Gå til innhold

Hun nekter å ta vitaminene og trana, noen med gode tips ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste mnd har hun brekt seg når hun har fått multivit og tran, jern går greit, men nå har hun fått for seg at vitaminer og tran ikke er noe særlig, Hun er 8 mnd (6,5 korrigert)

Hvordan gir dere barna vitaminene og trana, bruker dere sprøyter eller skje, blander i mat ??????? Hva fungerer best hos dere??

Takker for alle gode tips : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle gi tran før barnet mitt var ett år, siden hun fikk multivitaminer, var fordi hun ikke skulle få for mye av d-vitamin tror jeg det var, noen andre som har fått den beskjeden???

Ikke meningen å kuppe tråden din hi, men blei litt overaska over at du ga både tran og multivitamin bare, men jeg blandet multivitamin og jern i morsmelkerstatningen, gikk ned som en drøm det. Hendte også at jeg blanda det i grøten.

Skrevet

Min sønn er 3mnd (6uker korrigert), og her har jeg blandet multivitamin og tran med ca. 1ml morsmelk og gitt på flaskesmokk. Men så hørte jeg noen som sa at de da kan få melkenekt når man blander, så da turte jeg ikke gjøre det mer. Så nå gir jeg det på sprøyte bare. Men min sønn har begynt å rett og slett brekke seg og kaste opp igjen tran. I går brakk han seg og gjorde helt forferdelige grimaser, og i dag kom det opp igjen nesten med en gang... Så jeg tar også imot gode tips! (Min sønn får jo kun morsmelk enda da)

Skrevet

Jeg har blandet med morsmelk og gitt på flaske. Har blandet jern, folsyre og d-vitamin med ca 30 ml morsmelk. Dette fikk jeg beskjed om at vi kunne gjøre på sykehuset. Snuppa er nå straks syv måneder (fem korrigert). Ingen melkenekt her i gården. Nå som hun spiers fast føde, og hun har sluttet med folsyre, hender det jeg bare blander det inn i grøten. Men, nå virker det som hun spiser hva det skal være. Tranen kommer rett ut igjen da, men jeg har bare prøvd et par ganger. Syns det er me enklere med d-vitamin dråpene. Jeg er fullt klar over at tran er bedre, men jeg brekker meg av det selv og orker ikke alle tranflekkene.

Skrevet

Svar til spørsmål litt lenger opp: Dersom dere gir Multivitaminer, skal dere kun gi halv dose dersom dere også gir tran:)

Jeg blander det i MME...funker kjempe bra!

Skrevet

Jeg blanda det i ca 30 ml mm eller mme, gikk kjempe fint. Jern fikk hun på sprøyte.

Vi fikk med et skjema fra legen om hvor mye vit vi skulle ta, 2,5 tran x2, 2,5 ml biovit x2, og 1 ml jern x 1. Helsesøster reagerte på om hun ikke fikk for mye vit a, så jeg skal spørre neste gang jeg er i kontakt med sykehuset. Men nå er det evt for seint, for jern og biovit har vi nå slutta med( da hun er fyllt 1 år), og tran blir det så som så med...litt sløv med det der..

Skrevet

Sykehusene har litt forskjellig praksis på hva de skal ha av vit når man blir utskrevet. Vi var på Riksen og der har vi fått beskjed om 1 ml tran, 5 ml mulitvit 2 ganger daglig, og 1 ml jern 2 ganger daglig. Vi må ikke begynne å belære hverandre om ditt og datt da dette er lagt opp etter hva de fikk på sykehuset. Selv om man får multivitaminer så er det altså noen som skal ha tran i tillegg.

Så tips til deg HI, vi blandet lenge både tran og multivitaminer i melka. Ingen melkenekt her heller. Nå får han alt på sprøyte...Prøver å fordele det litt utover dagen, da går det bedre ifh til brekninger osv... Lykke til:)

Skrevet

Ja, viktig å huske på at sykehusene har veldig forskjellig praksis når det gjelder dette. ( og mange andre ting:)

Vi ga 5 ml Biovit og 1 ml jern 2x daglig. Jeg blandet ut i medesinglass med litt mm og ga på sprøyte i begynnelsen, etterhvert fikk de det i flaskesmokken. Når de ble litt større ville de ikke ha en periode, da pumpet jeg ut nesten en flaske og blandet i det. Jeg har ikke hørt om så mange som har fått melkenekt pga vitamin, jeg.

Problemet hos jentene var at de gulpet hele dagen, så som så med hvor mye de beholdt av de vitaminene da:)

Ellers veldig lurt som anonym sier, å fordele det over flere ganger. Trenger ikke gi alt på en gang.

Skrevet

blander multivit i grøten

tran har vi ikke gitt henne

• 3 uker senere...
Skrevet

Var plutselig vitaminnekt her også, har brukt målesprøyter helt til nå. Litja her får litt Hipp fruktmos som mellommåltid. Men siden hun elsker fruktmosen blander jeg jeg alt i en liten porsjon slik at jeg er sikker på at hun får med seg alt. Det funker kjempebra :-)

Hun er forresten fem mnd, litt over 3 1/2 korrigert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...