Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er deres symfysemål? Jeg er 22 fullgåtte uker på mandag, og ligger på ca 23-24 cm hvis jeg måler rett. Kjenner livmoren langt over navlen. Har det noe å si at jeg alltid har hatt litt mage?? Skulle jo ikke tro det i og med at det er livmoren man måler.. Noen som vet noe om dette? Var hos legen for to uker siden, og da målte han meg til 19 cm, noe som var akkurat innenfor det grønne feltet på helsekortet. Har altså vokst nærmere 5 cm siste 2 ukene..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139161370-symfysem%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt symfysemål var 20cm i uke 20+2. Ser at det ligger høyt oppe i det grønne feltet på skjema. Har litt mageflesk jeg også, og det telles jo med på målebåndet..Ellers vokser det vel i rykk og napp slik som babyen :)

Var forøvrig JM som tok dette målet, men ut i fra det du har målt selv så høres det helt riktig ut ifht din og min uke.

Jeg var hos legen forrige onsdag når jeg var 20+6 dager og da målte jeg 20cm, noe som også på meg var akkurat innenfor det grønne feltet... Føler at jeg vokser meg større og større for hver dag, men er jo i denne perioden spesielt alt babyen vokser masse og da må jo magen nødvendigvis følge med... :)

• 2 uker senere...

Samme her. Da jeg var på UL i uke 18, var det kun selve ultralyden som ble gjort. Ingen symfysemål, ingen urinprøve, ingen veiing. Og neste timen min er ikke før i uke 25. Da skal jeg til jordmor på helsestasjonen. (Var hos lege i uke 8 og jordmor på sykehus i uke 18.)

Annonse

Jeg er 23 + 1 på vei og jordmor målte meg til 22 cm i dag. Det ligger litt over gjennomsnittet, men i det grønne feltet. Fett har ingen ting å si på denne målingen, det er forskjellen mellom toppen på livmoren og kanten på bekkenbeinet (Vet ikke hva det heter) som blir målt. Jeg har hele tiden fått høre fra alle at jeg har så liten mage, men jeg er veldig slank i utgangspunktet, så det er nok derfor folk sier at jeg har liten mage. I følge jordmor er den helt normal og til og med litt større enn gjennomsnittet:)! Ble litt glad av å høre det, kjipt å høre "negative" kommentarer om magen, som man er så stolt av!

Jordmor sa også at man ikke skal sammenligne sin symfysekurve med andre, kun deg selv. Så lenge en selv ikke flater helt ut eller stiger betraktelig helt plutselig så er alt normalt, selv om en ikke ligger likt som andre:)! Men er nå litt morsomt å høre om andre uansett, da;)!

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

I følge min jordmor er det en klar sammenheng mellom symfysemålet og str på baby i alle fall.Jeg var til jordmor i uke 25 og hadde da et mål på 25 cm. I øvre skalaen av normalområdet. "Dere får ei lubben lita jente" sa jordmor. Så spurte jeg om nettopp dette, finnes det noen sammenheng mellom dette målet og str på baby, og fikk til svar et enkelt og greit "ja".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...