Gå til innhold

Vippestol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det ser så greit ut å ha en vippestol, slik at man har et trygt sted å legge babyen når man trenger begge hendene fri noen minutter, men det er jo et vanvittig stort utvalg. Finnes jo alt fra disse vanlige enkle stolene, til vippestoler med lys, lyd og vibrering. Ser også at det finnes noen som svinger babyen, noen som gynger som en gyngestol, mens andre har ben både i hode og fotenden. Tenker at jeg skal ha flere barn, så jeg bryr meg ikke så mye om hva den koster, men jeg vil ha en som er god og praktisk, og gidder ikke å betale for ting jeg ikke trenger.

Noen som har noen erfaringer å dele? Er alle disse ekstra funksjonene bare tull og støy, eller er det noen som ikke ville vært dem foruten? Bør det være lekestativ på den? Råd tas i mot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste vippestoler har vel en eller annen form for leke på!?

Jeg for min del vil ikke ha en sånn med tusen forskjellige farger, vibrering og et helt sirkus av leker og lyder. Så jeg kjøpte en helt enkel, men fin Ole Brumm-vippestol på Jysk.. den har tre bamser babyen kan leke med.. som kan byttes ut..

Jeg kjenner ei som har sånn med vibrering på, og hun fortalte at en gang hun hadde glemt å slå av vibreringa etter ei stund så hadde barnet vondt i ryggen.. var liksom helt stiv i ryggen..

Skrevet

Det er da mange helt enkle vippestoler uten leker på... Jeg ville heller ikke ha en masse farger og motiver på min, så jeg har en mørkeblå og beige fra Carena. Den er helt grei og både rygg og fotdelen kan stilles, og barnet kan ligge nesten helt flatt i den til å begynne med. Trekket har jeg vasket i maskin flere ganger uten at det har falmet. Tror den kostet 3-500,- husker ikke helt, har hatt den til to barn nå og den er like hel og fin. Savner ikke lekestativ, barnet ligger i vippestolen og jeg legger noen leker i fanget hans. Hvis jeg ønsker det kan jeg bare sette vippestolen på lekematta hans, den har en bøyle med leker på og stolen passer fint under :-)

Skrevet

Det viktigste er at det er mulig å regulere rygg (evt. også sete) slik at babyen kan ligge så flatt som mulig i starten då ryggen ikkje er sterk nok til å sitja - dette er viktig sjølv om det er for ei kort stund....når babyen kan setja seg opp sjølv er det ok med god sitjestilling, men før det må det tas forsiktig og gradvis ettersom babyen blir sterkare (husk litt "trening" liggande på magen kvar dag for å trena ryggen til babyen).

Har sjølv ein heilt enkel stol med regulerbart sete og rygg, nøytrale fargar og sele + bærestropper. Kan ta av trekket enkelt for vask. Brukt av 2 før - like fin. Har kun tenkt å bruka den litt når nødvendig. Vil helst bruka treningsmatta/lekematta mest mulig for å stimulera motorikken.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg en vippestol!!! Vi brukte vår fra noen uker etter fødsel og helt fram til hun krabbet ut som ca 8 mnd gammel el.

Hu satt der når vi skulle gjøre husarbeid, spise slik at hun var oppe på bordet og nær oss, når hun skulle begynne å spise grøt og annen fast føde- utrolig lett å gi kontra det å ha dem på fanget før de kan sitte selv:)

Vi har bare hatt en helt enkel, men veldig dyp, trygg og god stol- PRIMI SOGNI, er merket- anbefales på det varmeste!!!!!

Vi har arvet den av ei venninne som har brukt den på sine 2 jenter, og den er fortsatt like flott og i orden. Koster sånn rundt 800,- tror jeg. God investering

tror det kan være lurt å ha noe enkelt sånn at man ikke venner babyen til å ha fullt sirkus for å holdes stimulert og trives! da har jeg troa på det at de kan heller sitte å se og høre og leke med en leke slik at de også lærer seg å trives litt i eget selskap også!

:)

Skrevet

Tusen takk for tips, da blir det nok en enkel en. Jeg synes forøvrig de ser finest ut også, uten at det har så stor betydning :)

Skrevet

Jeg har vippestol, kusina mi kjøpte en til meg på jysk!Har tre leker og er veldig grei! Jeg hadde grind også som hun lå i da jeg gjore husarbeid!Men vippestolen var ypperlig når jeg skulle dusje og spise på kjøkkenet! Jeg var kanskje helt rar, men jeg klarte ikke å la henne ligge alene når jeg skulle dusje..hehe håper flere første gangs fødende var slik! Kommer nok til å bruke den denne gangen også, men er sikkert mer avslappa denne gangen enn første!?! Jeg hadde den også med meg når jeg skulle til folk (folk som ikke hadde barn) så slapp hun å ligge i bilsete! Jeg kan i hvertfall anbefale deg det!

Skrevet

her må jeg bare svare!!! håper det er mange som er enig med meg!!! BABYBJØRN VIPPESTOLEN ER KNALLBRA!!!! jeg hadde den til førstemann og har skaffet meg brukt slik en til nestemann !!! førstemann hadde kolikk og stolen var helt unik når barnet har mye vondt i magen! den vipper så bra! og barnet klarer også å vippe selv ganske fort. Det er også helt suverent at den former seg etter barnets kropp og at den kan legges helt flatt ned! Ja den er litt dyr, ca 1200,- nypris. Men brukt får man den for ca 400-500,-. MEN DET ER GULL VERDT Å INVESTERE I. jeg fatter ikke og begriper de som kjøper disse "mest vanlige" vippestolene som de på jysk og de fra carena osv...de som er veldig stive og vipper omtrent ikke. Jeg har også hatt en slik (som jeg fikk av noen) og den blei bare brukt et par ganger! barnet satt ikke godt oppi der og vippefunskjonen var overhodet ikke bra! Her er det bare babybjørn vippestol som gjelder, synes nå jeg!

Babybjørn vippestol og lekegrind i tre, er ting jeg ikke hadde greid meg uten!

Lykke til med valget

Skrevet

Jeg har også kjøpt babybjørn vippestol til jenta i magen:) Har hørt så mye bra om den, og ble overbevist etter å ha sett den demonstrert i butikken:) Kan brukes fra de er helt nyfødt, og de klarer å vippe den selv allerede fra de er pittesmå:) Jo større de blir jo mer klarer de å vippe:)

Den er veldig enkel og grei - ikke noe sirkusfarger, ikke masse fancy duppeditter og lyder... Vi kjøpte med en spånn enkel leke i tre til å spenne over:)

Den er dyr, men virket såå mye bedre enn alle de andre de hadde. Tilbud på Barnas Hus nå, 999 for stolen + leken. Stolen koster vel vanligvis 1200-1300 og leken 250...

Har hvertfall hørt veldig mye bra om den:)

Og den kan legges helt sammen, så lett å frakte med seg om en skal bort - og det kan jo være en fordel...

Skrevet

Jeg vaks opp med en helt vanlig vippestol - uten alskens duppeditter og regulerbare greier - og jeg lever da fint i beste velgående ;)

Jeg er også enig i at jeg ikke vil venne barnet mitt til å bli underholdt HELE tiden, men kan utvikle kreativiteten selv heller :) Så jeg trenger ikke en sånn "barnevakt"-stol.

Jeg har en helt enkel, tror faktisk ikke det går an å regulere ryggen, men den ligger mer enn den sitter liksom, så går fint an å bruke helt fra starten. Og jeg kommer ikke til å bruke den så alvorlig lenge, og ikke så mye i slengen heller, så akkurat hvilket merke det er gir jeg blaffen i. Barnet mitt får ikke vondt av å ikke ha av de dyreste vippestolene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...