Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Dyrlegens kontor ringte for å verifisere timen, og jeg nevnte at katten ser rund ut rundt magen, og sekretæren sa at det var ikke noe problem. De steriliserer henne uansett.Er dette ok, altså? Er ikke så for abort på mennesker, men har ikke helt tenkt over abort på dyr. Ble dilemma for meg i kveld, dette her!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Alternativet er å bli sittende med 3-6 kattunger du ikke finner eiere til, og være nødt til å avlive dem. For kattemor vil det være mer stressende å fullføre svangerskapet og så bli fratatt ungene, enn å "miste" i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 http://www.expertvillage.com/video/8131_cat-breeding-spaying-pregnant-cat.htm Fant dette...er visst ikke alle som gjør det, gitt! Opp til meg,da?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 vi steriliserte katta vår for en par uker siden... der var det 3 kattunger i magen gitt. Vi var jo forberedt på det da, så jo at hu hadde begynt å få mage og pupper.....
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Men herlighet,da.Dette har jeg nesten ikke samvittighet til. Fortell meg dette er riktig.Gi meg positive sider ved det, som gjør at jeg ikke får hetta over å la henne gå igjennom en abort her. HI
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Sa de fra på forhånd at katten deres var gravid, du som sier det var 3 kattunger?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Moralsk eller ikke,det må du nesten avgjøre selv. Har akkurat gitt bort 6 kattunger på finn,vi. Det var ingen problem. Jeg syns jo litt synd i kattemammaen da, men har du null kapasitet til å ha søte nøster i huset i noen uker??
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Hun har nettopp hatt 9 stykker.Så det er litt mye nå igjen, vil jeg jo si.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 gir du ikke katten din p-piller da? Vet det kanskje er litt uvesentlig, siden hun allerede er gravid, men siden hun har blitt det igjen, liksom.. Du kan jo event undersøke om noen er interessert i kattunger først, å ta valget da.. men det bør nok gjøres rimelig kjapt.. Hvis du har tid til et par kattunger i huset noen uker, for så å gi de bort kan hun vel få beholde..Men hvis det blir umåtelig styr får dere vet du vel hva du vil gjøre....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Uff, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det altså, og det sier jeg ikke for å gi deg ennå mer å tenke på
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Det var et vanskelig dilemma, er det hennes første kull hadde jeg ihvertfall latt henne fått oppleve det. Katter har ingen problemer med at kattene får seg nye hjem etterhvert når de er gamle nok. Og det med p-piller til katter er vanskelig, hadde en katt vi måtte tvinge pillen ned i halsen på henne. Men hun kastet de opp igjen. Eller så forsvant hun i to uker og kom tilbake gravid, hehe. Bor på en liten plass her det ikke er dyrlege. Dyrlegen kommer hvert 2-3 år, så det ble p-piller i posten de første årene. Men gud hvor godt det var da hun ble sterilisert og vi slapp henne hormonell og gravid hele tiden. Hehehehe
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 Hvorfor "la henne oppleve det"? - og hvorfor si det som om du gjør kattemor en tjeneste? Det finnes mange katter som trenger et godt hjem, og altfor mange katter som trenger et godt hjem. Hvorfor vil noen la katta få kattunger hvis de ikke vet med sikkerhet at det er GODE HJEM som vil ta disse kattene, slik at man vet at kattene man gir bort ikke blir overlatt til seg selv når den ikke lenger er en søt kattunge.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Mener selvfølgelig "og altfor mange katter som ikke engang har et hjem"
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #15 Skrevet 21. november 2008 Herregud, det er en KATT det er snakk om her!!!! Ta abort på katten selvfølgelig, hvis den nettopp har hatt et kull så skal det være ett år mellom hvert kull. Du gjør katten din en tjeneste ved å gjøre det,
Lillemus&mamma'n Skrevet 21. november 2008 #16 Skrevet 21. november 2008 Dyrlegen her har en grense for hvor langt ut i svangerskapet de utfører slike operasjoner. Så de har i hvertfall noen skrupler. Husk at katter kun er gravide i 63 dager, og innen det synes, har det som regel gått ganske langt. Tror nok jeg ville venta til ungene var født, og sørget for å holde kattemor inne i fem uker før jeg hadde sterilisert henne. De mister som oftest melka etter å ha blitt sterilisert, så du må være sikker på at kattungene kan spise fast føde før du steriliserer. Katter kommer i løpetid to-tre dager etter fødsel, så da MÅ de holdes inne! (Det er selvfølgelig ikke bra å bli gravid igjen to dager etter man har født, ikke hvis man er katt, heller). Og for all del! Ikke selg/gi bort kattungene før de er 12 uker! De trenger sosialiseringen fra mor og søsken. Sånn, det var dagens lille moralpreken fra meg.
Gjest Skrevet 21. november 2008 #17 Skrevet 21. november 2008 Jeg syntes også det hørtes helt feil ut første gangen jeg hørte om det, men jeg er såpass glad i dyr og særlig katter, at jeg synes det er bedre med abort og påfølgende sterilisering enn at det fødes enda flere katter som det ikke er plass til. Det er altfor mange katter som lider og jeg synes du gjør en god jobb som katteeier ved å sterilisere katten din. Selv om det involverer en abort, men sånn er det bare. Katten din vil ikke merke det engang.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #18 Skrevet 21. november 2008 Gleder meg å høre at det blir abort. Kunne ønske at alle gjorde det med kattene sine, slik at vi får dem utryddet om noen hundre år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #20 Skrevet 21. november 2008 Det har ikke skjedd enda, men det skjer om 2 timer. Jeg har tenkt å spørre dyrlegen om de kan sjekke hvor langt hun er på vei, og at de kan si hva som er riktig her. Nå kan det såklart hende hun "bare er feit rundt magen", men hun så likedan ut når hun fikk unger i sommer. Hun stakk av i 3 dager for en del uker siden. Tenker det er 1 mnd siden. Og det skjedde nok da. Hvis hun er gravid. Timen for sterilisering ble bestilt, og grunnen til at det tok tid, var at vi måtte vente på time. Vi bor på et sted der det kommer noen i en mobil dyreklinikk, og de gjør det der. Og de kommer kun med jevne mellomrom. Ellers hadde det skjedd tidligere. Nå rangerer jo mennesker over dyrene, og det kan selvsagt aldri sammenlignes med barn. Jeg tenker at noen som er opprørt i tråden her ikke har noe imot abort på menneskefoster, men synes det er grusomt å ta foster ut av en katt. Det blir jo helt feil. For det er jo stor forskjell. Jeg skal prate med dyrlegen selv, og se hva han sier. Kattungen til katta vår er 4 mnd, og skal også steriliseres i dag.Så det er bare siden juli at katten fødte. Det blir derfor vanskelig for kattemor å gå igjennom enda en fødsel,ammeperiode og alt som følger med. Det er tøft for mennesker, OG dyr! HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #21 Skrevet 21. november 2008 Nei,l de gir ikke p-piller til katter her hvor jeg bor (utlandet)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #22 Skrevet 21. november 2008 anonym 8:09: Hun har "opplevd" det. Og vi har hatt store problemer med å finne nye hjem til de 9 kattungene hun fikk! Vi behold 1 selv (som også skal steriliseres i dag), men de 8 andre tok det oss mange mnd å bli kvitt, og vi har avertert i aviser, hengt opp lapper med bilder på butikker, og mange andre steder. Det er ikke enkelt å gi bort så mange katter. De to siste måtte vi få dyrevernet til å hente, fordi ingen ville ha flere. Og vi begynte å bli helt fortvilet over at vi hadde 4 katter her. Kattemor er selv en villkatt vi tok oss av, og hun skulle steriliseres da vi oppdaget at hun var gravid sist. Fort gjort, tydeligvis. HI
Lillemus&mamma'n Skrevet 21. november 2008 #23 Skrevet 21. november 2008 Jeg tror de på dyreklinikken her har en grense på 5 uker. Oi, får du lov til å sterilisere kattungen når hun bare er 4 måneder? Vi fikk beskjed om å vente, så vår barnekatt ble sterilisert da hun var 9 måneder (kunne visst gjort det da hun var 6-7 i følge dyrlegen, men det var dette med jobb og sånt...). Frem til det fikk hun p-piller, ikke særlig populært, men vi syntes vi hadde fått nok kattunger for en stund, og med tre mer eller mindre voksne katter hjemme, var det greit å begrense produksjonen... Er helt enig med deg i at det er en stor påkjenning for kattemor å få to fødsler så tett, og dyrlegen vet helt sikkert hva han/hun gjør : ) Kattene får med smertestillende dråper i flaske fra dyrlegen som de skal få i noen dager etter inngrepet. Jeg var bekymret for at de ikke kom til å ville ha dem, at de smakte vondt, f. eks. DEt trengte jeg ikke å være redd for! Kattene måtte nesten på avvenning etterpå! De kom løpende så fort jeg fant frem medisinene deres. Så se opp for narkomane puser ; ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #24 Skrevet 21. november 2008 Ja, de kan sterilisere den. Hewr kan de gjøre det så tidlig som 6 uker. Men iallefall kan de gjøre det på den lille her. Hun blir 5 mnd straks. Har vondt av dem begge to, fordi det er jo en stor operasjon for jentepuser, siden halve magen blir åpnet. Men vi skal ta godt vare på dem. Stakkars..men iallefall NO MORE BABIES! Hadde hankatter før, som var kastrert. Verdens beste katt, men når vi flyttet måtte han omplasseres. Noen år siden,men savner han fremdeles.. Synes faktisk det er irriterende at katteeiere av hankatter ikke kastrerer kattene sine, og mender de er like ansvarsløse som de som ikke steriliserer hunkattene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå