Gå til innhold

Hvordan forhindre at baben blir skjev i bakhodet fordi den finner en favorittstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår vil helst ligge med hodet den ene veien og jeg ser at hun begynner å bli skjev i bakhodet. Jeg har prøvd å legge noe på den siden slik at hun skal legge hodet til den andre kanten men hun klarer å legge hodet samm vei likevel. Hun er ikke stiv i nakken og har ingen problemer med å snu hode fra side til side men har rett og slett funnet seg en favorittstilling. Hva kan jeg gjøre for å få henne til å sove med hodet den andre veien? Noen som har erfaring med dette? Hun er 11 uker, vil skjevheten gå bort dersom vi får henne til å ligge annerledes nå eller er det for sent?

Skrevet

Siden min sønn hadde trange luftveier når han ble født måtte vi den første måneden legge han på siden. Ikke så langt på siden at han kan rulle over på magen, men "45 grader" opp. Jeg legger siden av dynen bak ryggen mot sengkanten slik at han ligger med hodet på siden, da er han for mye "vridd" til å kan snu hodet andre veien. Slik la vi han da annenhvergang på hver sin side. På stellebordet må du også legge barnet forskjellig side hver gang (hodet der bena lå sist og omv).

Nå er han 4 mnd og sover best på siden :)

Skrevet

Samme problemet her. Fikk beskjed av legen på helsestation å bare snu hodet til den andre siden, prøve å snakke til henne så hun snur seg selv:)

Skrevet

Du kan jo prøve å legge noe på den siden hun fortrekker, en pute, vaskeklut ol., slik at det hindrer henne å snu hodet den veien! Og skjevheten vil gå bort med tiden, de forblir ikke skjeve resten av livet :P

Skrevet

Samme problem med jenta mi. Alle triksene jeg fikk funka ikke, men nå har hun begynt å ligge med hodet andre veien, helt av seg selv. Er ganske flat på den ene siden av hodet ja, men det holder på å jevne seg ut. Jenta mi er 4 mnd.

Skrevet

vår gutt hadde heller ikke vondt i nakke, men fikk påvist kiss da han hadde favorittside. var på konsultasjon hos fysio på helsestasjon som henviste oss videre til manuellterapeut. bra etter en behandling. så det er vært å sjekke ut!

Ellers så har vi fått beskjed om å stimulere mest mulig fra venstre side, altså motsatt av favorittsiden hans. legge stellebordet slik at han må snu seg mot deg, snakke og stimulere leke fra motsatt favorittside. gjerne bygge opp sengen slik at han ligger med hode andre vei.

Skrevet

Hvordan ligger hun med hodet i forhold til deg? Vår sønn begynte å vri hodet mot venstre (vår seng står til venstre for hans). Tror det er mange barn som gjør det. I så fall hjelper det å legge de motsatt i sengen (altså hodet der føttene pleier å være).

Skrevet

Min lille gutt på 3 mnd hadde også en favorittside.

Det vi gjorde var å ha leker og ting han kunne se på , på den motsatte siden. Det hjalp etter en stund. =)

Skrevet

Hun ligger på eget rom så det er ikke for å se mot meg. Hun ligger med hodet bendt mot vegge, det er ikke noe spesielt å se på der så det er nok bare at hun liker det best. Skal prøve dyne i ryggen trikset som noen skrev om over og se om det hjelper. Takk for hjelpen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...