Ingefær Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Ja, jeg sier det noen ganger jeg også - av gammel vane, men... Skal vi ikke prøve å kalle det engangsbleier i stedet? Da det er fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint lite papir i dem? Mer plast enn papir faktisk. Og gelekuler.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 kan vi ikke få lov til å kalle dem det vi vil? trenger du bry deg med det da?
Ingefær Skrevet 27. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2008 Jo, vær så god Anonym, kall det hva du vil - det var bare en oppfordring om å kalle det noe det er, istedet for noe det var på 80-tallet. Er ikke som at jeg har lagt ut en ny "lov" eller noe. En oppfordring - og det presiserte jeg også. (Lurer litt på hva det er som gjør at noen her inne er så spydige da... Blir nesten litt satt ut her jeg sitter... )
anette&tutta mari :) Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Jeps, det heter engangs. Hadde det vært papir i de så hadde de sikkert blitt brutt ned fortere... Det er jo bare plast.. Jeg bryr meg også om det!!
Yo&La+spire Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Eg proever aa si engangsbleier, for det er det det er. Vil ikke ha paa meg rykte for aa lyge heller....det er jo nesten ikke papir i de bleiene....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 det er vanlige bleier. når man sier bleier, så er det ikke automatisk refleks for absolutt alle at man tenker på gammeldagse og upraktiske tøybleier som man må skylle, rense, vaske og tørke før man kan bruke de på nytt igjen. det er en grunn til at de er utgått på dato, og IKKE finnes i dagligdagse butikker, men på en hylle godt gjømt i en barnebutikk på hjørnet av ei gate hvor venninna til mora di visste at de var.. er blitt et lite mote/miljø fenomen hos spesielt modne mødre at det er så fint, organisk og miljøvennlig å ta i bruk tøybleier igjen. revolusjonen har visst ikke gått opp for alle. og hva er det som er så spesielt miljøvennlig med å måtte vaske en drøss med bleier flere ganger for uka i to-tre år? kan ikke påstå at det er å ta spesielt vare på miljøet.
Ingefær Skrevet 30. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2008 Vel, siden det er gjenbruksvare, så er det vel ikke så rart at de ikke er i dagligvareforretningen, er det? Tøybleier er ikke som det var da mora di var liten. Skylle og rense? Revolusjon? Søppelrevolusjon tenker du? Pakke rumpa inn i plast? Nei, vet du hva, Anonym. Det er påvist at fornuftig tøybleiebruk ER mer miljøvennlig, selv om Libero påstår noe annet. (Rart, eller?) Dessuten ville ikke du gått med bind sammenhengende i flere år heller. Det tør jeg vedde på. Det var dessuten ikke snakk om å si "bleier". Det var snakk om å si "papirbleier", fordi det er ikke noe særlig papir i dem!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 noen som følte seg truffet eller? hvordan kan du si at det er miljøvennlig å vaske bleier flere ganger i uka over flere år? og hvor har du tenkt å gjøre av de når de er ferdig brukt? hiver utbrukte bleier på loftet? man har nå hatt mensen en gang i måneden for x antall år, og ellers er det ganske vanlig med truseinnlegg. kan ikke påstå at jeg har lidd noen nød. er veldig imponert over hvor komfortabel og bra passform det er på bleier som man får kjøpt i butikken. barnet mitt har en sensitiv hud, men har aldri opplevd bleieutslett. bruker du tøybind også? haha...
Yo&La+spire Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Haha! sier eg ogsaa! Det ER mer miljovennlig, uannsett hva du sier og tror anonym;) Undersokelser gjort av mennesker som har mer oeiuling enn deg viser det....det hjelper ikke aa synse da. Naar bleiene er ferdig brukt til alle barna, selger man dem igjen:) Visst de ikke er odelagte da....Er det mer miljovennlig aa gaa med engangsklaer enn med toyklaer? Tror ikke det nei.... Har du proevd aa bruke toybleier paa ditt barn? Eg er straalende fornoyd med at eg valgte det og det er alle eg kjenner ogsaa (ja, for 80 % av smaabarnsforeldrene eg kjenner bruker faktisk toy!) Det er saa mye enkelere foerst og fremst! Og finere;) Og snuppa digger bleiene og de er bra for miljoet og huden. De selges ikke i dagligvarebutikker, men det gjor ikke klaer heller vel? Toybleier selges paa nett, i barneutstyrs eller klesbutikker. Eg bruker forresten ikke toybind siden du lurte paa det, men kunne godt tenke meg aa proeve ja:) Men tror eg skal gaa for mooncup eller lignende, for det virker enda lettere:)
Ingefær Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. desember 2008 Truffet? Vel... Kanskje ikke personlig, men det var jeg som la ut denne tråden, og man blir jo litt satt ut når noen legger ut litt småspydige svar under "anonym". Men det er jo ganske vanlig på dette forumet, så jeg tåler det godt! Men du tar helt feil ang. tøybleiene. Du vet sikkert ikke så mye om det, men da er det kanskje litt dumt å skrive sånt? Eller...? Bind er klamt. Unngår det helst. Men man blir jo vant til det meste. Bleier er jo enda klammere/tettere da de dekker et større område.Har ikke fått mensen igjen etter fødsel, så jeg bruker ingenting for tiden. Signerer Yo&......(ehm, husker ikke hele nicket ditt. Beklager. )....., engangsklær også da, siden det er så lite miljøvennlig å vaske i forhold til å produsere og kaste tonnevis? Hva jeg gjør når de er ferdig brukt? Jeg tror jeg kommer til å få flere barn, så det er ikke noe problem. Dessuten kan man låne bort, gi dem bort eller selge dem. Samme som man gjør med brukte barneklær, vil jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 merkelig diskusjon.... for meg er engangsbleier bare bleier, så sier jeg tøybleier til det! :-)
Yo&La+spire Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 hehe...synes ikke det er en merkelig diskusjon eg...Kansje er det slik for deg, men visst eg sier bleier saa forstaar alle at eg snakker om toybleier. Sier eg engangsbleier forstaar de at eg snakker om engangsbleier. Kommer vel ann paa hvem du omgaas med? Hi mente jo bare at man helst ikke skal si papirbleier, fordi de inneholder ikke papir. Det ville jo vere rart aa si plastklaer om klaer lagt av bomull, eller?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 De som kjenner meg også skjønner at hvis jeg sier bleier, mener jeg engangsbleier siden det er det vi bruker. Det jeg syns er merkelig her er at det finnes da større problem enn om noen sier feil og kaller det papirbleier, eller? Jeg har ingen oversikt over alt engangsbleiene inneholder, og hadde noen sagt papirbleier hadde jeg forstått hva de mente, siden det kan minne om papir, det er vel det viktigeste? Tror alle her forstår hvilke bleier de mener dersom det står papirbleier!
Yo&La+spire Skrevet 4. desember 2008 #14 Skrevet 4. desember 2008 Hehe....enig i at det finnes stoerre problem;) men dette er jo ikke akkurat et forum for de stoerste problemene.... Men det er jo unektelig litt dumt at mange tror at engangsbleier inneholder bare papir...og ikke vet hvor mye dritt de egentlig inneholder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå