Gjest Tale30 Skrevet 21. november 2008 #1 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har fått beskjed av JM om at babyen ligger i sete. Ligger hun fortsatt i sete neste uke, så blir jeg henvist til sykehuset for samtale (er i uke 35 nå). En av tingene som vil bli presentert som løsning er snuing av babyen. Dette har jeg fått veldig klar beskjed fra flere hold, også fra sykepleiere om at jeg må si nei til. Det er visst stor risiko forbundet med det. Det kan ende med hastesnitt og for tidlig fødsel med fare for oksygenmangel og hjerneskade hos baby. Dette er det jeg har hørt fra noen i helsevesenet. Andre igjen mener at det er helt greit. Er det virkelig mulig at det er så mange motstridende meninger om et så viktig valg? Og er det så farlig med keisersnitt at det er bedre å ta risikoene forbundet med snuing? Blir glad for å høre om erfaringer.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinkerbell84 Skrevet 26. november 2008 #2 Del Skrevet 26. november 2008 Hei! Har hatt vendingsforsøk av mitt første barn. Det ble gjennomført på sykehuset en uke før hun kom til verden (2007). Det var ekstremt smertefullt, trodde huden min skulle revne... Men så ville jeg ikke ha all medisinen/beroligende heller, fikk en mikroskopisk dråpe, hvis man kan si det sånn. Hadde en helt utrolig kontroll over kroppen min da. men tilbake til vendingsforsøket, ja det stor risiko for at morkake kan løsne og det ender med keisersnitt, men gjorde et forsøk. Vil nok aldri gjøre det igjen,, hvis nestemann også setter seg i seteleie. Jeg hadde en naturlig setefødsel, uten smertestillende, og synes det var helt greit. Alle har man jo ulike forløsninger men hade det veldig bra jeg hvertfall. Blir tatt ekstra godt vare på av personalet også, de stiller både spesialister og annet fagfolk til disposisjon kun for deg og babyen. Viktig at man blir opplyst nok om risikoen ved en setefødsel. Jeg opplevde det veldig lite dramatisk, så har ikke tenkt så mye over det i ettertid, at jeg faktisk fødte en "dobbel" baby :0) Ønsker deg uansett lykke til, men husk babyen kan spontant snu seg ;0) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139183363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 28. november 2008 #3 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg skal på vending av baby i neste uke, må si jeg kvir meg litt. Det blir med det ene forsøke, slik at jeg skal ha muligheten til å føde normalt, ettersom jeg ikke får lov å gå gjennom en setefødsel. Legen har derimot lovet meg å slutte med vendingen om det blir veldig smertefullt og ubehagelig for meg. Godt å høre om vellykket setefødsel likevel, det er jo egentlig ganske tøft gjort! Spent på å se om vendingen går bra her, og den lille legger seg med hodet ned. Har foresten hørt at vendingen av baby somregel ikke er vond, utenom hvis babyen har festet seg godt nede i bekkenet? Kan dette stemme? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139191933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vips76 Skrevet 28. november 2008 #4 Del Skrevet 28. november 2008 Hei. Jeg var inne til vendingsforsøk på torsdag. Er i slutten av uke 37 med første baby. Følte at alt gikk veldig forsiktig for seg. Lå først med en registrering for å se om babyen hadde det bra. Da den viste at hjerterytmen var litt høy fikk jeg beskjed om å ta en times pause/lunch og komme tilbake til ny måling. 2. måling var fin så da gikk legene med på å prøve å snu. Jeg fikk et medikament for at livmoren skulle slappe av, så prøvde en lege å snu forskitig på babyen mens en annen lege fulgte med på ultralyd om babyen hadde det bra. I mitt tilfelle ligger morkaken i veien for at babyen kunne snu seg, Hun fikk ikke hodet forbi, så her går det mot setefødsel. Jeg syntes ikke at vendingen var særlig vond selv om de trykket som bare det for å prøve å dytte babyen forbi morkaken. Det eneste menet er at jeg føler at jeg i dag har blåmerker på de stedene der legene trykte. Tror selv at nøkkelen er at man klarer å slappe av når de holder på og at man stoler på at legene vet hva de gjør. Lykke til:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139194439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 30. november 2008 #5 Del Skrevet 30. november 2008 Da blir det spennende med setefødsel hos deg! Er det din første fødsel eller? Tar de i så fall røntgen for å se om bekkenet ditt er stort nok? Godt å høre det ikke var særlig vondt. Jeg har desverre for vane å anstrenge meg litt i slike situasjoner, så litt spent på hvordan det vil gå. Uansett så mente legen at babyen ikke var festet, selv om h*n ligger langt nedi bekkenet. Skal prøve det jeg kan for å slappe av så de får gjort jobben sin i alle fall:) Får du bestemme om d vil ha setefødsel eller keisersnitt da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139206130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vips76 Skrevet 5. desember 2008 #6 Del Skrevet 5. desember 2008 Hei Dette er første fødsel, ja. Hadde gledet meg veldig til vanlig fødsel og var fast bestemt på å gjennomføre så naturlig som mulig uten smertestillende.... De planene er nå litt revidert. Jeg har fødeplass på Rikshospitalet. og der får jeg velge om jeg vil føde eller ta keisersnitt. Da jeg har verken lyst på setefødsel eller keisersnitt så var det veldig vanskelig å velge. Har derfor blitt enige med legene om at dersom fødselen kommer i gang av seg selv før termin, så skal jeg føde. Hvis ikke blir det keisersnitt. Det har jeg valgt fordi jeg er overbevist om at jeg kommer til å gå over tiden da min mor gikk tre uker over tiden med meg, og da vil babyen bli for stor for setefødsel. Det er en grense på 4000g for setefødsel. Jeg har tatt RTG av bekkenet for å sjekke at jeg kan føde, så nå går jeg bare og venter i spenning:-) Lykke til til deg også:-) Håper at de klarer å snu din baby! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139234447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 7. desember 2008 #7 Del Skrevet 7. desember 2008 Det hørtes ut som en god avtale mellom deg og din lege/jordmor Samtidig greit å vite at man slipper å gå over tiden også. Og i alle fall om barnet blir stort. Blir du videre oppfulgt med ultralyd for å se størrelsen på babyen da? Her mener jeg grensen for setefødsel var 4500 gram. Men det kan gjerne variere fra sykehus til sykehus? Vendingsforsøket var desverre mislykket, så her går det mot keisersnitt om 10 dager. Syns egentlig det er litt trist å ikke få føde, men må jo ta det som det er! Om keisersnitt er den beste og sikreste løsning både for meg og babyen (pga førstefødselen min), så er det jo en klar sak. Uansett blir det nok en spennende og fin opplevelse. Gruer meg ikke, men er såklart veldig spent. Lykke til da, håper du føder litt før termin i så fall, så du slipper stor baby! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139247538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
T Jente09Jente11 Skrevet 21. desember 2008 #8 Del Skrevet 21. desember 2008 Hei, er i uke 37 pluss 5 og babyen min ligger også i seteleie... Spørsmålet mitt til dere da er, jeg skal til UL imorgen for å sjekke hvor stor hun er osv men skjer alt dette med vendingsforsøket osv imorgen da eller er det sånn at jeg må komme tilbake? Det kanskje spørs litt om hvordan hun ligger, hvor stor hun er osv? Hun er nok ikke så veldig stor, har bare lagt på meg 5 kilo til sammen iløpet av disse 8 mnd... Lykke til dere alle sammen og håper alt har gått bra med dere:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139318796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Itsrejk Skrevet 21. desember 2008 #9 Del Skrevet 21. desember 2008 Hei Jeg var på ultralyd sist torsdag pga vektestimering. Der ble det også oppdaget (noe jeg hadde sterk mistanke om) at babyen hadde snudd seg til seteleie. Han har ligget i hodeleie i over en mnd, og snudde seg til seteleie siste dag i 37. uke...ikke helt vanlig, visstnok. Vel, vi ble enige om at det var greit å forsøke en ytre vending. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake morgenen etterpå (fredag), fastende. Vendingsforsøket var vellykket, og jeg slapp unna Bricanyl i åra. Lukket øynene, konsentrerte meg om å puste rolig og la legene jobbe. Holdt gubben hardt i hånda da...hehe... Hos meg fikk de ham greit rundt, men han ble liggende med hodet høyt oppe, så det store spenningsmomentet er jo om han snur seg tilbake eller ikke. Jeg tror han ligger med hodet ned fremdeles, men ganske høyt oppe. Krysser fingrene for at han holder seg der. Prosessen tok litt tid, men mye av tida var venting. Da jeg kom inn på fødeavd. ble jeg ganske fort hentet inn til en CTG-registrering. Etter den ble det 1 1/2-2 timers venting før selve vendingsforsøket ble gjennomført (fordi legene var opptatt på operasjonsstua). Deretter ble det gjennomført en ny CTG-registrering. Før, underveis og rett etter vendingen ble ultralyd brukt. Kom inn ni om morgenen og dro mellom halv ett og ett. Ønsker deg masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139151432-ang%C3%A5ende-fors%C3%B8k-p%C3%A5-vending-av-baby/#findComment-139318882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå