Gjest Trollbundet Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Bruker dere poteter i tillegg til ballen på tallerkenen? Sambo og sønnen min liker ikke poteter sammen med ball,men jeg må nesten ha det,er ikke vant til å spise uten.Men er nok godt uten også da. Og så bruker vi kålrabi,gulrot,kjøtt,pølse (eller som i dag sognemorr,det er 1 gangen,men det var godt) og flesk og fett. Hva bruker dere til da? Hvilken ukedag bruker dere å spise det? Vi bruker å spise ball på torsdager.Ikke ofte.Før i tiden,for flere år siden så spiste jeg det hver eneste torsdag.ble litt lei den gangen..Ble litt ofte.
cherry coke Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Vi kaller det klubb. Elsker det, men spiser det alt for sjelden. Det er torsdagsmat=) Har flesk/kjøtt inn i klubben, med kålrabi, saltkjøtt og pølser ved siden av. Jeg liker godt poteter ved siden av også, men i følge "ekspertene" er dette smør på flesk=) Og sirup på!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Vi har bare klubb, eller potetballer som du skriver. Ikke noe ved, bortsett fra fett og flesk. Har det sjeldent nå, men husker vi brukte å spise det tidligere da jeg bodde hjemme, siden min storebror elsket det. Kan ikke huske å ha spist det på mange mnd, nesten så jeg fikk lyst på det i morgen:)
Mamma til 3E Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Hei. Vi spiser det ikke så veldig ofte, så er veldig godt når vi først har det. vi har ingenting i tillegg til potetball, har kun kjøtt inni den + litt smør på tallerkenen.
Mom2Two Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Jeg er vant til poteter ved siden av hjemmefra.
Gjest Trollbundet Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Sirup ja:),det liker jeg også på ballen:).Bruker det ikke hjemme for glemmer alltid å kjøpe da,men når vi har kjøpt på kafe`så har jeg det alltid på
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 potetball, potet, kålrabi, gulrot, saltkjøtt/bacon og pølse. MMmmmmmmmmmm
Tarantellamora Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Vi kaller det komle. Har ikke poteter til. Bare kålerabi, gulrot, saltkjøtt, pølse ( mange ulike varianter passer til) og stekt flesk.. Åh.. Nå ble jeg sulten.... Jeg vet at enkelte liker sennep til... Noen sirup.. og andre sukker... men det blir helt feil for meg....
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 20. november 2008 #9 Skrevet 20. november 2008 raspeball. salt kjøtt, helst pinnekjøtt, bacon og pølse... og litt sukker på.... mmmmmm
hit og dit Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 Komle =) Synes potet attåt komle er litt overkill eg. Me spiser til røykt lam, kålrabi, vossakorv og gulrot. Eg har smelta smør på, samboer har baconfett. Egentlig så spiser eg ikkej pølsa, men den høyrer liksom med. Me har havrekli i komla da, da blir den mykje lettare å fordøye. Nam nam, og eg kan ete enda fleire. Torsdag er jo den tradisjonelle komledagen, men me spiser det når me har fridager. Det blir veldig sjelden, for dei har ikkje godt lammekjøtt her. Synes dei er best når dei får trekke heile dagen så definitivt på fridag.
Gjest Skrevet 20. november 2008 #11 Skrevet 20. november 2008 Det heter komla:) Og vi spise det med kålrabistappe, kjøttpølse, salt lam og smeltet smør. Tosdag er vel fast komledag, men jeg lager det når jeg har lyst på det, men alt for sjeldent, 1 gang annen hver mnd ca
ess83 Skrevet 20. november 2008 #12 Skrevet 20. november 2008 Vi kaller det klubb. Spiser det med bacon, sukker/sirup og brunost-duppe. Ikke den sunneste middagen, men veldig godt.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 20. november 2008 #13 Skrevet 20. november 2008 glemte kålrotstappe.---
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 komla kalla eg det, eller raspeball. syns det blir litt smør på flesk å ha poteter til- er jo laget av poteter. kålrabistappe, rømme, kjøtt (ikke så fan av det jeg da) pølse, bacon og sterk sennep er godt til. ikke melk ved siden av, men saft. før var det vel torsdag som var dagen for sann, men nå er det så sjelden at spiser jeg det er det ofte søndag. og da hjemme hos mamma.
Lille Ollebolle Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Komla med salt lamme/svinekjøtt, pølser, gulrot, kålrabi og bacon til! Og selvfølgelig masse kald melk :-) Det er vel torsdagen som skal være den tradisjonelle dagen, men det passer aldri, så det blir ofte søndagen hos oss. Så har vi stekt komle dagen etterpå. Det er egentlig best syns jeg!
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Jeg spiser bare raspeballer hos mormor - det er ingen som klarer å lage dem like gode som henne! Mange "nye" i familien min (stefar, inngift onkel, sambo) likte ikke raspeballer når de kom inn i familien og mormor kokte da poteter ved siden av, men når de har smakt hennes liker de det alle sammen, så nå er det ingen poteter. blir ikke spist uansett=) Dagen derpå skal komle, pølse og kjøtt steikes, og så skal det drysses masse sukker på! mmm... eller spise raspeball-suppe (suppe av kraft med raspeballbiter, pølse, kjøtt og kokt kålrabi). Til raspeballene har vi salt kjøtt, pølse, kålrabistappe og smør.
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 Det blir forresten ofte torsdager mormor inviterer oss. De pusser opp nå, men når de er ferdig skal vi på raspeballefest=) woho! Off-topic: En gang spiste jeg 10 raspeballer, da stoppet min mor meg, hun var livredd jeg skulle få forstoppelse og matforgiftning... hehe=) jeg elsker raspeballer!
Piken på landet Skrevet 20. november 2008 #18 Skrevet 20. november 2008 Det heter vel at torsdagen er komledag, men vi har det når det passer oss. Svigers har det ofte som søndagsmiddag. Vi har ikke potet attåt, det syns jeg er helt snodig. Jeg er vant å ha til salt svineknoke, kjøttpølser, sprøstekt bacon, gulrot, kålrabi/kålrabistappe og smeltet smør. Før når jeg var liten brukte jeg ketchup på :-) Svigerinnen min har sukker på, og svigers har stekt løk til.
Banshee Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Vi bruker ikke poteter sammen med ball, men jeg spiser det til tider likevel siden mange andre bruker det. Mange bruker en fleskebit inni potetballen, vi bruker mørbit (strandamør). Tilbehør er kålrabi, av og til gulrot, kjøtt (fåreribbe), pølse, fett og av og til baconterninger. Torsdager er Potetball-dagen.
* 5 om dagen * Skrevet 20. november 2008 #20 Skrevet 20. november 2008 her hos oss heter det kompe :-)) og vi har flesk inni,ikke malt,det er fælt. også har vi kun sukker og smør til..... men hadde tenkt å ha det til uka,kanskje jeg skal prøve å ha mere tilbehør til.....men hva da,synes dere? vi som ikke er vant til å ha noen ting ekstra.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 20. november 2008 #21 Skrevet 20. november 2008 Vi spiser kompe på den mest usunne måten; dypper i smelta smør og så i sukker...namme! Eter det 1-2 ganger i året tipper jeg, altså de få gangene i året mamma lager det, og husker på å si ifra til meg =)
novembergutt <3 Skrevet 20. november 2008 #22 Skrevet 20. november 2008 Vi kaller det kompe, men er sjeldent jeg spiser det. Er nok ikke så vanlig i nord. Så det blir den ene gangen i året jeg er oss min bestemor sørpå Og vi har bare flesk inni og smør på, finnes ikke bedre mat!
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 20. november 2008 #23 Skrevet 20. november 2008 kløbb etes me dopp å flæsk;)
trollmor & trollungene Skrevet 20. november 2008 #24 Skrevet 20. november 2008 Vi spiser blandaball. Tilbehør: gulrøtter-kålrabi-flesk og poteter. + smeltet smør
mastermind Skrevet 20. november 2008 #25 Skrevet 20. november 2008 Ball/klubb, potet, gulrot, pølse, kålrabi, bacon kjøtt(svineknoke eller pinnekjøtt) og SIRUP! Må ha alt! Kan ikke spise uten noe av tilbehøret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå