv ville jeg tenkt at dette kanskje henger sammen med at det å amme tidligere først og fremst ble valgt av de mest bevisste foreldrene, og at de mest bevisste foreldrene kanskje stimulerer barna sine mer, har flere bøker ol enn foreldre som er mindre bevisst på hva som skal være sunnest? (I 2008 tror jeg ikke det er så mange som gir flaske av bekvemmelighetsgrunner, men at de fleste ville ammet om de kunne.)

Hva tenker dere andre om dette?

Er det noen som vet om gode artikler ol som er litt mer konkrete enn å bare konkludere med at morsmelk er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører jo også det samme som deg, og har hatt mine nedturer da det var mye debatter her inne da det var noen artikler hvor det ble påstått at ammebarn fikk høyere IQ, og at jeg var lat som ikke brukte månedsvis på å tvinge gutten min til å ta puppen når han ikke ville. Noen hadde strevet i 4-5 måneder og det var verdt alle tårene og smerte og hva det nå var. Jeg er ikke enig.

Uansett, det med IQ tror jeg ikke har noe å si. At morsmelk er best for barnet er nå så, antistoffer og alt det der. Men om de er mindre syke vet jeg ikke. Min gutt fikk kombinert mm og mme de 7 første ukene, ellers har han kun fått mme. Han har aldri vært syk på de snart 9 mnd han har lev, annet enn litt hoste. Mens jeg kjenner mange amme barn på samme alder som har vært syke med høy feber, sterk forkjølelse opptil flere ganger etter de ble født. Så vet ikke jeg...

Jeg ville ammet om jeg kunne, og de som sier at vi flaskemødre er late, aner ikke hva de snakker om.

Skrevet

Glad jeg fant denne side, ante ikke at den eksisterte!!!!

Ville bare si at jeg tror jaggu meg flaskemødre har mye mer utholdenhet og er ti ganger staere enn de som bare ammer, de fleste flaskemødre har nok gått gjennom et lite helvete før de endte opp som kun det - etter min veldig korte og foreløbige erfaring med hvor vanskelig det egentlig er å amme!

Skrevet

Godt det er flere som stiller seg spørsmål ved det ammehysteriet Norge har blitt deltager av.

Jeg har to flaske barn og eldstemann har vært lite syk og er flinkest i klassen på lesing og regning.

Minstemor er bare 5 mnd men en tilfreds og fin unge:)

Jeg slet lenge med ammingen på begge og følte meg fullstendig mislykket og overalt hvor en vendte seg fikk en samme beskjed-prøv MER! Men etter 1 mnd på eldste og 2mnd på minste ga jeg opp,da hadde jeg vært sur og tverr,trist og lei hele starten til de nydelige ungene mine,mannen min ba meg innstendig om å slutte å være så sta og stolt,fordi jeg følte selv at en måtte og skulle amme om en skulle være god mor. Men når jeg kom til det å gi meg har det bare vært kos her,og jeg har faktisk kunne kose meg med barnet mitt,i stedet for å være oppgitt og trist fordi det merker barna!

Å være en god mor betyr å være der for barna dine ikke om de får mme eller mm!

Skrevet

Nei dette med amming er tatt helt ut av proposjoner...

det er jo ammehysteri over alt... hvor for må folk bry seg?

Og at morsmelk er absolutt det beste tror jeg bare er tull.... ja greit med antistoff ol, men det gjør ikke erstning noe værre det. Jeg kjenner jeg blir så provosert når jeg hører slike ting som høyere IQ, mintre syke osv.

har desverre ikke noe artikler eller div som beviser det.. men synes nå det sier seg selv jeg da, vi lever jo i 2008.

Har også høret om helsesøstre som mener at erstatning er LIKE bra som morsmelk, men som ikke kan si det høyt grunnet dette forferdelige ammepresset samfunnet har laget!

jeg er glad for at jeg gav opp peset med amming når jeg gjorde, for nå koser vi oss masse med flaskestundene! Selv hadde jeg det også fælt da jeg ikke fikk til ammingen, og sykehuset hadde proppet meg full med hvor viktig ammingen var. Så kommer svigerfamilien og maser. Heldigvis støttet moren min meg, som har hatt samme problem. Samboer ba indelig også om at jeg skulle slitte med denne ammingen, a han så at jeg ble mer og mer deprimert... Så; HURRA FOR MME!!

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Ammehysteriet kan kysse meg i ræva :)

Guttungen min har fått MME fra han var 10 dager gammel. Hadde hastesnitt og han på intensiv så fikk ikke no melk rett og slett.

Han begynte 100% i barnehage når han var 10 mnd gammel. Da fikk vi EN runde med oppkast og diare som vi alle ble smittet av.

Siden har han IKKE vært syk. Ikke en eneste fraværsdag i barnehagen og han ble 2 år igår og vi går nå på den 14. mnd uten sykdom!!!! :)

Amen for MME, neste i magen blir også flaskeunge :))

Skrevet

Pga min ekstremt dårlige samvittighet for å ikke mestre amming har jeg snakket med utallige mennesker i helsevesenet.. Det jeg har fått vite av lege, helsesøster, jordmødre, ja til og med ammehjelper er at det i norge i dag er svært liten forskjell på mm og mme. MEN de er forpliktet til å fremme mm. så derfor er dette noe de skjelden snakker om. VELDIG SYND spør du meg.

Som en lege sa til meg; det er mange nasjoner i verden som oppfostrer generasjoner uten en eneste dråpe mm.

Hadde de moderert seg en liten tanke når det gjelder ammehysteriet så hadde de kansje spart seg noen kroner på å hjelpe alle mødrene med psykiske vansker pga misslykket amming, for de finnes faktisk også, og ja jeg er en av dem...desverre...

Men en stolt flaskemamma er jeg nå, endelig....det har tatt tid!!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Ja, jeg stiller meg sammen med dere alle. Eldste jenta vår ble ammet til hun var 1 år, men nr to fikk det ikke til. Jeg ble såå deperimert og slet forferdelig med meg selv. Nå er minstejenta snart 4 mnd, og flaska er en fin ting for oss begge. Men likevel kvier jeg meg for å gi flaske på offetlige steder, nettopp pga ammepresset. Føler at folk ser ned på meg fordi jeg gir flaske, men herregud, jenta må jo få mat!

Føler fortsatt på at jeg ikke gir minstejenta den samme gode starten i livet som storesøster fikk, men jeg har to blide jenter som føler at mor har tid til dem begge. OG en mann som koker flasker og er opptatt av milliliter og maltekstrakt og som har et mye nærere forhold til minstejenta enn han hadde med storesøster.

Og minstejenta har vært snørrete to dager - that's it :o)

Skrevet

Jenta mi er 4 måneder om en uke, og har ennå hverken vært forkjølet eller syk. Og det er bra, for jeg har fortsatt dårlig samvittighet selv om jeg snerrer mot det pokkers helsevesenet som er så endimensjonale - hadde hun vært syk ville jeg vært sikker på at det var fordi JEG ikke fikk det til. Så teit. Men jeg er glad jeg har vært på debattene her inne, for plutselig dukket det opp en mengde mennesker med lignende erfaringer som meg selv.

Forøvrig har jeg jo stilt spørsmålet "hvor mye sykere blir de, egentlig" til Gro Nylander på nettmøtet på Klikk.no - og hun kunne ikke svare konkret. Det var det vanlig pjattet om at morsmelk er bedre - for slimhinner, tarmer, iq, immunfsystem osv. Det tolker jeg som at forskjellene er så marginale at de som misjonerer for amming ikke vil snakke om dem.

Dette til tross - jeg er helt sikker på at amming er best. Jeg undrer meg bare over at ingen har respekt nok for meg til å si HVOR mye bedre.

Skrevet

Jeg har en gutt på 7 år som har bare fått mme.Han har nesten ikke vært syk og smart er han også :-).Han går i 2 trinn men har mattebok for 3 trinn.Synes også at det er mye hysteri om dette

Skrevet

Min mann er flasket opp på nan og gikk ut av BI med høyeste karakterer. Sønnen min på 2 år har bare fått hipp og ligger mye lengre framme enn jevnaldrene. Den andre sønnen min på 5 mnd snur seg både fra rygg og fra mage og virker lengre framme enn de andre i barselgruppa mi. Selv ble jeg ammet og ligger helt gjennomsnittlig på alt som har med IQ å gjøre. Mannen min er ofte syk, men vi tre andre er aldri syke. Influensa kommer, mannen får det og vi andre ser bare på.

Da jeg var helt fortvila da andremann ble født, dårlig samvittighet og lei alle kommentarere om amming som er best for barnet så hs til meg at de var forpliktet til å fremme amming, men at den mme som er idag er like god som mm.

Skrevet

Dette er jeg helt enig i ! Kjenner meg igjen i mye av det som blir skrevet her.. Har selv en på 5 år ... kjempeflink ... snakker 4 spåk flytende og aldri vært mye syk :) Kjempestollt:) Prøvde å amme 1 mnd ,men tilslutt gikk det bare ikke mer ,og barnet mitt har nok mer godt av en mamma som også har det godt:) Og alt det hysteriet rudt det å MÅTTE amme har jeg også gått igjennom... for et helvete .. Kan ikke folk passe på sine egne saker og bry seg kun om sitt eget valg? Husker jeg grua meg til å fortelle på helsestasjonen at jeg ikke amma , og måtte sitte og forklare hvorfor jeg ikke gjorde det i 15 min... hmmm

Har nå en på 5 mnd :) Prøvde også denne gang å amme cA 2 MND , men her sa det også STOPP :(

Hvis jeg engang får et barn til ,velger jeg å ikke amme ,og heller være uten mye deprisjoner pga at jeg ikke fikk til ammingen :) Altså få en bedre start på alt :)

Skrevet
:) Ja jeg får lissom veldig ofte rare blikk når jeg mater min lille på cafe ... De kan passe sine egne saker synes jeg ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...