Gå til innhold

2 1/2år som slår, klyper og til tider veldig hyperaktiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

jeg er en fortvilet mor som har to sønner. Eldstemann er 30mnd og yngstemann 15mnd. Eldstemann er inne i en periode hvor han benytter enhver anledning til å klype, klore og slå sin lillebror. Han har et voldsomt behov for oppmerksomhet. Han vet at det han gjør er feil, men tror ikke han helt skjønner konsekvensene av hvor "voldsom" han kan være.

Han klarer knapt nok å sitte rolig i to minutter. Kanskje er jeg heldig og slipper og irettesette han/avlede han ved ett måltid, men da må han være veldig sulten. Ellers er han høylytt, armer og bein går i ett. Han har en tendens til å "hyle ut" i de verste tenkelige situasjoner. Han gyver løs på liten som stor.

Jeg har tatt i bruk "skammekrok" løsning for å forsøke og få "snu" den oppførselen han viser, men så fort han har sitti der er det pån igjen med en ny runde med enting løping, skriking, rampestreker.

Jeg er så fortvilet. Jeg føler at jeg gir dem begge oppmerksomhet. Og jeg fatter ikke hva jeg gjør galt. Kan noen hjelpe meg der ute?

Fortvilet mor som venter nr 3 nå i desember

Skrevet

Først vil jeg si at du er knall tøff som venter nr tre så tett. Jeg har to med 15 mnd mellom og det er mer enn nok for meg;)

Jeg er ingen pedagog, men kan jo dele min persolige erfaring. Mine er 3 og 1 1/2.

Vi har hele tiden hatt problemer med at eldstemann er voldsom ovenfor den yngste. Det har blitt en del dytting, biting og slåing.

Jeg er veldig for positiv forsterkning. Vi legger vekt på det de gjør riktig og roser de masse for det.

I det konkrete tilfellet med at eldstemann slår eller biter, tar vi han bort fra situasjonen og snakker med han.

Skammekrok eller timeout tror jeg virker mot sin hensikt, iallefall hos så små barn.

Hvis du har mulighet lek med den eldste uten at den yngste er der. Han trenger litt alenetid med dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...