Pysjen Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Ikke engang "mamma" og "pappa" Han pludrer mye men ingen ord. Er det flere her som har barn som er like trege med språket??? Begynner å føle meg litt alene om dette...
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Jeg tror dette er helt normalt. Nå er min datter noe yngre enn din sønn. Går han i barnehagen? Var har tidlig ute med det motoriske? Min datter hadde INGEN ord. Jeg følte at alle rundt meg hadde barn som snakka og snakka, mens min lille tulle ikke sa noenting. Men etter at hun begynte i barnehagen har de kommet som perler på en snor. Det er nye ord hver eneste dag. Barnehagen gjør underverker.. Også sier jo helsesøstre o.l. at barn som er tidlig ute med det motoriske ofte utvikler språk senere, og omvendt. Men hvis det plager deg skikkelig, så kan du jo ta det opp meg helsesøster eller barnelege. Min datter er forresten 18 mnd
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Hadde en toåring som nesten ikke sa et kvekk og lå langt bak jevnaldrende. Så eksploderte det, og siden har han hatt et enormt ordforråd i forhold til jevnaldrende :-)
Lillebruster Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Min sønn sier heller ingenting. Han er 21 måneder. Babbler i ett sett, men ikke noe vi kan forstå. Vi se mye i pekebøker, og jeg føler til tider at jeg prater høl i hodet på ham med å fortelle hva alt heter. Han har i det siste begynt å si sssssssss når vi ser en pus. Men det er alt. Men det kommer nok plutselig en dag.
M@mm@nmin <3 <3 <3 Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Jeg tipper han har maaaaaaaange ord, men sier dem bare ikke enda:) Han forstår dere rekner jeg med??!?? "Hent skoene dine" "Nå skal vi gå på badet" ol ol??? Et gudbarn av meg sa praktiskt talt ingentin før han var 2-år: MEN når han begynte å prate pratet han lange setninger og nesten feilfritt:)
Chiquita Bananas Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Takk for denne tråden ) Er ikke så gøy med disse skrytetrådene til disse som er yngre og kan sååå mye..... Min er 23 mnd og ligger ifølge barnehagen etter dem andre i språket. Han sier nå 2-3 ords setninger og klarer å sette mer ord på ting - men han han bruker fortsatt mest lyder og sier mye DER og peker og babler mye på sitt språk. Men han forstår alt vi sier til ham, men han vil ikke alltid gjenta ordene. Nå har vi gått mer aktive inn for å lese med ham og få ham til å gjenta ord - det går på et vis. Men så må det sies at han på samme tid lærer engelsk og forstår alt som blir sagt på engelsk - sier noen engelske ord. Uansett om det blir sagt på norsk eller engelsk så forstår han det. Og her hjemme så snakker vi østlandsk og vestlandsk så kanskje det har noe å si - er så masse forskjellig. Men jeg har merket at ord som jeg har sagt tidligere plutselig kommer senere. I butikken tok jeg i en banan og han sa klart og tydelig ; banana !! Og dem sier jo at når dem først snakker så kommer det vel mer hele setninger. Og han er tidlig ute motorisk - begynte å prøve seg på å gå i 7 mndrs alderen og gikk/løp da han ble 9 mndr. Og er tidlig ute av fysiske ting - i barnehagen og har god kontroll der. Han vil jo en dag snakke - men jeg føler meg dum når jeg hører alle de andre barna snakker, teller allerede og kan kommunisere med foreldrene sine. Jeg kaller ham en tenker ) når jeg sier et ord til ham så ser han ut som han grubler fælt, men vil ikke si ordet. Da legger han vel ordet til harddisken sin ;o)
Mammaja 120107 Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Ja gutten min er 22 måneder og sier knapt et ord. Storebror var 2,5 før han sa noe særlig, og får nå logopedhjelp (4,5 år). De er tospråklige så det kan ha bidratt til forsinkelsen. Du er langtfra alene, gutter er ofte litt sene med språket. Det kommer når han er klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå