Gå til innhold

Kan jeg spise chevre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er såååå glad i chevre på ferskt brød når jeg skal kose meg i helgene. Så langt i svangerskapet har jeg ikke spist det, men lurer på om jeg kan det. Pleier å ta osten oppi en liten ildfast form, helle akasiehonnning og pinjekjerner på, så står det i ovnen i 5-10 minutter. Da blir det jo varmebehandlet?! Hva tror dere??

Tusen takk

Skrevet

Nei, med mindre den er pastaurisert. Harde oster som er upast kan spises, fordi listeriabakterien trives ikke der. Men hold deg unna all mykost som ikke er past.

Sånn er det bare! Jeg må klaremeg uten fenalår i jula, og det blir tøft!!!

Hva vi ikke ofrer!!

Skrevet

Så lenge den er skikkelig varmebehandlet, skal det vel gå bra. Bakterien drepes hvis den utsettes for over 70 grader i minimum 30. sekunder. Osten må altså ha boblet, og være minst 70 grader varm helt gjennom.

Skrevet

Mange av chevre ostene er pasturisert, så da er det ikke noe problem å spise det :) Jeg har spist det flere ganger.... Tar du den i ovnen først, er du jo helt sikker! mmm...

Skrevet

Hei!

Det holder ikke om mykosten er pasteurisert. det var i fjor det var trygt. I år er det utrygt. Anbefalingene ble endret etter flere dødsfall, deriblant to ufødte tvillinger etter at Rikshospitalet hadde servert sine pasienter listeriainfisert mat i fjor. Denne osten var norskprodusert og pasteurisert.

Varmebehandler du osten er det derimot ok. Jeg har også lest at 70 grader er tilstrekkelig temperatur. (Da må den tvers i gjennom holde 70 grader) Hvor lenge den må være 70 grader har jeg lest litt forskjellig om. Etter at Finsbråten sine pølser var listeriainfisert sa de at pølsene måtte trekke i varmt vann (tror de da sa 80 grader) i minimum 8 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...