Vrimle Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Hvilket triks brukte dere for å glemme snusen? Var det hardt, og tok det lang tid? Hvor lenge hadde du snuset før du bestemte deg for å slutte?
Miramor Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Jeg har både sluttet, og dessverre begynt igjen :-( I forbindelse med at jeg ble gravid så ble jeg veldig motivert å kutte ut snusen. Reduserte først, men fikk abstinenssymtomer- så jeg tok en av og til da jeg var gravid med veldig dårlig samvittighet. Da tok jeg kanskje en snus om dagen. Så leste jeg en artikkel i Aftenposten av en eller annen psykolog som uttalte seg at de som røyker under svangerskapet trenger psykologisk hjelp. Da tenke jeg at så syk er ikke jeg, jeg tok med meg snusboksen, gravde den ned, hadde en kort "minnestund". Da holdt jeg meg faktisk snusfri i 5 år uten problemer. Og jeg trodde jeg skulle være snusfri resten av mitt liv. Så kom en episode som var veldig vanskelig i livet mitt, og på jobben er det mange som snuser. Jeg lånte en snus av en kollega mens boksen lå ubevoktet på kontoret. Og så var det gjort: Jeg var en snuser igjen. Og det tok ikke lang tid før forbruket var på det samme som sist, 2 bokser i uken. Jeg må si at jeg er oppgitt over meg selv. Nå må jeg bare ta en beslutning, ha sukkerfrie pasiller klare, gå ut å grave ned boksen på nytt, ha en ny "minnestund" og ta fatt på et snusfritt liv. Det kommer til å gå, men snus er søren meg godt :-( Lykke til med ditt prosjekt! Etter jul kommer en snusboks til å koste nærmere 100 kroner- så det kan jo også være en motivasjon. Hvis ikke du bor nærme svenskegrensen da...
Malin G. Spann Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Hei. Jeg sluttet å snuse da jeg fant ut jeg var gravid. (graviditeten var ikke planlagt) Jeg spiste som en hest. La på meg en del i svangerskapet kan du si. Det var vanskeligere å slutte å bruke snus enn det var å slutte å røyke. (røyka før, men begynte ikke med snus for å slutte å røyke) Men siden jeg ble gravid var jeg bare nødt å slutte med snus, og det gikk veldig greit. Selv om jeg måtte jobbe skikkelig med meg selv til tider. Hadde vel brukt snus i 3-4 år tenker jeg.
Malin G. Spann Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Begynte foresten å snuse igjen da barnet var 3 mnd og jeg måtte innse at jeg ikke fikk til amminga. Føølte meg ganske misslykka, så da ble snusen liksom en trøst. (jada, jeg er syk i hodet) Men som snusfornuftig over skriver, snus er godt!
Miramor Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 :-) Du er bare litt syk i hodet, og du er besatt av noe. Og en besettelse er en tanke sterkere enn alle andre tanker. Jeg kunne gått flere kilometer til nærmeste bensinstasjon hvis jeg var tom for snus med den begrunnelse at jeg trenger en trimtur :-) Det grenser litt til vannvidd (nå snakker jeg for meg selv). Motivasjonsbanene i hjernen når det gjelder snus er veldig sterke, klarer man å lukke dem ved å slutte, men det skal ikke mye til for å åpne de opp igjen, og da blir motivasjonsbanene store som "motorveier". Men trangen vil jo etterhvert avta når en slutter, nikotinreseptorene i hjernen vil slutte å mase når det går en tid. Jeg jobber med avhengighet så jeg har i grunnen alle forutsetninger til å være fornuftig. Men når det er snakk om en besettelse så viker dessverre fornuften. Det eneste som har kraft er en beslutning.
Vrimle Skrevet 23. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2008 Takk for svar! Jeg har ikke snuset på 2 dager nå, men sitter bare å tenker på at jeg vil dra på butikken å kjøpe snus. Greier ikke tenke på noe annet selv om jeg prøver det. Er redd jeg kommer til å spise mer mat og godteri også hvis jeg slutter med snus, for det blir sånn at jeg hele tiden må ha noe i munnen.
Malin G. Spann Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Uff jeg synst synd på deg! Er så glad det ikke er meg. Selv om den dagen jeg må slutte igjen antagelig vil komme. Søren så idiot jeg var som begynte igjen...
Gjest Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Gå og kjøp Onico - dvs snus uten nikotin og tobakk.
Miramor Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Prøv å strikke, puss tennene, ha ferdig skrelte grønnsaker å knaske på. Gå en tur. Det er ille de første dagene, men det vil gi seg etterhvert. Nå har du tatt en beslutning og hold fast på den. Ros deg selv at du har klart 2 dager. Si til deg selv at i dag snuser ikke jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå