Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Er det normalt at premature barn sover ekstremt mye? Også etter termindato? Jeg har en sønn som er født 7 uker for tidlig, han var da umoden for alderen, men nå går det bra. Han er nå korrigert 6 uker gammel, men sover fortsatt veeeeldig mye. Er redd for at jeg ikke får stimulert han nok fordi han stort sett bare er våken for mat og ved mageknip. Jeg vet at nyfødte sover mye altså, men jeg synes jeg hører andre snakke om at deres er så mye våkne og interessert i verden. Min lille er ikke så interessert i omverdenen enda. Han er ikke ofte våken etter spising og raping, da er det evt fordi det er enten gulp eller mer rap på vei, eller fordi han trykker pga han skal ha noe ut i bleien. Føler meg overhysterisk etter den starten vi fikk, men jeg må bare spørre. Er førstegangs i tillegg, så vet jo ikke hva som er vanlig og ikke heller... Fysioterapeuten sa vi skulle begynne å trene på å ligge på magen når han er våken før maten, men det er ikke så lett å få til det når han våkner og vil ha mat så å si med en gang. I tillegg blir han HYSTERISK når han legges på magen, og nesten gråter seg bort. Da er det vanskelig å skulle trene også..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Kjenner ei som fikk 6uker for tidlig, og babyen hennes sov i to mnd etter de kom hjem, selvfølgelig ikke hele tiden, men var kun våken til måltid. Den babyen har det helt fint i dag, normal i utviklingen osv, så tror ikke du trenger å bekymre deg enda, trenger vel bare ro for å vokse seg stor og sterk da... :-) Jeg fødte over ti uker før termin, og da termindatoen kom var hun MYE våken, plutselig 4-5timer i strekk, og jeg bekymra meg for det igjen, så tror man bekymrer seg uansett jeg. Jenta mi likte heller ikke å ligge på magen på gulvet, men vi hadde henne mye på brystet, og hun fikk trent nakken sin der også, blei fort sterk i nakken selv om hun ikke lå på gulvet, tviler på at hun hadde blitt så sterk da siden hun ikke likte det, blei ikke mye trening på henne siden hun bare skreik. Og det å trene før måltid har jeg ingen god erfaring med, da var det kun mat som sto i tankene hennes! Han får nok tid til å trene om ikke så lenge uansett.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Jwg fødte syv og en halv uke før termin, og vi måtte vekke snuppa til måltider en god stund etter at vi kom hjem fra sykehuset. Da hun kom til sun egentlige termin, lot vi henne sovet til hun våknet på natten, men fortsatte å vekke henne for måltider på dagen. Hun en nå straks syv måneder og sover egentlig ganske mye enda. Minimum tolv timer på natta, gjerne fjorten, hun våkner en gang for mat da. Også er hun bare våken en times tid på morgenen før hun sover igjen. Det er nok ingenting å bekymre seg for. Bare han spiser og er fornøyd. Når det gjelder trening så er det mange barn som ikke vil ligge på magen. Ta tiden til hjelp, la han ligge litt på magen på stellebodet, gjerne uten klær. Det kommer seg gradvis. Vi har ikke stresset, bare tatt ting litt som de kommer. Kos deg med gutten!
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Min elste sønn som er født til termin sov hele tiden, og da mener jeg virkelig hele tiden! Men min yngste som er født 3 mnd for tidlig var mye mere våken de første mnd. så min erfaring er at det ikke har så mye å si:) Men du får tenke det at når de sover fordøyer de alt de har opplevd når de har vært våken, selv om det er aldri så lite:p
Vivan Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Signerer det de andre skriver om å la det gå sin gang. Prøv å tenk at unger er så forskjellige - selv innen samme søskenflokk. Noen sover mye, andre lite. Noen har masse temperament, andre ikke. Vektoppgang og generell god almenntilstand er viktige ting å følge med på, men er det ok så tror jeg mye er ok. Men skjønner selvsagt hvordan du føler det. Man blir så bekymret.. Er førstegangs selv, og fikk ei under 1400 gram 8 uker før tiden. Mi tulle sov også mye, selv ut over terminen. Vekket henne til måltider en god stund. 1 mnd etter vi kom hjem kanskje. En periode sov hun så mye at jeg ringte helsestasjon fordi jeg var bekymret pga all sovinga. La henne i 21-22 tiden og lå og sov langt utover formiddagen - 13-14 tiden. Med noen matøkter innimellom altså. Men ho bare sovnet igjen. Da var hun ca fem mnd ukorrigert. Da fikk jeg bare beskjed om å vekke henne, og ta henne opp. Og legge henne tidligere på kvelden. Og etter vi fikk det på plass så har hun sovet fra 20-9 med 1 mating inni. Har ca den rytmen enda. Nå er hun straks 9 mnd. Så holder hun seg våken bare en times tid før det er halvannen time soving igjen. Etter det er det en times dupp senere på dagen, pluss en liten en ved middagstider. Fikk høre på sykehuset at det var bare bra at de sov, for det var da de la på seg. (Når hun var bitteliten) Og det virker jo logisk også. Når de har en del vekt å ta igjen så er det greit å bare bruke energien på å spise og ellers hvile seg, også kommer alt det andre igjen etter hvert. Utrolig hvor mye de tar igjen. Men gi det tid. 6 uker er ikke så mye Tulla her ble ikke så veldig interresert i veldig mye action og farting før hun var 6 mnd ukorr. Da gav hun tydelig uttrykk for at det ikke lenger var nok med mammas myke stemme dagen lang.... hehe. Så da fikk hun mer stimulering også. Og ble blidere igjen. La ungen få bestemme det der med stimulering. De sier fra hva som er for mye og hva som er for lite til en viss grad. Magetips. (Hadde samme problem som deg!) rundt termin og i ukene etter hatet hun å bli lagt på magen! Hun ble så sint et par ganger at hun snudde seg sakte men sikkert - etter mye kaving og skriking - tilbake til ryggen. Da fikk jeg sjokk... trodde ikke hun hadde styrke nok. Men så sint var hun! Tilslutt la jeg henne på spisestuebordet på en stellematte, og satt meg selv på gulvet rett under, slik at jeg kikket rett opp på henne, og lagde ansikter og pratet med henne. Da var det ok en bitteliten stund. Det var sånn hun vennet seg hos oss. Prøv det Mange små ganger! Legg henne ned på magen, og ta opp igjen når hun blir for sint, sånn at hun venner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå