Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Jeg gjør ikke det... Ikke når jeg vet at de blir tatt inn der, bare fordi skolen trenger skolenpengene som blir betalt. De tjener masse på utenlandsstudentene. Jeg vet om en jente jeg gikk på gymnaset med som strøk i matte, og hadde 2 og 3 i de fleste fag. Hun kom inn på medisin i Ungarn, og er nå ferdig lege. Aldri verden om jeg ville gått til henne. No way in hell.. Medisinstudier i Ungarn er for dem som ikke kommer inn i Norge og ikke burde studert medisin i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Vil bare presisere at jeg ville stolt på polske og ungarske leger, men kravene til de norske som studerer der er så å si ikke-eksisterende.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Helt enig med deg, og tenker likedan selv.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Har jeg ikke tenkt på før, men kommer definitivt til å tenke på det nå!!!!!!!
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 No kan eg kun snakke for uniersitetet som eg går på. Kravene for at ein student på det engelske programmet er like høye som for studentene på det tyske og ungarske. Det er lett å komme inn, etter at ein har stått ein opptaksprøve, men det er svært vanskelig å fullføre. Dei som klarer seg på dette universitetet har jobba knallhardt, og stått svært vanskelige eksamener, og lært ei viktig lekse i livet: hardt arbeid gir resultater. Det er sagt av leger på sjukehus (og av leger som eg kjenner) at studenter fra Polen og Ungarn har svært god faglig kunnskap. Håper dere vil stole på oss i framtida, for det er svært hardt arbeid som har fått oss gjennom studiet. Læraren min i anatomi sa ofte til oss: me gjer det vanskelig for dere å stå eksamen, fordi når me godkjenner dere som leger så er det einsbetydane med at me ein gang i tida kanskje må stole på at dere redder livet itl barna våre. =)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Jeg synes ikke noen med snitt på 2 fra gymnaset bør studere medisin, sorry det er min mening... Jeg står på mitt... Universitetene der nede er totalavhengige av pengestøtten fra rike land..., det er den eneste grunnen til at dere kommer inn der. Mammo. Studentene fra Ungarn har helt andre opptakskrav. Rettferdig? I dont think so. Du er der kun fordi de trenger pengene, ikke fordi de tror du vil bli en god lege...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Ække leger som har studert der litt sånn samme forskjellen på en diplomøkonom og en siv. økonom??!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Ja jeg stoler på dem. Stoler faktisk mer på leger utdannet i utlandet enn i Norge. Her er det jo begrenset til skolemedisin, mens de i utlandet også lærer om alternativ behandling i tillegg. Noe jeg er overbevist om er en mer riktig tankegang.
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #10 Skrevet 23. november 2008 Nei det kan eg vera enig med deg i. No har ikkje eg 2 i snitt heller, om det hjelper på. Eg tok studiet her nede, fordi eg kom inn på bakgrunn av sjukepleiarutdanninga mi. Eg kunne enten bruke ei tid på å forberede 4 i matte, eller dra. Eg drog. Eg sjekka sjølvsagt ut kor det var lurt å dra og kor det ikkje var så lurt å dra. At dei trenger pengane våre er det ikkje tvil om, og om det er moralsk eller ikkje kan ein diskutera. Heldigvis så ser me direkte resultat av pengane her nede. Sjukehuset pusser opp ganske kraftig, dei har blandt anna bygd ein ny fløy. Det er jo bra. Forøvrig så er svært mange av dei eg starta med strøket ut. Dei klarte det ikkje her. Ei av dei hadde 6 i matte, fysikk og kjemi fra Norge. Så det er ikkje alltid karakteren er avgjerande. MEn eg er alikevel enig med deg i at ein god og grundig allmennfaglig utdanning er best! Eg gjer nå mitt beste for å bli ein god lege, uansett kva land eg er i. Eg er klar over ansvaret som vil møte meg.
prebs Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 Lagt det ut på skravle. Og jeg tar gjerne mammo som lege - lykke til videre! Synes det er knalltøft av folk å studere i Ungarn, kjenner en veterinær som gjorde det. Jeg kan glatt innrømme at jeg ikke hadde klart det.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #12 Skrevet 23. november 2008 Sikkert ikke alle, men jeg er skeptisk. Men, det er nok sant som mammo sier; at de som ikke er gode nok faller bort underveis i studiet der nede også. Medisinstudiet er jo det samme uansett hvor en studerer.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 Universitetene tjener penger på utenlandske studenter, men utdanningen blir ikke godkjent i Norge hvis den ikke er bra nok. Og det slår tilbake på Universitetene, så det er manges interesse at de holder en høy nok standard. Hilsen Hanne
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #14 Skrevet 23. november 2008 Poenget er at de legger listen lavere for utenlandsstudentene studiet gjennom, nettopp fordi de trenger skolepengene deres. Å ha sykepleiebakgrunn er ikke akkurat noe kvalitetsstempel, Mallo, det er et rimelig enkelt studium å komme seg gjennom. Mye praktisk og lite teori.
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #15 Skrevet 23. november 2008 Med å nevne at eg er sjukepleiar så ville eg berre fortelje grunnen til at eg drog, eg meinte ikkje at det er eit kvalitetsstempel. Min oppfatning er ikkje at lista er lavere for å stå for å komme gjennom studiet for oss som er utlendinger. Me har eksamen sammen med ungarene, og det er veldig likt. Men igjen eg kan kun snakke for mitt universitet, for det er alt eg har erfaring fra. Dei som stryk tar gjerne året om igjen, og bringer da inn meir penger den dei som står forøvrig.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #16 Skrevet 23. november 2008 Ja, det er jo en win win da for universitetet, de kan få ta eksamen om igjen og om igjen, og bringer inn bare mer og mer penger til universitetet. Det at dere har en annen eksamen enn landets egne studenter, sier i grunnen sitt. Ville ALDRI blitt akseptert et annet sted. Som sagt, den eneste grunnen til at dere er de, er fordi de trenger pengene deres. Ikke noe annet. Jeg er sikker på at de ikke en gang ville ønsket at dere jobbet i Ungarn. De jeg kjenner som har gått der, har jo tatt eksamen på engelsk, og eksamen er ikke lik, men langt enklere. Det er en kjent sak, det sier de som studerer der selv.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #17 Skrevet 23. november 2008 Jeg synes hele diskusjonen er usmakelig og nedsettende på de som har studert der. Jeg er jordmor og jobber sammen med flere som har studert i Polen og Ungarn. Flere av vennene mine er fastleger. Noen har studert i Polen andre i Norge, og helt ærlig jeg opplever dem som likestilte. Et medisinsk fag går like mye ut på interessen for fag og mennesker. Evnen til å observere og huske fra tidligere lærdom og erfaringer. Evnen til å kommunisere og samhandle med andre. At du har 6 i alle fag fra norge og studerer her i Norge sikrer ikke disse kvalifiksjonene. Vi liker å tenke på norge som et foregangs land innen medisin, men det er vi ikke! Skal jeg være helt ærlig så er de beste legene ved avdelingen vår de som har studert i Polen, mulig det er tilfeldig, mulig ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #18 Skrevet 23. november 2008 Presiserer at jeg ikke har problemer med polakker som har studert medisin i Polen, kun nordmenn (evt. andre fra vestlige land).
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #19 Skrevet 23. november 2008 Me har samme eksamen som ungarerene. Dei aller fleste er muntlige, og me er minimum tre i rommet, og nokre ganger ti. Alle høyrer på alle. Me har dei samme temaene me kan trekke og bli forhøyrt i, foran alle sammen. Personlig har eg ikkje opplevd at ein ungarer har hatt ein vanskeligere eksamen enn meg. Dei skriftlige eksamenane som me har er utlevert i tre kopier: tysk, ungarsk og engelsk, dei er akkurat like. Anatomiprøvene våre (ikkje eksamen, men gjennom året) er bilder med piler. Me skal sette navn på det pilene peiker på, da er alle i samme rom (ungarere og engelske), og me må navnsette etter dei samme pilene. Eg har aldri høyrt nokon nevne at eksamen er enklere for oss enn ungarerne, hadde eg høyrt det eller opplevd det så hadde eg holdt godt kjeft i denne debatten. Eg kjenner også fleire leger som er utdanna på skulen eg går på som i dag jobber i ungarn, på samme universitetssjukehus.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #20 Skrevet 23. november 2008 Oj, her er det mange som ikke vet noen ting om det å studere medisin i Ungarn *rister oppgitt på hodet*. Jeg ble uteksaminert derfra for 2 år sden. Hadde 5.8 i snitt fra vg skole i Norge med full utdypning i realfag.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #21 Skrevet 23. november 2008 Jeg har også studert medisin i Ungarn. Jeg må innrømme at HI har noen poenger. Det er lettere for utenlandsstudentene å komme inn. Det går ikke an å stikke det under en stol. Men nå er jeg ferdig, og det er heldigvis ingen som spør hvor jeg har studert:-D Håper ikke vi som har studert der etter hvert blir sett på som annenrangs leger:-( Jeg må jo innrømme at jeg aldri hadde vært kvalifisert til å komme inn i Norge.
Gjest -<<- Skrevet 23. november 2008 #22 Skrevet 23. november 2008 Ja. I like stor grad som jeg stoler på enhver annen lege. Det betyr sjelden at jeg tar alt de sier for absolutte sannheter, men at jeg så avgjort anser sannsynligheten for at de har utmerket medisinsk kompetanse som ganske stor. Jeg har da også mer tillit til ungarnsk og polsk skolesystem enn det norske når det gjelder technicalities som realfagskunnskap.
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #23 Skrevet 23. november 2008 At det er lettere å komme inn er eg og enig med HI om. Det er og moralske betenkeligheter med å kunne kjøpe seg plass. Som student i ungarn så velger eg å glede meg over at pengane kjem godt med, og at me ikkje får plass på bekostning av ungarane.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #24 Skrevet 23. november 2008 Men pila, det er andre krav til de norske studentene. Du mister jo hele poenget... Er det mulig?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #25 Skrevet 23. november 2008 HI, er du en forsmådd utstrøket ungarnstudent? Haha.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå