Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #26 Skrevet 23. november 2008 Øøøh, nei. Studerte i USA, jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #27 Skrevet 23. november 2008 Jeg vet det allerede blir diskutert om man som lege skal måtte oppgi i hvilket land man har studert. Når det blir innført, tror jeg faktisk det kommer til å bli sånn at man får førsterangs og andrerangs leger.. dessverre, men sånn er det jo bare.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #28 Skrevet 23. november 2008 http://www.studentum.no/Medisin_Oslo_Ungarn_52468.htm Det er nå slettes ikke slik at de med nærmest stryk karakter kommer inn på medisin i Ungarn heller. Men for å komme inn på medisin i Oslo så er det jo 7 i snitt, og det er det ikke alle som klarer.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #29 Skrevet 23. november 2008 Det er jo ikke 7 i snitt for de som kommer rett fra gymnaset.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #30 Skrevet 23. november 2008 Hva er forskjellen på en ungarnsk lege og en norsk student som har studert medisin i Ungarn? Vel, at den norske snakker norsk er vel en fordel og ikke en ulempe? Klart skolene tjener penger på det, men det er vel ingen som får praktisere som lege i Norge uten å ha de riktige papirene iorden? Og en som har dårlige karakterer fra videregående kan vel likevel være veldig smart? Mange som gir blaffen på gymnaset, men kommer på bedre tanker etterhvert, skal man ikke da ha en sjanse her i livet?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #31 Skrevet 23. november 2008 Det der er bare tull med de kravene. Bare man betaler nok, så driter de i om du io det hele tatt har matte. Har en venninne som hadde stryk i matte og ingen andre realfag. Faren kjøpte plass til henne i hvert fall;)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #32 Skrevet 23. november 2008 You are missing the point!!!! Poenget er at det blir stilt helt andre krav til de ungarske studentene. Jeg presiserer jo gang på gang at jeg ikke har noen som helst problemer med ungarske leger som er ungarske eller polske leger som er polakker.,, Det jeg har problemer med er at de tar inn studenter fra rike land utelukkende fordi de er avhengige av den pengestøtten det gir. Utdannelsen er annerledes og lettere for disse studentene, om ikke hadde de ikke kommet seg gjennom det. Hun jeg kjente som strøk i matte, er helt seriøst dum som et brød!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #33 Skrevet 23. november 2008 Selvfølgelig stoler jeg på dem til det motsatte er bevist.Det er vel resultatet fra universitetene som teller for å bli en god lege? Jeg vet ikke hvordan undervisningen foregår der nede,eller her,men faren min er kirurg og har jobbet med både leger fra Norge og Øst-Europa,og sier at intrykket er at sistnevnte er generelt mer lærevillig,kommuniserer bedre med pasientene og er mer utadvendte.Om det er tilfeldig eller ikke har ikke jeg forsket på.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #34 Skrevet 23. november 2008 Igjen, alle mister poenget.. Jeg har aldri sagt at jeg har problemer med de som har studert i Ungarn som ER FRA Ungarn....
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #35 Skrevet 23. november 2008 Kan ikke annet enn å signere HI.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #36 Skrevet 23. november 2008 på min arbeidsplass spøker vi om at det er B-leger, men det er jo egentlig ikke en spøk heller da...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #37 Skrevet 23. november 2008 Men altså, de har jo turnustjenesten sin i Norge og vil ikke få fullt bestått om de ikke har den nødvendige faglige kompetansen etter (normalt) halvannet år i turnus. Og jeg skjønner ikke helt HIs poeng, fordi kravene til å bestå medisinsk eksamen er jo lik for alle studenter. Om det kun er hvordan de kommer inn på studiet (ved betaling?) du henger deg opp i, så er det maaange flere land, studieretninger osv vi kan ta med i beregningen. Slik er det ganske mange steder i verden.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #38 Skrevet 23. november 2008 Poenget er vel at det da ikke er snakk om utdannelser der man skal deale med liv og død. Liksom ikke like viktig om en grafisk designer er så flink:-p Det er ikke sant at kravene er de samme. Det VET jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #39 Skrevet 23. november 2008 er ikke alltid man kan stole på leger som er utdanet her i Norge heller.
blåpingvin Skrevet 23. november 2008 #40 Skrevet 23. november 2008 Hi ser ut til å mene at karakterene fra vgs er alfa-omega for om man blir god i det man studerer ved universitetet. Jeg er veldig uenig, og tror at norske studenter som har studert medisin i Øst-Europa er vel så kvalifiserte som de som har sin utdannelse fra Norge. Det er mange studier med høye opptakskrav. Jeg mener at det beste hadde vært om alle studier hadde vært åpne for alle det første året, så kunne man hatt opptak til de resterende årene basert på resultatene fra det første studieåret. Jeg lever i den tro at ett menneske som gjorde det dårlig på vgs for for eksempel syv år siden, kan være vel så kvalifisert til å bli lege, fysioterapaut eller jurist, som den eleven som kommer rett fra vgs med bare gode karakterer. Vi mennesker utvikler oss og vi får ny lærdom etterhvert som årene går.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #41 Skrevet 23. november 2008 Vil jo si at ved f.eks å ta et flysertifikat så dealer man litt med liv og død. Stoler du da ikke på piloter utdannet i USA, da? Eller er det ikke så nøye så lenge man ikke vet hva studiet går ut på/hvordan man får seg studieplass?
Gjest -<<- Skrevet 23. november 2008 #42 Skrevet 23. november 2008 De går da opp til akkurat samme eksamen som sine polske og ungarske medstudenter. Hvorvidt legen min var god i naturfag og samfunnslære på videregående, er egentlig noe jeg driter blankt i.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #43 Skrevet 23. november 2008 Kjæresten min er pilot utdannet fra USA, så joda, stoler på piloter utdannet i USA:-) Pilotutdanningen er tatt for å være bedre i USA forresten.
Guttemamma75 Skrevet 23. november 2008 #45 Skrevet 23. november 2008 Regner med at alle dere som sier dere ikke stoler på leger utdannet i Ungarn og Polen (som er norske) er de samme personene som høylydt klager over den gruuuuusome legen som var så frekk og ikke så på dere og ikke gjorde noen ting da dere var hos ham.. For å komme inn på legestudiet i Norge må man ha vannvittig høye karakterer, og en del av de som kommer inn er såkalte "hjerner" som er kjempeflinke på teoretisk kunnskap men gjerne mangler sosiale antenner, og ikke er flink på mellommenneskelige relasjoner.... Legeyrket er i stor grad et praktisk yrke og man må kunne snakke med alle slags mennesker i alle slags situasjoner... Om en lege ikke husker absolutt alt som står i bøkene går det an å slå det opp, men om en lege er fullstendig blottet for innsikt i mennesker og hvordan man skal oppføre seg blant folk er det litt verre å fikse det... Jeg vet iallefall hvilken lege jeg foretrekker, om han nå har studert i Norge, Ungarn eller Polen..... (Og er helt enig i at hvilke karakterer man hadde på vgs slettes ikke er noen indikasjon på hvor glup man er men ofte heller er en indikasjon på hvor mye øl man drakk i russetiden
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #46 Skrevet 23. november 2008 Herregud HI, dette var et latterlig og lite smart innlegg! Hva vet du EGENTLIG om denne utdanningen som du snakker så negativt om?? Og hvem sier at den som har 6 +++ i snitt fra gymnaset blir en god lege av den grunn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå