Ulldott Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg har aldri vært flink til å legge ungene mine på magen. Begge to har misslikt å ligge på magen. Vi har prøvd litt men langt i fra hver dag. På 3 mnd konrollen fikk vi beskjed om at vi MÅTTE øve mer på å ligge på magen. På 6 mnd kontrollen fikk vi skryt for helsesøster kunne se at jenta vår hadde ligget mye på magen...noe hun altså ikke hadde. gjort annet enn når hun snudde seg selv, utviklingen hadde gått helt av seg selv uten at vi trente. Nå til spørsmålet mitt...) HVORFOR er det så viktig at babyene ligger på magen,? Vil ikke babyen bli sterkere i nakken når h*n er klar for å trene på det selv (snur seg og begynner å bevege seg ol) Kan barnet bli skadet på en eller annen måte hvis h*n ikke øver på å ligge på magen.?.. Noen som vet??? Ja...det lurer jeg på )
Gjest Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Det har vel med at motorikken i hovudsak utviklar seg i frå mageleie. Men trur ikkje det er noko ein MÅ gjere, meir ei anbefaling (som somme reagerar voldsomt på, som med så mykje anna). Her ligge ikkje gutungen så mykje på magen på gulvet og sånn, men han ligg mykje "mage mot mage" med oss foreldra.
kitty08 Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 pga motorisk utvikling. Barn begynner senere å krabbe og gå nå enn før (når de sov på magen), derfor anbefales det mest mulig "tummy time" i våken tilstand siden det er forutsetning for å styrke musklene som de trenger til:rulle rundt/krype/krabbe/gå
mamiladi Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Som kitty nevner så er det pga motorisk utvikling :-) Eks. kjenner du noe menneske som har reist seg opp på beina direkte fra ryggleie? Det er ganske umulig :-) Tenk på når du selv står opp fra senga eller fra ryggleie på gulvet, vi ruller på siden og rundt og så støtter vi oss opp til stående fra sittende stilling. Mageleie er trening for de musklene vi trenger for å klare denne (for babyer ganske kompliserte) øvelsen :-)
Ulldott Skrevet 21. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2008 Jeg forstår jo det, men vil ikke dette utvikle seg av seg selv? Har aldri hørt om barn som ikke har lært seg å gå fordi de ikke lå på magen som nyfødt... ;O) Gutten min krøp da han var 7.5 mnd og han øvde svært lite på å ligge på magen da han var helt liten. Alt gikk av seg selv da han begynnte å rulle. Jeg reagerer bare på at de tre helsesøstrene jeg har vært innom "maste" så mye om hvor viktig det var.
Gjest mphs Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Det er for å trene opp nakkemusklene, rygg musklene, magemusklene, balansen og for å få svaien i ryggen noe babyer ikke er født med. De lå krumme i maven og må ligge på maven for å få svaien. De kan få ryggproblemer senere i livet om det ikke går i rett rekkefølge og de har fått trent opp dette. Du kan sikkert få en prat med fysioterapauten på helsestasjonen så kan hun/han forklare dette for deg.
Bianca83 Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Klart ungen din vil lære seg å gå selvom den har ligget mye på ryggen, alle vil jo det. MEN det er jo for å fremme den motoriske utviklinga. Og jeg syns det personlig er veldig passiviserende å bare la ungen ligge på ryggen, som de jo gjør hele natta, i vogna og allting også. Må være veldig bra for kroppen å være i forskjellige stillinger og da spesielt på magen som vil styrke musklene i rygg, nakke, armer osv som de her over sier Ubehagelig å bare ligge på ryggen hele dagen da. Jeg tenker bare med meg selv! Så jeg er veldig for å mase litt på at barna skal ligge på magen- det styrker kroppen til de små! Det var min mening!
*bubbs* Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Når hjernen utvikles mener forskerne i tillegg at babyens ntelligens styrkes når de motoriske ferdighetene styrkes. Det betyr at babyens hjerne generellt har godt av å bli stimulert ved at ungen ligger på magen og tilegner seg motoriske ferdigheter.
Trulte76 Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 hadde det samme med mine 2 eldste. De HATET å ligge på magen, så jeg la de sjeldent på magen. MEN de utviklet seg som de skulle likevel de. Var på 3 mnd kontroll for noen dager siden. Fikk samme beskjed som deg. Jeg måtte legge han litt på magen hver dag. Han er liker å ligge ei lita stnd, så med han går det greit. Men jeg har ikke gjort det hver dag, må innrømme det. HS sa til meg de måtte ligge litt på magen for det er der utviklinga starter. Og styrker ryggen og nakken. Men min erfaring er at det greier de fint likevel
yummy Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Tror utviklingen går heeeelt fint uten masse trening i mageleie. Men, tror faren er at noen babyer kan bli veldig passive hvis de ligger masse på ryggen som sikkert mange gjør (vogn, sengen, div, div...) Derimot er jeg sikker på at om du feks bærer babyen i stedet for å ha den i vogn hele tiden, har den mye på fanget osv vil disse musklene bli trent opp minst like bra som ved "trening" i mageleie. Så tror ikke dette er viktig for alle babyer, men for noen.
Rebekka og tre vidundere Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Da min lille var bare 3 mnd likte ikke han heller å ligge på magen. Men hver gang han var våken og opplagt (mett og ikke trøtt), la jeg ham på magen. I starten holdt han bare ut i 1/2 - 1min. Dette gjorde jeg 2-5 ganger pr dag. Etterhvert som han ble eldre ble minuttene lengre og lengre. Ved 6 mnd alder holdt han ut i en halv time uten problemer. Så det er ikke snakk om å ha de leeenge på magen. Et par min et par ganger for dagen er ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå