Gå til innhold

kommer hjem med stygge klore og bitemerker...

Anbefalte innlegg

Dattera mi har gått i barnehagen siden aug. i år. hun er 2.5 år gammel.

Det har gått fint frem til nå de siste dagene.. hun kommer hjem med stygge klore og bitemerker.

Senest i går hadde en av barna biti henne i rygge. De hadde tatt kaldt vann på, men såret var veldig styggt.

Burde jeg si fra at de skal passe bedre på??

Jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente av de som jobber der.

Eller om det er EN unge som biter og klorer henne.

Hun nevner et navn hele tida og sier at det er han som har gjort dette. Men jeg kan ikke være 100% sikker.

Takk for svar.

Fortsetter under...

huff!! det hørtes ikke bra ut! du skriver at du ikke vet hva du kan forvente av de som jobber der!? vel, tenk litt over hva du bør forvente av de som skal ta vare på det mest dyrebare du har! synes det virker som om kvaliteten på mange barnehager er urovekkende dårlig..... her hadde jeg som mor forventet å bli informert om hendelsen. og om hva de ansatte vil gjøre for å hindre at det skjer igjen. hvis de har en "biter" på avdelingen kan det være de må en ekstra ansatt for å ta seg av et barn som kan skade andre.

Det rareste er at når jeg sa at de burde passe litt bedre på den ungen som gjorde dette sa de at det var så vanskelig siden han ikke gjorde det ut av aggresjon eller sinne. Men at det kom helt plutselig og de ikke kunne forutse dette. Hun argumenterte med at dattera mi koste seg kjempe mye i bhg. Det vet jeg jo men det blir ikke fullt så gøy når hun blir biti og slått hele tiden.

Har alldri sett dattera mi slå tilbake til noen unger hvis hun blir slått. Hun bare trekker seg unna.

Jeg skjønner ikke hva annet de kan drive med enn å holde øye med de små. Skjønner det ikke er lett når du har flere på en gang, men når enn vet at det er noen som trenger mer oppmerksomhet enn andre så syns jeg de burde skjerpe seg litt.

Jeg er også litt ekstra bekymret for det har hendt at dattera mi har slått seg noen ganger og det har ført til at hun ble redd og hadde vond, og mistet pusten. Da besvimte hun av det.

Hun sov heller ikke godt i helga.. våknet og grein. Så skikkelig redd ut. Hvis hun fortsetter å komme med bite og kloremerke kommer jeg til å bytte bhg.

Hilsen HI

har datteren din slått seg slik at hun har besvimt i barnehagen el. privat?

Mange grunner til at barn biter. Ofte ikke av sinne el aggresjon, men kan være en form for å oppnå kontakt....Uansett årsak bør dette barnet alltid ha en ansatts øyne på seg. Dette er alvorlig og barnehagen må ta tak i problemet. Hvis du ikke møter forståelse fra ped.leder på avdelingen synes jeg du bør ta en til styrer. Denne "biteren" kan være en som vil kreve en ekstra ansatt til oppfølging på avdelingen det gjelder

Ikke for å virke frekk, men hvis du skal bytte bhg for dette må du bytte mange ganger. De aller fleste bhg har barn som i perioder biter, slår, klorer ect. Hva gjør du om det er ditt barn som får en biteperiode?

Det er heller ikke noe poeng at du vet hvem det er som biter eller klorer, det eneste du bør forsikre deg om er at peronalet gjør tiltak for å gjøre dette bedre.

Du kan jo "trøste" deg med at veldig mange barn blir bitt,klort ect en eller annen gang i bhg.

Annonse

Ikke uvanlig el.unormalt at barn har en biteperiode.

Men i og med at hun skriver at datteren kom hjem m et dypt sår i ryggen indikerer det noe mer enn et barn i en biteperiode. Heller et barn med adferdsvansker evt. spes.behov...

Det var privat, ikke i bhg at hun besvimte.

Det er pga de som jobber der, at de ikke tar dette seriøst nok at jeg tenker å bytte bhg. Barn er jo barn de tenker ikke over hva de gjør. At det kan være vondt.

Nå har un fått enda en bitemerke på armen. Uten at jeg fikk noe som helst beskjed. Så det ser ikke ut som dette blir noe bedre. Jeg må snakke med styrer.

Da jeg konfronterte hun ene som jobber på min datters avdeling om at un hadde fått enda ett bitemerke, sa hun at de ikke hadde merka at hun hadde blit biti.

Tror nok barn skriker når de for vondt så det er lite sansynlig at de ikke har lagt merke til det.

Hilsen HI

Hallo i luken, det er ganske tydelig at dere ikke helt vet hvordan ting er i en barnehage, selv om en av dere har gitt utrykk for det før. De ansatte i en barnehage har mange ting å gjøre annet enn å stirre på barna. Barna skal ha mat og bleier, kles på og lekes med, de ansatte skal ha pauser samt at de ikke kan ha hele personalet på jobb hele åpningstiden. Med vanlig bemanning skal det vanskelig gjøres å ha frimerke på et barn, og slik forhindre at det noen gang biter. En voksen på et barn, betyr en voksen mindre på barnegruppen, og voksentettheten er ikke for høy i barnehager i dag. Hva skal de gjøre om de har to "bitere", ha en voksen til å ta seg av resten? MEN at det blir tatt alvorlig, fulgt opp og at du blir informert som forelder burde være en selvfølge. Pga. personvern kan de ikke fortelle deg hvem som biter, men om datteren din blir bitt skal du ha beskjed. Jeg mistenker kanskje at personvern er grunnen til at du ikke føler at dette tas alvorlig, at det er detaljer de ikke kan fortelle. Når det er sagt, så er ikke armen det stedet det er vondest å bli bitt, så jeg tror absolutt at det kan ha skjedd uten at datteren din har grått.

HI burde kanskje ta en dag fri og tilbringe den i en barnehage, da skjønner du kanskje litt bedre hvorfor det ikke er mulig å hindre alle tilfeller av biting.

Åhhhhh er det mulig å være så treg.....og du jobber i barnehage???

Du er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen nei..... at du gidder å sitte har og skrive et så dårlig innlegg!!!!!

Du som tydeligvis jobber i barnehage burde vel være den som er mest kompetent til å gi denne mammaen råd..

Skremmende at du ikke er løsningsorientert......neida, stygg biting er bare noe man må regne med i en barnehage......HALLO

Håper du blir bitt i ryggen.., dypt....

så skal vi se om pipen får en annen lyd

Anonym 09.01 (eller noe sånt)

Takk for et konstruktivt og innholdsrikt innlegg, (med fare for å synke ned på ditt nivå) NOT.

Jeg har gitt mammaen her et råd, det er å se situasjonen som den er.

At de voksne i barnehagen har mange forhold å ta hensyn til, det er langt mindre ressurser i fohold til oppgaver som må gjøres til at hennes enkle løsning er gjennomførbar. At det ikke er svaret hun, eller for den del du vil ha, betyr ikke at jeg er treg eller ikke vet hva jeg snakker om. Jeg må faktisk få kommentere mangelen på innsikt i denne tråden, og enkelte av svarene her fyrer unødvendig opp under konflikten mellom HI og barnehagen. Det gagner faktisk ingen.

Jeg har IKKE sagt at hun skal finne seg i situasjonen slik den er, jeg mener bare at det ikke er mulig å komme frem til en løsning som hun kan være fornøyd med når hun har så urealistiske forventninger til hvilke tiltak en kan gjennomføre.

Hun ser bare sin egen lille jente som akkurat nå blir plaget i barnehagen, og det er selvfølgelig ikke noe koselig for jenten og helt forferdelig for moren. Barnehagepersonalet har mange flere barn som det skal tas like mye hensyn til.

HI: Mange barenhager har handlingsplaner for bla. biting i barnegruppen, kanskje du kan etterlyse det? Om de "tvinges" til å konkretiserer tiltakene, vil det kanskje også føles tryggere for deg. Å endre et negativt adferdsmønster er ikke gjort på en dag, og du kan likevel få jenten din hjem med bitemerker for personalet har ikke ressurser til å avverge det hvert eneste minutt i løpet av barnehagedagen. Angående bittet på ryggen som du beskriver som et sår. I min barnehage har jeg konsekvent varslet foreldrene omgående om noen får et bitt som går igjennom huden. Med mindre bittet er i et ledd, er det ikke farlig når barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammet, men det er ikke almen kunskap og jeg synes foreldre skal få vurdere om de vil til legen selv.

Selv om jeg ikke deler det meget forenklede synet HI og enkelte av dere som svarer har, så betyr ikke det at jeg mener at dette er en akseptabel situasjon.

Annonse

Vanskelig å vite hvilket innlegg anonym "09.08" sikter til, men tenker det kanskje er mitt om ekstra voksne.

Det vet jeg fordi jeg har vært med på å søke om middler til ekstra personal flere ganger. I de fleste tilfeller krever et positivt svar en diagnose, i noen tilfeller kan en eksempelvis få en støttepedagog mens utredningen pågår. Utredning og oppmelding til PPT krever foreldrenes samtykke, og barnet skal skille seg ut i svært stor grad for at en begynner er spesialpedagogisk utredning før fyllte tre år. Dette er fordi barn utvikler seg i svært forskjellig tempo, spesielt før de når denne alderen. Å bite er (desverre) noe svært mange barn under tre år gjør, grunnene for det kan være mange. Derfor sier jeg at biting alene ikke vil føre til at en ekstra voksen blir tilsatt på avdelingen. Det krever ekstra middler fra det offentlige, jeg har alle fall ikke vært med på at barnehager har et lønningsbudsjett med penger til ekstra stillinger tilfelle noen skulle begynne å bite.

Det går selvsagt ann å foreslå ekstra voksne, barn i barnehagen har rett på personvern og derfor kan ikke vi som jobber der gi foreldre tilbakemeldinger på hva som skjer med søknader og utredninger som gjelder andre barn enn deres egne.

Hva mener du med "tvinges" til å konkretisere tiltakene?

Du skriver at mange barnehager har handlingsplaner for bl.a.biting i barnegruppen.......Vel, det har alle barnehager!

Disse tiltakene skal selvfølgelig iverksettes dersom dette er et problem på avdelingen.

Se forøvrig tråder om manglende ressurser i barnehagene.

Det er vel her vi bør starte!

Barn som biter bør bli fotfulgt en periode. At man ikke har ressurser til det, stemmer nok til en viss grad, men for en periode må vi kanskje prioritere å bruke en voksenperson til dette for å få bukt med bitingen og gjøre hverdagen til alle barna triveligere. Å fotfølge et barn betyr å sammen med det i lek ( og sammen med andre), og har et ekstra øye med ham/henne. Som regel tar bitingen slutt etter en fotfølgingsperiode, og da kan personalet bruke ressursene sine på andre ting.

Hilsen førskolelærer :-)

Det jeg mener er at HI helt tydelig ikke har vært fornøyd med det barnehagen har å komme med, noe som igjen tyder på at de ikke har konkrete tiltak å vise til. Alle barnehager har ikke slike handlingsplaner (jeg jobber selv i en relativt ny barnehage der utformingen av handlingsplaner for ulike scenarioer ikke er ferdig), det blir litt drøyt å si det. Tenker at du kanskje mener at det er så selvfølgelig å ha det at alle burde ha det, og der er vi enige.

Vel ....høres urovekkende ut at handlingsplanene ikke er utarbeidet før barnehagen åpnet...

Handlingsplan eller ei. I en barnehage er det mennesker man jobber med. Man må bruke sunn fornuft og logisk tankegang.Å handle i situasjoner uten at man skal behøve et skriv som rettleder en....

Jeg snakker ikke nå om situasjoner der det er behov for ekstra ressurser.

Hva gjør dere i din barnehage dersom det skjer en alvorlig ulykke med et av barna? Ingenting...og viser til at det ikke er utformet noen handlingsplan?

Kjenner jeg blir bekymret igjen

Nå må du virkelig rulle inn. Det er klart at en ikke er handlingslammet fordi en ikke har skrevet ned en handlingsplan for nøyaktig det som skjer på papir. Jeg vet ikke helt om du er samme person som førskolelærer.

Først sier du at ALLE barnehager har handlingsplaner for alt som kan dukke opp, så sier du at en ikke trenger en handlingsplan om en bruker sunn fornuft, samtidig som du antar at i en barnehage som ikke har handlingsplaner for alle ting som kan skje er handlingslammet?

Det hadde vært fint om vi hadde møtt en ferdig barnehage, lik de som har eksistert i 10 år men med nye lokaler. Slik var det ikke, vi fikk et lokale og en barnegruppe og måtte sammen bygge opp innholdet.

Handlingsplan var noe jeg trakk frem her fordi det er en konkret ting som mor kan forholde seg til. Hun vil forhåpentligvis også ha mulighet til å påvirke innholdet om hun ikke er fornøyd med tiltakene.

Jeg har i denne tråden prøvd å nyansere denne situasjonen ut fra egen erfaring. Med det ønsket jeg å gi HI et bedre utgangspunkt å gå i dialog med barnehagen på. Jeg tror faktisk ikke diskusjonen blir produktiv når HI ikke kan forstå hva annet de har å gjøre enn å iakta barna til en hver tid. De voksne er der for barna, men de har mange oppgaver som henger nøye sammen med behovene barna har, som igjen gjør at hele personalet ikke kan være sammen med barna i leken hele tiden.

Jeg mener helt seriøst at det ikke alltid er "bare" å sette frimerke (fotfølger) på et barn uten at det i for stor grad går ut over gruppen. Selv om jeg virkelig skulle ønske at det var slik. Barnehager har forskjellig bemanning, åpningstid og barneantall, alderssammensetningen er også svært forskjellig. Et ettåring har umiddelbare behov som må dekkes, en på snart tre, kan noen ganger vente litt. På papiret er disse to barna med svært forskjellige behov "like", og er tildelt samme ressurs. Da må vi som jobber i barnehagen jobbe innenfor de rammene vi har å forholde oss til på den måten vi vurderer som mest forsvarlig.

Du har grunn til å være bekymret om det er utviklingen i forhold til bemanning og barn i norske barnehager du tenker på. Den er på vei i helt gal rettning, mange ser bare fordelene. Utvidet åpningstid er eksempelvis svært populært når foreldre velger barnehage. De ser ikke at det gjør at voksendekningen er dårligere.

Denne barnehagen MÅ gjøre noe med bitingen og det må gjøres NÅ. Det er likevel ikke sikkert at de har mulighet til å gjennomføre akkurat det mor ønsker. Om de ikke gjør noe med problemet, så skjønner jeg godt at du vil bytte barnehage. Det hadde jeg nok gjort selv også.

jeg har lest på flere innlegg fra dere som jobber i barnehagene at dere klager på ekstra bemmaning og at dere har så mye å gjøre. Jeg skjønner at det kan være vanskelig.

Men jeg reagerer mer på at de ikke lager så mye styr ut av det som om det er enn selvfølge at dattera mi skal bli biti når hun går i barnehagen. Det føles ikke som om de gjør noe for å unngå dette.

Jeg sa i fra til styreren før dattera mi begynnte i barnehagen at de måtte passe på for det med besviminga som jeg nevnte tidligere i et innlegg jeg skrev. Og da jeg den dagen fikk beskjed om at hun hadde blitt biti veldig stygt i ryggen spurte de ansatte i barnehagen om hun hadde besvimt eller mista pysten når hun grein så visste ingen av de at dette kunne skje med henne og at det var noe som de alle egentlig skulle være oppmerskomme på. Styreren hadde ikke informert noen om det. Så det sier litt om hvor seriøst de tar jobben sin og hvor mye de bryr seg om at ungen min ska være utenfor fare.

Jeg har en venninne som sender ungen sin i samme bhg, og jeg har merket at hun får alltid mye informasjon om hva de skal gjøre eller hva de har gjort uten at hun spør. Men når jeg spør om noe så sier de alltid nei vet ikke jeg kom ganske sent spør noen andre bla bla.. så da tenker jeg litt sånnn.... er det fordi jeg ikke er norsk?? at de på en måte overser meg? jeg har bodd i norge i 18 år , var 4 år da jeg kom, snakker flytende norsk og alt men hvem vet? Så snakker jeg med venninna mi og hun sier kanskje ja det var jo så morsomt at de hadde holdt på med det i dag og jeg sitter der og vet ingenting om det. Syns det er litt trist :S

Også har jeg et spm til de som jobber i bhg. Det er noe jeg har reagert litt på. Når de er ute og skal bytte bleier på ungene, erdet da vanlig at de bare tar av våt bleie og tar på ny tørr bleie uten å tørke eller vaske først??

jeg er kanskje en ung mor jeg er bare 22 år og datteren min er 2 og et halvt. Men jeg er en mor for det, elsker henne over alt på jord og vil hun skal være trygg hilsen HI

Hei igjen HI.

Angående foreldrekomunikasjon så flyter det bedre med noen enn med andre. Det er likevel ingen unskyldning for at det blir fulgt dårligere opp med deg enn med din veninne. Synes også det er rart at styrer ikke fulgte opp det du sa angående besvimelsen, hun skulle i det minste henvist deg til ped-leder.

Det er vanlig å ikke vaske når en bytter forholdsvis tørre tissebleier:-)

det har vel ikke noe med saken å gjøre om hvem det flyter bedre med, jeg sender mitt barn i barnehagen på lik linje med andre og betaler samme summen som alle andre der. Da syns jeg at jeg forkjener en tilbakemelding om hva jenta mi driver med like mye som alle andre gjør.

Det er vel ikke så vanskelig å svare et enkelt spørsmål i stedet for å kaste meg fra den ene ansatte til den andre.

Takk for svar ang. det med bleier. reagerte litt på det i begynnelsen er ikke vant til det selv.

HI

Hmmmm..... har fulgt denne " saken" hele veien og merker jeg blir veldig engasjert...

Vet ikke jeg , men kan det være noe med hvordan du er i møte med de ansatte? Kanskje du bør ta litt større plass, snakke litt høyere...."hallo nå er det vår tur til å få litt oppmerksomhet"....Se de ansatte rett inn i øynene og "hold de fast med blikket ditt". Har ikke peiling siden jeg ikke kjenner deg, men vil så gjerne hjelpe datteren din og deg.

Vi har masse problemer i barnehage til datteren min på 3 år. men ingen som biter heldigvis,(25 barn fra 2-4)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...