Gå til innhold

Et pinlig spørsmål om intimbarbering.. :)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et litt pinlig spørsmål som jeg ikke vet helt hvem jeg skal spørre om, så tenkte det passet her :) I de siste årene har jeg barbert meg nedentil hovedsaklig fordi jeg nyter oralsex bedre når jeg er barbert. Kjæresten min gjør det samme. Siden vi har like mye sex etter at jeg ble gravid som før har jeg fortsatt å barbere meg. Magen er foreløpig ikke i veien verre enn at "jeg kommer til". Det er mulig at det blir bare styr å fortsette med dette når jeg blir høygravid. Men det jeg egentlig lurer på er om noen har erfaringer om hva jordmødre/helsepersonell synes om at gravide barberer seg nedentil. Kan ikke forestille meg at jeg er den eneste som gjør dette. Jordmoren min er en godt voksen dame og jeg syns nesten det er litt pinlig ovenfor henne. Det hender jo de drar trusa godt ned når de skal lytte osv på magen, så jeg regner med de merker det før eller siden. Og ikke minst på selve fødselen.

Min teori er at jordmødre/fødselsleger osv syns at det er veldig "jålete" å barbere seg (da mener jeg helt glattbarbert) når man er gravid. Og jeg syns som sagt at det er litt flaut rett og slett.. Kjæresten min støtter meg uansett, men personlig har jeg vent meg veldig til å barbere meg.

Så, er det noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette? :)

Fortsetter under...

Hei

Jeg har det nok som deg. :) Men tar ikke alt jeg da. Bare en slik strek liksom. Jeg skal love deg at de kommenterer det ikke i det hele tatt. Verken på en vanlig kontroll eller når du skal føde. :) at det er vanskelig å komme til der nede når du er på det største skal jeg være den første til å underskrive på, men du lærer deg noen triks der også..Men partneren din kan jo få slippe til med barberhøvelen. ;-) Litt pirrende det også.

Jordmødrene har nok sett det aller meste og tror ikke at det er det mest sjokkerende de ser nei. de tenker ikke på det. Det viktigste for dem er jo at barnet skal ut. Ikke hvor mye pels du har mellom låra..:D

gjør det som faller seg mest naturlig for deg du. :)

Hadde de kommentert hvordan jeg hadde sett ut nedentil under fødsel hadde jeg sparket vedkommende langt avgårde...hihi....

Barber deg du så mye du orker...:)

Det er helt vanlig å fjerne alt så det er de nok veldig vant til.. Tenk så mange de ser i løpet av året, de reagerer garantert ikke :)

(Men det er ikke lett det der når magen er i veien, så da kan det vel hende det ser litt rart ut når man barberer i blinde, he he....)

Det er jo bare supert at dere har et godt seksualliv også under graviditeten, så hva jordmor synes ville jeg ikke bekymret meg for. :-)

Som de andre også påpeker: De har nok sett det meste før!

Jeg har vært både med og uten hår hos både mannlig og kvinnelig helsepersonell, og aldri merket noen reaksjon eller fått noen kommentarer.

Jeg har vært hos flere gynekologer det siste året, og vært i stolen mange ganger, men det er ingen som har reagert på barberingen i det hele tatt. Jeg tror det er så vanlig nå, at de aller fleste gjør det. Jeg har igjen en liten stripe, men tar resten. Jeg ser ikke så mye lengre pga magen, så det blir i blinde. Når jeg blir ennå større, får mannen min trå til tenker jeg. Ikke tenk på det. Man ser bare velstelt ut tenker jeg.

Hehe.. jeg tok en veneknuteoperasjon for noen år siden og jeg tror jammen meg at det i hovedsak er eldre kvinner som tar slike operasjoner. Disse damene kjeftet på meg for at jeg hadde barbert meg, de framstod ihvertfall som om jeg hadde barbert meg pga operasjonen. Men det hadde jeg jo ikke.. Deres bekymring var at det kunne bli sårinfeksjon dersom barberingen ikke var ren nok og at de selv skulle stå for barberingen knyttet til operasjonen..

Etterhvert vil nok også disse sykepleier damene skjønne at det er ganske vanlig å barbere seg. Jeg har blitt ganske avhengig av barberingen må jeg innrømme, føler meg småskitten hvis det har vokst for mye..

Annonse

Jeg har hørt om gravide som har fått ros på føden for at de har barbert seg jeg da...dette fordi da slipper de å gjøre det selv om de må sy...og det er jo ikke så unormalt å sy noen sting, og da er det vel kjekt for de om ting er klart :)

...og tror nok som andre her at jordmødrene har sett dette mange ganger før, og ikke bryr seg stort om det sånn ellers...spiller jo ingen rolle for de liksom...

Hahaha! Folk har det med å skrive det som det er da. Skal sannelig slå til selv. Leser mye her og registrerer at det er mye uro rundt helsepersonells meninger. Skjønner det godt, hater å gå til legen, og GU er bare en rutinesak som må gjøres innimellom. Nedenfor følger mitt eget perspektiv som er: ingenting å uroe seg for. Bryr meg ikke egentlig hva pas gjør så lenge det ikke er medisinsk relevant. Som pasient er du bare en i en lang, lang rekke for helsepersonell. Husker du farvene på bilene du så når du kjørte til jobben? Nei? Merkelig det, ikke meg heller...

Som lege selv, med masse erfaring på underlivsundersøkelser hos de under 25, kan jeg forsikre om at hår eller ikke hår er ikke det jeg tenker på. For å si det sånn, jeg tenker på jobben min og pasienten min, en del tilfeldige ting og svært lite overrasker meg. Untatt engang jeg fant en 4 uker gammel tampong da... Da ble vi begge litt overrasket, og det er eneste gangen jeg har følt at pasienten lukter virkelig ikke godt. Ble bare urolig for henne, hun ble så flau. Prøvde å få henne til å føle seg bedre, hun var nok litt sjokka. Men det er ikke eneste gangen noen har glemt en tampong, finner 1 i måneden ca. Lett å glemme i en travel hverdag, kjekt å fjerne når man oppdager det. 2 venniner har glemt en tampong. Og de er helt normale oppegående mennesker. Bare burde ikke bruke tamponger på fylla.

Uansett. Vi tenker på prøver, pasienten, være forsiktig, sykdommen, om det ser normalt ut(utslett, utflod, sår, slimhinner), å komme seg hjem i tide, svarer på spørsmål, småsnakke med de som ønsker det, ikke søle, osv. osv. under GU. Eller kanskje på ingenting, det går jo litt på autopilot etter hvert, man bare registrerer det man skal og gjør det på best mulig måte. Det bryr meg fint lite om folk barberer, stusser, sparer langt og fletter, farger eller lager dreads eller hva, det er sirka like vanlig alt sammen. Så lenge det ikke blir sår/utslett eller byller tenker jeg ikke over det. Ved fødsel har nok selv de strengeste sureste, eldste barnløse hurpene på føden bedre ting å tenke på enn hår på tissen. Hvis de er sure er det forresten bare deres naturlige tilstand og ingenting å bry seg om. Hvertfall ikke ifht. barbering. De sure er sure med alle, hverandre inkludert og studenter spesielt. Yngre kvinnelige leger blir bare vant til hatet, og eldre kvinnelige leger blir vant til å ikke bry seg. Folk er bare folk, tross yrket, og noen folk er sure. Hiv dem ut hvis dere ikke liker dem. Man har rett til en annen vurdering. Står i pas. rettighetsloven, en nyttig ting å lese når man er pasient. Står masse fint der som de fleste ikke benytter seg av.

Forresten er det ofte jenter beklager at de ikke har vasket seg ved gu, eller synes at de lukter, etc. Full forståelse for det, liker selv å være ren før gu, når jeg først må ha en. Likevel ikke noe jeg merker hos pasienten med mindre de sier noe selv. Det er bare pas. selv som synes det er ukomfortabelt. Legen gir bengen i når dere vasket dere sist, legen har bare en jobb å gjøre. Det er tross alt få i samfunnet nå til dags som bare vasker seg til jul og påske. Så vi er alle temmelig rene egentlig. Noen er urolig fordi de har svette føtter. Aldri merket noe til. Føtter ligger langt fra fokus. Og det bryr meg heller ikke om det er masse mensblod, brun utflod, annen rar utflod, sæd eller sopp. Noen ganger renner det ut. Det er derfor vi har arbeidsklær, eller bør ha det syns nå jeg. Ville ikke valgt dette yrket hvis jeg ikke kunne snakke om bakteriell vaginose og spise middag samtidig. Gutter er og redd for å være skittne. Men problemet i dag er at folk vasker seg for mye. 1 gang om dagen er maks altså! Gutta kommer inn med røde slitasjesår i huden etter all gnukkingen med alt fra Asanmenn til zalo, 3 ganger dagen. Jenter og, og noen tror man skal vaske inne i skjeden. Bruk varmt vann og parfymefri, ren babyolje sier jeg til alle. Det skal være fet hud der, og slimhinne er ikke vanlig hud. Spes. viktig ved graviditet. Det er som huden i munnen! Ikke noe man vasker med såpe(ja, lactacyd, asan, dr greve teller som såpe, uansett hva de selv mener om saken). Og noen takler barbering fint, andre har sart, tynn "norsk" hud og blir røde eller får abscesser. Ikke så morsomt å måtte få de dreneret, de kan bli store som pussfylte appelsiner. Trimmer er alltid et alternativ, da blir det ikke småsår fra barberbladene.

Gravide er et kapittel for seg. Syns selv de alltid virker rene. Uansett bæsj, fostervann og svette, de er alltid fine de. Selv om de ikke føler det selv. Aldri sett en ekkel gravid. Ser sunne ut for meg. Og tenker ikke egentlig at de har kjønnsorgan på samme måte som ikkegravide: gravide har mer en port der fine babyer kommer ut. Men skjønner ikke helt åssen dere klarer å barbere i blinde, får selv knapt puste når jeg lener meg frem. Den sedvanlige stussingen ordner gubben. Og det kan være så gøy som man selv ønsker.

Til du som synes det er bare tull at helsepersonell barberer før de syr nedentil kan jeg si du har delvis rett: når man syr inni skjeden/på hårløs områder/indre kjønnslepper barberer man ikke nødvendigvis. Det er ikke noe å barbere!! med mindre kvinnen har virkelig langt hår i veien, hehehe. Men er det sår som går mer i huden, eller man synes håret kommer i veien for syinga, da tar man det vekk. Det er virkelig ikke lurt å sy hår inn i sår, da blir det en god infeksjon. Og hele området er litt uoversiktelig i seg selv, så kan da godt barbere litt. Men dette er ikke det jeg driver med til daglig altså. Bare nevner det for ordens skyld, står så mye rart her noen ganger...

Tok mot til meg og spurte gynekologen min om dette en gang for et par år siden, og da var svaret at det var så mange som barberte seg (helt!) at det ikke var noe å reagere på. Leger jeg har vært borti har aldri latt seg affisere av min null-hår-under-haka-politikk! Ikke da jeg fikk sønnen min for syv år siden heller - ingen som reagerte:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...