Gå til innhold

Baby på 3 måneder: innfører dere rutiner på soving? Og hva med grøt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er nå blitt 3 måneder og da lurer jeg på om ikke tiden er kommet for å innføre faste sovetider.. Til nå sover hun kun hvis jeg eller pappaen bysser og luller henne i søvn - til tross for at hun surver og er tydelig trøtt. Blir illsint og skriker hvis vi legger henne for tidlig ned i senga si.. Hun sove heller ikke til faste tider på dagen, men jeg bysser henne når jeg ser at hun begynner å bli trøtt. Sover en dupp på 3 kvarter ca halvannen time etter at hun står opp, 1 - 2 timer på ettermiddagen forutsatt at vi triller og da våkner hun uansett når vognen står stille: altså, jo lengre tur, jo mere søvn! Ved 17-tida dupper hun igjen i en halvtime, og rundt kl 19 begynner jeg å gjøre henne i stand til nata. Bader, bytter til pysj, mat, rolig kosestund. Lyst til å legge henne i senga si da og a hun selv finner søvnen, men det er ikke snakk opp. Så er vi i gang med å bære og bysse, surving og grining. Får kanskje lagt henne i en time, men så er hun våken igjen og da er det mere bæring. Lar dere babyen deres grine litt, eller?! Vurdert å begynne så smått med grøt om kvelden - kanskje lettere å sovne med litt fullere mage? Jeg fullammer og hun får mat når hun vil som - går som regel 2 og en halv time. Tar gjerne imot råd og andres erfaringer!

Skrevet

Må bare legge til at når hun først sovner så hender det at hun sover i 5 timer, får pupp, så sover hun i 2 timer, får pupp og slik fortsetter det til det er morgen.. På kjipe netter våkner hun annenhver time og vil opp til meg.. Ofte må jeg ha henne sovende sammen med meg for at hun skal roe seg helt.. hvilket betyr at jeg sover dårlig!

Skrevet

Min lille er 2,5mnd og han har selv klart å lage sine egne rutiner på søvn. På dagtid lar jeg han bare styre det selv, er han trøtt sovner han hvor enn han ligger der og da. På kvelden prøver vi å legge han i sin egen vugge senest 21, men som regel så gir han så mye tegn på at han er trøtt før det så pleier å ligge på rundt 20tida.. Da ligger han ett kvarter-halvtime kanskje og pludrer og kaster seg rundt i senga, før det plutselig blir helt rolig - og så sovner han. Det hender han absolutt ikke vil sovne når vi har lagt han ned, og blir han urolig tar vi han opp, inn og kose litt og så tilbake i vugga når han begynner å bli trøtt igjen.

Det hjelper ikke at du bare står over senga hennes og godsnakker til henne da, i stedet for å bysse i søvn? Len deg litt ned mot henne og la henne kjenne pusten og varmen din, men synes ikke du skal la henne ligge lenge og skrike, de er jo såpass små at de skjønner ikke mye av at vi voksne prøver å endre på rutiner.. :)

Skrevet

Har det samme problemet som dere med vår sønn på 3 mnd.. Vi vugger i vugge når han legges for kvelden kl 19.. Da tar det alt fra 15- 45 min før han sovner, og det er temmelig slitsomt! I går ble jeg så lei at jeg bestemte meg for at nok er nok! Ikke mere vugging her i gården! Nå kommer jeg til å ta en turn med å legge han våken i vugga og heller sitte ved siden av og prøve å berolige han uten å vugge. Kanskje det blir bedre på dagen også, at vi slipper å trille for at han skal sove. Vi får se. Det skader jo ikke å prøve. Har ikke tenkt å prøve grøt enda. Føler det er litt for tidlig. Med storebror erfarte vi at han sov dårligere med grøt i kroppen, men det er jo induviduelt. Lillebror får en flaske mme før han legger seg på kvelden, så han er god og mett. Våkner da etter 3-4 timer og skal ha mat. Så er det ca 2 timer mellom hver amming. Han blir som regel liggende i senga vår etter første amming og da sover både han og jeg lettere. Urk... Men jeg er så trøtt og sovner før jeg kan løfte han over i vugga igjen.

Fint å høre andres erfaringer og rutiner med sine 3 mnd babyer.

Skrevet

nesten godt å høre at det er flere som må bære og bysse!

Etter en kolikkperide de første mnd ble lillegutt AVHENGIG av bevegelse for å finne roen og sovne. Har ofte tenkt at nok er nok. Vi hadde en liten gråtekule på et par dager en mnd tid tilbake slik at han sovnet selv til kvelden. tok da alt fra 45 min til 15 min for at han sovnet. Vi var da hele tiden ved siden av han og roet han slik at han viste vi var der. Det funket jo egentlig ganske greit, men vi var ikke flinke nok til å holde det ved like... Gikk desverre tilbake til å vugge sengen ved legging. Men han sovner da innen 30 min, lite gråt men mye kaving.

Nå er det veldig vanskelig å få han til å sovne på dagen, og han begynner jo å bli tung.. Han er 4 mnd neste uke.

Tok en turn med han istad når han skulle sovne. La han i kuren sin, la hånden på brystet hans og lahet Sch lysder. Han roet seg etterhvert, etter 15-20 min. Så kanskje en bare må ta et par dager med kamp altså... Usikker jeg. Han er jo ikke såå gammel synes jeg jo egentlig da, men dte kan jo hende det funker hehe... Har jo sett snev av det tidligere...

Skrevet

Vi har lagt lillegutt 19-1930 tida siden han var 5 uker gammel, og det har fungert veldig bra. Sluttet da med byssing, slik at det ikke skulle bli en vane. Varierer veldig på hvor lang tid han bruker for å sovne, av og til av seg selv etter litt smatting på fingrene. Av og til med smokken, som må settes i et par-tre ganger fordi den faller ut. Og av og til er det skriking, og vi kan bruke opp mot en time:/ Da sover han 3 timer, før han ammes. Ammer da hver 3.time, før vi står opp kl.7. Skulle ønske han sov litt lengre ad gangen, og frister å begynne med grøt, men tenker også at jeg skal vente til han blir 4 mnd. (er 3 mnd+ 1 uke nå) Har prøvd med mme til kvelden, ene gangen fikk han vondt i magen og var urolig hele natta, andre gangen sov han like lenge som når han fikk morsmelk. Vet ikke om jeg skulle prøvd mer jeg... og det ville gått seg til, og at han hadde sovet lengre om jeg ga det litt mer tid?

Ellers så sover lillegutt 3 ganger på dagtid, alltid i vogna ute. (i vinter blir det vel en del inne i fht vær og vind) Kan sove 1- 3 1/2 time ad gangen. Noen ganger må jeg rett og slett la han gråte litt, før han sovner av seg selv. Leste en plass at enkelte barn trenger å gråte litt for å sovne... Lar han aldri gråte mer enn max 5 min da.

Skrevet

Har forsøkt å gi en flaske mme på kvelden i håp om at det hjelper å i hvertfall roe henne, men for å være ærlig merker jeg ikke forskjell. Helt ok at hun våkner hver fjerde time, men hver annen time?.. Jeg mener, hun kan jo virkelig ikke være sulten da?! Hun spiser nesten ingenting da, bare sovner ved puppen. Våkner og hyler når jeg prøver å legge henne ned da. Så da må hun ligge inntil mamma-kroppen skaldet bli noe søvn...Men sånn vil jeg virkelig ikke ha det. har forsøkt å holde henne i hånda når hun ligger i sin egen seng, stryke på ryggen, nynne men hun roer seg ikke før hun får komme opp.. Så nå vurderer jeg å la henne grine litt.. uff får dårlig samvittighet bare jeg tenker på det!

Skrevet

Vil ikke anbefale å begynne med grøt iallefall.,. Det anbefales jo ikke å begynne med grøt før 4 mnd alder men helst skal man vente til 6 mnd om man fullammer.. Man kan begynne å gi ved 4 mnd alder dersom barnet er sultent og ammingen ikke er nok, men å gi grøt ved 3 mnds alder bare for å få babyen til å sove blir litt dumt i mine øyne.. Tarmene deres er jo ikke klare for grøt så tidlig, og det er bare ca 50% av babyene som sover bedre når de får grøt så det er ingen garanti for at han vil sove bedre med grøt innabords. Min baby er mme baby og har fått grøt fra 4 mnds alder pga han var så sulten, men han sov IKKE bedre på natten, han ble i stedet mye mer urolig pga magevondt......

Skrevet

Det er faktisk godt å høre at andre har det som oss. Synes alle i barselgruppa og andre steder har det så lettvint mtp søvn. Her er kveldene ganske greie nå, hun legger seg mellom 19 og 20, og sover da gjerne til 02. (ikke alltid da) Det kan ta tid å få henne til å sove, men når hun først sovner om kvelden sover hun ca 6 timer. Så er det pupp, sov, pupp, sov ca hver 2.-3.time resten av natta.

Men dagen er ikke fullt så enkel. Hun nekter å sove mer enn 15-20 minutter i strekk. Da må vi ut å trille. Da kan hun sove fra 1-3 timer, så lenge vogna går. Hvis hun ikke sover nok på dagen blir hun overtrøtt og sutrete om kvelden.

Snuppa er 3 mnd om 2 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...