Gå til innhold

hei. er det noen her som kan svare på spørsmål om MA

endelig bolle i ovnen

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed i går om at jeg hadde ma. kroppen hadde mest sannsynlig absorbert fosteret og vi kunne bare se fostersekken. ul i uke 8. fikk beskjed av riksen at det beste var at jeg begynte å blø av meg selv, og om jeg ikke gjorde det måtte jeg inn til utskrapning om en uke...Må si at man blir satt ut av det her, og nå merker jeg at jeg går og venter og venter på å begynne å blø. takler ikke dette med at jeg bare skal vente på å abortere....Noen med lignende erfaringer som evt kan fortelle når dere begynte å blø?

uansett sorry om jeg støter noen med dette innlegget, men jeg vet bare ikke hvor jeg skal henvende meg....

håper noen kan svare meg..

Fortsetter under...

Jeg fikk konstatert MA for litt over en uke siden. Jeg ble sendt til Ullevål med en gang og fikk Cytotek tabletter i skjeden. Dette er tabletter som brukes både til å sette i gang fødsler og til medisinsk abort. Begynte å blø samme dag og blør enda. Min gyn sa at hvis jeg venter til det kommer av seg selv kan det godt ta ca. 3 uker før noe skjer. Har hørt om flere som får en naturlig SA i uke 12 og da har babyen vært død siden uke 6. Jeg hadde ingen tegn til blødning da jeg fikk UL. Jeg mener du burde få tilbud om Cytotek, i allefall. Det er ikke noe greit å måtte vente til blødningen begynner av seg selv.... Klem til deg, det er ikke lett dette her!

tusen takk for så raskt svar. synes det er rart at dette praktiseres så forskjellig. Ville faktisk helst bare satt igang renselsesprosessen, da skjer det i alle fall noe. Kan jeg spørre om man blør mere når det setter i gang, eller er det som en vanlig mens?

Annonse

Ved en utskrapning blir man lagt i narkose og de skraper ut innholdet i livmoren. Fordelen med dette er at man er 100% sikker at alt kommer ut. Fordelen med medisinsk igangsetting som jeg fikk, eller en naturlig SA, er at man ikke skader slimhinnene i livmoren, som ved en utskrapning. Jeg skal til kontroll på mandag. Hvis ikke alt har kommet ut må jeg til utskrapning likevel, og det har jeg lite lyst til! Jeg vil nemlig prøve å bli gravid med en gang igjen, og ved en utskrapning anbefaler de at du venter en syklus for å la slimhinnene leges. Med vanlig SA eller medisinsk igangsetting trenger man ikke å vente en syklus fordi slimhinnene ikke er skadet. Håper jeg slipper en utskrapning på mandag....Jeg vet ikke om medisinsk igangsetting er annerledes enn en vanlig SA når det gjelder blødninger og smerter. Jeg har inntrykk etter det jeg har lest at det er ganske likt. Det var jo ubehagelig men helt overkommelig, og man får smertestillende (paralgyn forte).

oi sann...rart at ikke sykehuset har gitt noe info om dette i det hele tatt.. men bra at man får litt info her i alle fall...litt greit å vite hva man skal igjennom,liksom..

lykke til "prøver igjen". får håpe du slipper utskrapning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...