Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Synes gutten min er så tynn, blir bekymret jeg. Han har bare lagt på seg 300 gram på 6 mnd, i samme periode har han vokst 5,5 cm, er nå 76 cm. Han har hatt dårlig matlyst fra han gikk lei av grøt ved 9 mnd alder. Han får samme maten som vi spiser, dvs. brødskive, middag, byr han frukt, men det er det sjelden han spiser. Får gjerne i tillegg et middagsglass om dagen siden han foretrekker middag fremfor brød. Har mer smør/olje i maten hans og prøver å få i han h-melk, men han spiser/drikker så lite til hvert måltid at det blir likevel for lite kalorier. Noen som har en unge som er like tynn/liten? HS ga oss bare ny time til 18 mnd kontroll, men bør vi kontakte lege?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 hvis du faar i han middag, kan du ikke introdusere varm lunsj og varm middag, slik at han faar i seg mer (to middgsglass)? det er mange land det er vanlig i...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Han får 1 middagsglass til lunsj + vanlig middag, men ofte spiser han kun et halvt glass og kanskje ikke så mye middag heller.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Ta kontakt med helsestasjon eller lege og få hjelp til hva dere kan gjøre. Når han spiser så lite at han ikke legger på seg, så vil jeg hvertfall tro at det er en grunn til det. Jeg vet at mange med kiss spiser lite, så det kan være en av uendelig mange årsaker. Kanskje er han allergisk mot noe han får ofte, eller at det er noe i halsen som gjør at det er ubehagelig å svelge eller kanskje han er plaget av reflux sånn at han vet at han får ubehag etter han er ferdig med å spise. Jeg hadde ikke godtatt at helsestasjon ikke gjorde noe annet enn å sette opp kontroll etter noen mnd. Dessverre er det sånn at man må mase seg til den hjelpen man burde fått uten å be om det, på mange helsestasjoner. Hvis du ikke ønsker å gå tilbake dit og mase, så gå til fastlegen og be om henvisning til barnelege og/eller ernæringsfysiolog som jobber med barn.
inovember Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Hei jenta mi på litt over 12 mnd veier bare 8300 og tror ikke hun vil leegge på seg særlig mye fremmover hun heller. Har vært lita siden hun var født og ligget langt nede på kurvene. Matlysten har aldri vært stor, verken når jeg ammet eller når hun begynte med fast føde. Men brød, det liker hun. Grøt må lekes i henne med full underholdning og leker. jeg har i 2-3 sp skjeer ME i vannet som jeg blander grøten i. Det git ekstra kalorier i tillegg til olje i grøten. Gir grøt morgen og kveld, noen ganger bare morgen da hun kan være svært vanskelig å få i mat. da blir det brød både lunsj og kvelds. Middag spiser hun derimot ikke! Det er absolutt ikke pop. Litt pølse, fiskekakerm brokkoli- Svært lite vi får i henne av middagsmat. Nei jeg føler med deg- ikke lett dette med mat. Så blir man jo så fokusert på det at hele hverdagen dreier seg om mat og hva en skal finne på som gir gode kalorier og som de små spiser. Slitsomt er det, veldig og. har grått noen tårer da vi har styrt mye omkring mat. og alle må jo kommentere at hun er så spe, eller så lita, eller så tynn. Som om vi ikke vet det og prøver gjøre noe med det. Håper dette vil gå seg til for oss og barna- mi jente er 74 lang, så vil nok være som gutten din rundt 15 mnd tenker jeg. Lykke til! Har desverre få råd å komme med. Klem!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Takk for svar dere! HS ba meg forsøke mer fettholdig kost og se om det gjør seg utslag i vektøkning. Jeg har akkurat begynt med det, så vi får håpe at han legger på seg litt nå. inovember, godt å høre at det er flere som har det på samme måten. Ja det er slitsomt, nesten som å ha spiseforstyrrelse selv, tenker på mat hele tiden;-) Lykke til du også!
*Rutletutt* Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Vet absolutt hvordan du har det...har vært mye styr med veksten til jenten min som nå er blitt 16 mnd (blir det på lørdag). Hun var normalvektig når hun ble født (3350g og 51cm) og vokste veldig greit frem til hun var 4 mnd - hun var da 5880g ...men husker ikke cm... Etter det stoppet det liksom bare opp. Hun gikk lite opp, for så å gå ned igjen, for så å gå litt opp. Hun fulgte ikke kurven sin i det hele tatt, hverken ift vekt eller høyde. Hun lå bla på 66cm i over to mnd, og da ble vi henvist til Haukeland for å skjekke opp i om det kunne være noe galt. Ble tatt masse blodprøver av henne, men kom ikke opp noe. Hun har alltid vært en blid liten unge med forholdsvis god apetitt og hun har utviklet seg akkurat som hun skal. Hun har sovet svært lite i perioder, og hs mente kanskje det kunne ha virket inn...men hun visste ikke. Fra hun var 4 mnd til 13 mnd la hun på seg 1124g...så var ikke all verden;o/ Hun fikk imidlertid et svært hopp fra 13-15 mnd. Hun var blitt hele 7,8 kg på 15 mnd kontrollen - så da hadde hun lagt på seg nesten 800g på to mnd! Hun var blitt 72 cm lang også - så plutselig så løsnet det bare:o) Vet ikke hvorfor, men det måtte jo komme en gang. Hun er jo fremdeles pitte-liten for alderen, men jeg har sluttet å tenke over det. Hun ser frisk og fin ut (ser ikke tynn ut på noen måte - bare slank), hun raser avgårde i utviklingen og hun spiser godt - hun er nok bare ment å være liten og har brukt litt tid på å "finne kurven sin". Skal på oppfølgingskontroll på Haukeland i januar, så da håper jeg den gode trenden har fortsatt og at hun endelig har funnet kurven sin og ligger der - er jo det som er det viktigste - at de følger sin egen kurve, ikke hvor store eller små de er i forhold til andre;o) Hvis du er bekymret for gutten din ville jeg tatt en legeskjekk bare for sikkerhetsskyld - eller bestilt en ny time hos hs for å veie og måle om en mnd tid, slik at du kan se om det er noen endring i den ene eller andre retningen. Det føles godt med oppfølging, det har vi vært veldig heldig å fått mye av. Vi har vært på vekstkontrollen hver 14. dag frem til hun var 12 mnd - og det har vært mye styr, men veldig greit å bli fulgt opp som sagt. Gi ham middag i stede for brød hvis han vil ha det - her har det vært omvendt...hun har stort sett ikke vært så glad i middag, men elsker brødmat - så de dagene hun ikke vil ha middag spiser hun brød til middag:o) Lykke til i allefall - håper det snart går oppover for dere også)
Anonym bruker Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Takk forlangt og innholdsrikt svar *Rutletutt*, håper gutten min også får et hopp i vekta snart. Han fulgte kurven sin til han var 9 mnd, deretter flatet vekta ut og gikk litt ned, mens når det gjelder høyden, har han fulgt kurven sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå