Gå til innhold

Litt teit spm om hormoner og sammenheng..?

Anbefalte innlegg

I de siste ukene har jeg blitt så utrolig spent på hva slags kjønn babyen min er! Har lest kjerringråda opp og ned, og ingen ting vokser... så har hele tiden trodd det var gutt. Men nå tror jeg det er jente. (ikke at det utgjør noen større forskjell enn hva jeg skal tenke på, oppdragelse og farger...)... Uansett håper vi på at det er et menneske jeg bærer, samme om det er gutt eller jente. BF tror jente, jeg tror gutt. Han var også sikker i mars og sa jeg ikke var gravid (rett:P) og helt sikker i august ( 3 dager etter befrukning, jeg sa "si fra når jeg skal begynne å ta folatet" "begynn nå du, du er gravid") at jeg var gravid. Så fyren har intuisjon, jeg bare stoler ikke helt på den enda:)

Men så er jeg jo så fryktelig hormonell, jeg bare lurer på om det har noen sammenheng med kjønn? Noen flergangsfødende som har opplevd forskjell i surhetsgraden om det er gutt eller jente? Ei venninne var nettopp gravid og var ikke hormonell (fikk gutt)... men ei anna venninne var hormonell og fikk jente... kanskje tilfeldighet.

Men uansett: velkommen er han hva han blir:) (jeg tror det er gutt, jeg kommer til å kalle for Han uansett hva det er...)

Fortsetter under...

heia,

for meg var surhetsgraden :D høy i begynnelsen av svangerskapet begge gangene,

fikk jente forrige gang, vet ikke hva det blir denne gangen ;) men er bare 17 uker enda, så kan hende det blir forskjell senere. Litt interessant dette med hvordan hormonene påvirker oss, og kjønnet til babyen. Venninna mi "følte seg mer maskulin" da hun ventet gutt (hun visste ikke at hun skulle få gutt) Hvis jeg tenker på "jente/gutte-hormoner" så er teorien min at man faktisk kan være surere hvis man skal ha jente! og så tror jeg at teorien om at man er mer kvalm i begynnelsen med jenter stemmer for mange, nettopp pga hormoner (men noen stakkarer er jo like kvalme uansett)

denne gangen har formen vært mye bedre, jeg har vært mindre kvalm, og faktisk mindre trøtt, selv om jeg har jente på 15 mnd. Derfor trodde jeg helt til å begynne med at det er gutt i magen, bare fordi det er forskjellig fra forrige gang. Nå er jeg 50/50 om det er gutt eller jente, har ikke noen følelse på det. Forrige gang visste jeg bare at det var jente, sa til samboer da vi skulle finne ut kjønn på UL at "du vil kanskje ikke høre det du", han ønsket seg gutt.

Men det er jo kjempespennende om det blir gutt eller jente, jeg håper så inderlig jeg får vite det på ultralyden... Men det er jo akkurat det samme hva det blir.

Morsomt for deg å få gutt denne gangen, er jo greit å ha en av hver:)

Det er ikke sånn at hormonene har plaget meg annet enn humøret, har vært ok kvalm, veldig trøtt... men veldig vondt i hodet... Er jo umulig å finne det ut på tegn enda, magen har jo så vidt kommet seg opp i magen.

si fra når du har vært på ultralyd da, så kan vi sammenligne "resultatene" :)

håper de ser kjønn (at alt er i orden er jo førsteprioritet, selvfølgelig...)

jeg har jo to sjanser til å finne ut kjønnet da, ordinære UL 4.des, og så skal vi på 3D midt i januar

hadde vært morsomt å ha en av hver ja, men det hadde vært artig med to jenter og... samboeren ønsker seg helt sikkert gutt da :)

jeg har også lett for å få vondt i hodet for tiden.. har ikke lyst å ta smertestillende da. men er så heldig at jeg er hjemme med jenta jeg har fra før

kinesisk fødselskart stemte for meg første gang, men husker ikke om det var det her på BIM eller babyverden jeg brukte. de er visst forskjellige... og det er jo alt for tidlig for oss å dømme etter formen på magen... ellers har jeg også hørt at det kan være forskell på pulsen i mors liv, og diverse kjerringråd som pendel over magen.

har ikke så stor tro på sånne kjerringråd da, men har litt tro på at hormoner, hjerterytme og sånne ting kan gi indikasjon på kjønn, hos mange

Lillebabyen har puls på 148, og da sa jeg "er det jente da, eller?".. Da sa jordmora at det var litt tidlig å si enda, for den var normalt høy så tidlig... Men jeg synes jeg leste at den jevna seg ut på denne tida og gutter var på rundt 120?

Jaja, samme er det... nå kan jeg vente til ultralyden:)

Pulsen i magen min er forsåvidt sterk og høy, pleier å ligge å kjenne den før jeg skal sove.

virker som om jordmødrene også mener at pulsen kan si noe om kjønn da

husker du hvilke hjerterytmer som er normalt for jenter/gutter?

var det sånn at jenter har høyere puls enn gutter?

har kjøpt meg babywatcher jeg, den burde komme i posten snart! da kan jeg spekulere litt i om det er jente eller gutt :)

Annonse

Dette var litt interessant:-)

Min søster var ikke hormonell da hun gikk gravid med nevøen min (bortsett fra den siste uken før fødsel).

Jeg har den siste tiden lagt merke til at jeg selv fort kan bli sur og lei meg. Skikkelig hårsår i forhold til hva jeg vanligvis er.

Jeg er overbevist om at det er en jente i magen min! Skal på UL på tirsdag, så blir spennende å se. Og ikke minst å høre hva dere får når dere har vært på UL:-)

Hei

Jeg er gravid med mitt tredje barn, og har det helt annerledes enn jeg hadde i de to foregående svangerskapene. Da fikk jeg jente, begge gangene, så jeg er spent på om det blir gutt denne gangen. Moren min forteller at hun fikk hår på brystet (!!!) da hun gikk gravid med broren min! Jeg har heldigvis ikke opplevd det enda, men har en følelse av at det er en liten gutt på gang denne gangen. blir veldig spennende å se om jeg får rett...;-) Uansett er det topp! Har foresten hørt at man blir mer dårlig med jente enn med gutt, og hvis dette er en gutt så stemmer ikke det! (Men kanskje det er alderen som gjør at jeg har vært mer kvalm. Eldste-jenta mi er 7 år, så jeg var jo også betydelig yngre da hun var i magen.)

Oi, jeg tror jeg kjente spark sånn akkuart NÅ...? wow..

Men til saken..

Jeg har blitt mer grinete den siste uka, og ikke så mye sur. Kanskje jeg har blitt mer ydmyk fordi jeg drømmer om at samboeren min skal gå fra meg.. Datt på isen - gråt fordi jeg hadde vondt i ryggen og fordi babyen kunne få vondt.. gråt i butikken - fordi samboeren min ikke kunne si hva han ville ha til middag... og fordi jeg ikke kunne spise burger (jordmora sa at jeg måtte spise sunt pga litt for mye BMI)... gråt av One tree hill i stad.. og hotel cæsar. Det kom i uke 16 (mensuker).

Det står steder at guttepuls er på rundt 120 og jentepuls er på over 140... Men noen sa at det var over 150..

Det er også fler jentegravide som har hodepine.

men NÅR er det man kan begynne å se på pulsen, og tippe gutt/jente?

er det ikke sånn at fosteret har høyere puls i begynnelsen av svangerskapet?

trodde kanskje jeg hadde gutt i magen, siden det er forskjellig fra forrige svangerskap.

har fått meg babywatcher i dag, pulsen var 145, den flyttet på seg hele tiden, så var sikkert midt i dagens trim da jeg skulle lytte :)

er mindre kvalm og i bedre form denne gangen (til nå, 18. uke)

mer hodepine denne gangen

høy puls

så kanskje det er jente? :)

Det var visst litt tidlig å se på pulsen enda, sa jordmora. Men om man har babywatcher, så kan man jo følge med hele tiden.

Jeg fikk meg en babywatcher for en uke siden, men jeg finner ikke puls i det hele tatt... Så tror jeg må vente litt. Har litt fett på magen, så er litt vanskeligere å finne.

Jeg er også i god form, har mye mer hodepine enn normalt og har høy puls (både babyen og meg)... Kanskje vi får likt ;)

Når skal du på ultralyd?

Jeg tror mye sånt er litt tilfeldigheter, kanskje hva som ligger til familien og sånt. Mine slektninger har hatt helt symptomfrie svangerskap (ikke hormonelle, ikke kvalme etc), og alle har fått jenter. Alle er derfor hellig overbevist om at jeg får gutt, siden jeg ikke har likt svangerskap som dem (har bl.a. vært mye kvalm, men ikke hormonell). Den pulsgreia har jeg også hørt ikke er til å stole på, men så langt har jeg målt 130, så det tyder også på gutt. Uansett blir det spennende å se om noen sånne tegn viser riktig, men har det er spiller ingen rolle, så lenge det er et friskt lite barn! :)

tror jeg var i uke 14 i forrige svangerskap da hverken legen eller jordmora klarte å finne hjertelyden.

og da hadde jeg mindre fett på magen enn nå, kan jeg love deg...

hvor langt på vei er du? omtrent som meg, hvis jeg ikke husker feil, 17+5. Kanskje du har en meget aktiv krabat i magen, min flyttet på seg hele tiden, så det var ikke mange sekundene mellom hver gang jeg måtte flytte på sonden (eller hva det heter...)

skal på ultralyd 4.desember, ikke lenge til :)

var så nervøs for at noe skulle være galt forrige gang, nå gleder jeg meg bare :)

Annonse

Jeg hadde aldri hørt om den pulssammenligningen før tidligere i år da ei venninne fortalte meg at hun hadde jentepuls, men det var nesten helt sikkert at hun fikk gutt. Den var på rundt 146 hele veien, men gutten var stor og fin når han kom ut! Men utrolig aktiv! Har ikke sett noen mer aktiv baby enn han, han sitter snart og er så vidt blitt tre mnd. Kan jo ha noe med det også.

Jordmora sa at man må treffe akkurat for å få lyd, og de er jo små enda. Hun fant lyd i et minutt eller noe, mens jeg lå bare helt stille og så i taket og beundret lyden jeg har laget helt selv, sammen med min kjære. Det var så fantastisk, jeg har lyst til å la han høre.. derfor er jeg litt lei meg for at jeg ikke finner lyden hjemme.

Jeg så på de kjerringråda på babyverden, og der stod det hvis hårveksten på leggene har økt- er det gutt. Hvis ikke- jente. Det var litt rart, for jeg tror jeg har barbert bena rundt 3-4 ganger siden jeg ble gravid. vokser nesten ikke i det hele tatt. Men alle de andre tegna viser at jeg får gutt, så ikke til å stole på enda.

Jeg har menstermin 13.05, men har 30dagers syklus; 15.05. Ultralydene jeg har vært på har begge vist tilsvarende termin 18.05, så da sier jeg at jeg er 16 uker lørdag 29.11, selv om jeg egentlig er 16+5 i menstermin. Innvikla. Ungen kommer jo uansett i mai, det er det jeg pleier å si: termin i mai:) Eventuelt medio mai:)

Kan jo hende det er forskjell, eller hva er forskjellen? Hjertet er jo sterkt og fint selv om pulsen er 130 eller 150?

har termin 5.mai jeg, så er kanskje litt enklere å finne pulsen for deg om et par uker :)

evt om du akkurat har tømt blæren, og legger deg på litt hardt underlag. babyen har god boltreplass enda :) men det var ikke så vanskelig å få lyd, start ved navlen og let med små halvsirkel bevegelser nedover, som det står i bruksanvisningen. ikke vanskelig å finne den, men ikke tale om å få lytte på samme sted i ett minutt, heller 5 sek :)

har prøvd babywatcheren 2 ganger nå, pulsen var 145 tordag, 140 fredag. eller midt på treet kan man si, det er vel tidlig å se på pulsen med tanke på kjønn enda og tror jeg. ikke at det er så viktig om det er gutt eller jente, men det er spennende :)

lite hårvekst her og, hadde ikke barbert leggene på 2-3 uker, så var det like ille som etter 3 dager til vanlig. sånn var det sist og, da jeg fikk jente

det er noe med at hvis pulsen er nærmere 130 så kan det være gutt, og nærmere 150 kan det være jente. jeg husker ikke akkurat tallene, men jenter har ofte høyere puls enn gutter i mors liv

Har ei venninne som er i uke 18-19 nå, vært på ultralyd og skal ha jente. 153 i puls på henne. Hun har hele tiden hatt følelsen, har gått rett bort til jenteklærna og sånn.

Jeg får bare mer og mer følelse av gutt, jeg kaller bebien for en gutt også. men det er fordi det er enklere enn å si "den"...

Jeg skal prøve å finne pulsen litt senere, prøvde i går kveld da magen var hard. Men ingen ting. Tror din baby er litt mer aktiv enn min, men det kan jo hende det foranderer seg med ukene...

da har vi vært på UL :)

alt var normalt, så ut som jente, men kunne ikke si det for sikkert, fikk vi beskjed om :)

"jente-tegn":

- jente-puls, hvis man kan si det...

- lite hårvekst (på leggene)

- like hormonell helt i begynnelsen

"gutte-tegn":

- svangerskapet er annerledes (fikk jente sist), på den måten at jeg er i bedre form, mye mindre kvalm og trøtt i begynnelsen. nå merker jeg ingenting av det, bortsett fra litt sprelling i magen av og til :)

- hadde gutte-følelse helt til å begynne med, men den gikk bort

- mindre hormonell nå enn på samme tid med forrige baby

skal på 3D i januar, skal bli spennende å høre om de også mener jente

åååh, der var ultralyden ferdig! Jeg har trodd ungen var død i to dager nå... selv om jeg tror jeg har kjent liv.. Jeg er så teit, altså! Skjønner ikke hvorfor jeg må være så pesimistisk og redd for å få dårlig nyheter!!

Alt var kjempefint, og jeg fikk fremkynnet terminen to dager- til 16 mai:) Hun sa "det ser ut som ei jente", men det er ikke sikkert. Navelstrengen lå mellom beina, så det var litt vanskelig å se. Hun sa jeg ikke skulle kjøpe noe rosa tøy før jeg hadde vært på 3D om et par uker, men SIKKERT om jeg klarer å la være! Jeg må jo ha EN kjole, har jo bare grønt og blått.. Dessuten gjør det ikke så mye om jeg kjøper litt rosa.. kjenner jo mange som skal ha jente, så får nok gitt det bort om det var sett feil:)

Jeg har fått masse halsbrann, om natta av alle tider.. og det er jo tegn på gutt har jeg lest... Men jeg har jo mest jentetegn fra babyverden sine kjerringråd og myter da...

da fikk vi omtrent samme beskjed på ultralyden da :) jeg skal på 3D i uke 26, ser de kjønnet da, så kan jeg begynne å tro på det. men har litt lyst å se det selv da :)

jeg hadde masse halsbrann da jeg gikk med jenta mi, har det ikke denne gangen (foreløbig, kommer nok..) det er vel ofte værst når du ligger, kan være plagsomt spesielt om natta..

jeg skjønner hvordan du har det, jeg trodde aldri at jeg skulle være så heldig å få en frisk og levende unge. så dumt at vi tenker slik :(

er heldigvis mye roligere denne gangen, har bare brukt babywatcheren 2 ganger og (på omtrent samme tid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...