Gå til innhold

Hjelp! Kraftig hoste i lang tid, bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 21 mnd har hostet omtrent siden hun begynte i barnehage i August. Har vært hos fastlegen vår flere ganger og fått alt fra diverse hostesafter til ventolin med pustemaske. Syns liksom ingenting av det hjelper.

Var til legen med henne igjen nå på onsdag og da viste det seg at hun også hadde fått en liten ørebetennelse. Fikk antibiotika for dette. Tenkte det kanskje også ville ta hosten hennes, men neida.

Hosten kommer stort sett på natten, mens andre dager er den hele dagen og hun hoster så kraftig at hun brekker seg.

Enkelte netter har det vært hostekuler i et par tre timer med toppen 5 minutters mellomrom. Noen ganger høres den veldig tørr ut, mens andre ganger er det tydelig slimhoste. Noen ganger har det hørtes ut som krupphoste (hun hadde et tilfelle av falsk krupp i mars08).

Begynner nesten å bli alvorlig bekymret for at noe er galt for hun har gått sånn så lenge nå og hun blir jo utrolig sliten av det selv også.

De siste dagene nå (etter at vi begynte med antibiotika) har hun fortsatt hatt feber på kveldene/nettene og morningen, mens hun stort sett har hatt en fin allmenntilstand på dagtid.

Enkelte ganger har jeg også merket at hun er veldig ujevn i pusten og da spesielt på nettene hun har hatt mye hoste.

Føler jeg har mast og mast på den legen vår om at det bør sjekkes nærmere, men blir liksom ikke hørt helt syns jeg. Vurderer sterkt å ta en tur på legevakten i morgen.

Er det noen som har erfaring med dette og som kan gi meg noen gode råd? Føler meg helt rådvill her jeg sitter,med våkenatt etter våkenatt.

Målte temperaturen hennes nå i øret og den var nede i 35 grader og hun kaldsvetter stakkars. Er det farlig? Har hørt at det kan være naturlig når man gir febernedsettende, men blir faktisk litt redd også. Liker det ikke.

Uff, det er så vondt å se at hun har det så vondt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du er bekymra og føler du ikkje blir tatt på alvor hos fastlegen, går du til nokon andre, gjerne legevakten eller barneklinikken.

Du kan ikkje stole på at tempen målt i øret er riktig, mål i baken.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hun sovnet bra etterhvert i natt og så ut til å sove godt.

Hun er i veldig fin form nå, men hoster fortsatt litt innemellom selvfølgelig. Vurderer om jeg skal ta henne med på legevakten en tur, men er redd de bare ser at hun er i fin form og ferdig med den saken. At de ser på meg som en hypokonder, uff....

Hun er jo som sagt i stort sett fin form på dagtid, det er på kveldene og nettene hun er dårlig.

Hun spiser nesten heller ikke for tiden, men det hører jo ofte med dersom man føler seg dårlig, har vondt i halsen etc.

Bruker somregel å måle tempen i baken, men det er ikke alltid like populært ;) Når jeg tok den i øret i natt den ene gangen så var det fordi hun sov.

Skrevet

Dei SKAL ta deg alvorleg på legevakten (for så vidt hos fastelegen og) berre basert på kva du forteller om korleis tilstanden til barnet er, eller var i natt. Det er nok tilfeller der ungen virkar frisk som ein fisk det øyeblikket h*n kjem inn til legen og er like elendig som før når h*n går ut att.

Eg hadde samme følelsen då eg var på barneklinikken med tuppa pga langvarig hoste (men sidan det tok 3 mnd å få time hadde ho sjølvsagt blitt bra igjen og sjuk igjen og bra igjen før vi kom til), men dei var veldig greie og veldig interessert i å høre korleis hosten HADDE vore osv. Går no på Ventoline og Flutide mot (infeksjonsutløst) astma, til tross for at ho var symptomfri (og hadde vore det i 4 veker) då vi var til utredning.

Eg hadde tatt ein telefon til legevakten i første omgang, og forklart korleis jenta er om natta, og hørt om det kanskje er bedre å få ho sjekka no enn å vente til midt på natta :o)

Skrevet

har selv gått og hostet i 2 mnd, og fikk til slutt påvist

mycoplasma lungebetennelse. dette er en betennelse som kan sitte leeenge i kroppen før den slår ut, og er vanskelig å påvise.

Snakk med legen din, krev å ta røntgen av lungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...