Gå til innhold

Noen med kjennskap til Afipran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legen i dag, ble sykemeldt pga sterk kvalme. Han ga meg tabletter som skal hjelpe, Afipran 10 mg. Er veldig skeptisk mot legemidler (spesielt nå som spiren skal gro! ; ), og sekretæren hans sa etterpå til meg at jeg burde bare holde ut, at det ikke var anbefalt å ta medisiner mot kvalme i svangerskap. Er det noen av dere som hatr prøvd dette?

Jeg er 8 uker på vei...

Skrevet

Fikk afipran både på legevakten, sykehuset og av legen jeg og det er vanlig som kvalmestillende for gravide, hjelper det ta d. D hjalp desverre ikke meg så mye, ingenting hjalp. Er nå 28+1 og baby ser ut til å ha d topp, er enda litt kvalm innimellom men ikke så mye.

Håper du snart blir bedre, men ikke nøl med å be om intravenøs væske fra sykehuset hvis du har problemer med væskeinntak eller beholde på væske.

Skrevet

Har slitt med ekstrem svangerskapskvalme å vært innlagt en uke, er i uke 16 nå. Er selv skeptisk til legemidler, men etter at kvalmestillende ikke fungerte lenger for meg i uke 10 gikk jeg bare ned og ned i vekt og ble lagt inn uke 13. Da fikk jeg Afipran som jeg fortsatt går på.

Kvalmen er fortsatt der i høyeste grad, afipran hjelper mot brekkninger og oppkast men ikke kvalme. Det er tøft til tider å spise, pga kvalmen, men det kommer hvertfall ikke opp igjen :) Jeg gikk først på harmløse postafen og så Stemmetil, som du evt kan prøve før afipran? Alt dette er skrevet ut til meg fra kvinneklinikken, regner med de vet hva de gir ut til gravide.

Lykke til :)

Skrevet

jeg var også ekstremt kvalm i begynnelsen..er i uke 21 nå, og det ser ut til å bli bedre. Jeg fikk ikke lov av legen å ta Afipran. Han anbefalte Postafen. Jeg sa at jeg hadde startet med å ta Afipran, for jeg hadde det tilfeldigvis liggende hjemme, men han sa jge ikke skulle ta dem når jeg var gravid. Dette pga det ikke var gjort ordentlig forsking eller undersøkelser på bivirkninger ved bruk i svangerskapet..

Skrevet

Har gått på Apfipran siden uke 7, kun avbrutt av en peride med Phenergan, men er nå tilbake på Afipran. Det fungerer såder! Jeg kaster ikke opp hver dag lenger, men er kvalm 24/7. Og det er slitsomt.Og når man har voldsomt med kvalme så er det ikke bare bare å "holde ut". Jeg har fått mine resepter både på Kvinneklinikk og hos fastlegen, og stoler på at de vet hva de gjør. Jeg er nå 23+2, og babyen har det kjempefint. Masse liv og røre i magen, og alle ul'er hittill viser en veldig aktiv og fin baby. Er enig i at man skal prøve å holde seg unna medisiner i svangerskapet, men det er ikke alltid det er det som er til det beste hverken for mor eller barn. Ønsker deg lykke til:0)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg tror nok jeg venter og ser det an. Det er kvalmen som er verst hos meg, kaster ikke opp så veldig mye, takk og pris!

Skrevet

Jeg har selv resept på Afipran i forbindelse med migrene, men min lege ville ikke at jeg skulle ta noe. Hun mener det er mye viktigere å lytte til kroppens signaler og ta det med ro fremfor å putte i seg tabletter når man strengt tatt ikke har behov for dem. Så lenge du ikke kaster opp alt du får i deg er kvalme fullt mulig å holde ut med. Ubehagelig, slitsomt og frustrerende til tider, ja, men alikevel mulig.

Jeg kom meg gjennom med mye galgenhumor og en fantastisk ektemann i alle fall =)

Lykke til!

Skrevet

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående nevrologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 μg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...