beggeto Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Jenta mi er straks 1 år, tenker å begynne med kumelk nå siden jeg har begynt å jobbe og hun snart skal begynne i barnehage. Lurer på om det er sånn at de kan få vondt i magen viss man plutselig begynner med kumelk? Eller kan man ta det brått dersom de liker det? Er det bare pga mindre jern at de ikke skal ha kumelk før de blir 1 år?
Gjest Gul stjerne Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Jeg tror det bare er å kjøre på om hun liker det. Jeg måtte blande ut noen uker før han drakk ren helmelk.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Det er på grunn av molekylene i melkesukkeret de ikke skal ha kumelk før. Disse spaltes dårlig i babyers tarm, og det er derfor en fare for at de utvikler diabetes type 1. Helmelk skal de helst ikke ha, siden alt det sunne finnes i lettmelk også, men man slipper det usunne melkefettet. Vi begynte brått på med kumelk. Innen et halvt år utviklet hun plutselig voldsom melkeallergi, selv om hun aldri hadde reagert på melk før. Så hadde jeg gått gjennom det samme igjen, skulle jeg nok begynt gradvis med kumelk. Vet ikke om det har noen spesiell betydning for at hun fikk allergi, men...
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Jeg har aldri hørt at man MÅ ta gradvis tilvenning, men jeg har selv tatt det litt forsiktig med introduksjon av melk til datteren min pga at det er stor opphopning av allergi i familien. Hun ble veldig løs i magen de første gangene vi ga henne melk, så vi har tatt det forsiktig og gitt henne litt og litt. Nå ser det ut som det fungerer greit, hun er ikke så veldig glad i melk, men drikker litt til måltidene og magen fungerer fint. Angående helmelk/lettmelk så har jeg lest motsatt av det anonym over her sier, nemlig at de minste skal/bør ha HELMELK nettopp for å få i seg nok kalorier. Noen som vet hva som er det rette? Det sies så mye forskjellig at det er vanskelig å vite hva man skal tro noen ganger.....
Barbafin Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Helsesøster sa til meg denne uken at det var det samme om småen fikk helmelk, lett eller ekstra lett melk. "Gi det dere drikker", sa hun. Vi drikker ikke melk, så jeg gir småen helmelk.. Han er så aktiv at jeg tenker han trenger det fettet han kan få.
Sistah*G07*J09* Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 vi begynte bare rett på med kumelk, ca 1uke før han var 1år. mini fikk ikke vondt i magen av det, syntes det var kjempe godt drikker vanlig lettmelk.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Noen barn kan få litt hard mage av å begynne med vanlig ku-melk, men hvis man ammer når man starter å introdusere vanlig melk så tåler magen det bedre. Aner ikke hvordan det er med de som bruker mme.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Vi fikk beskjed om gradvis tilvenning av kumelkprodukter hos HS, først med yoghurt fra 10mnd alder og ren melk fra 12mnd. Flaks at vi fulgte det rådet, for her slo det til med laktoseintoleranse og hun fikk utslett over hele kroppen. Kan fortsatt ikke drikke vanlig melk..
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 vi begynte ganske brått.. begynte først med morgen flasken noen dager så byttet vi ut kveldsflasken... gikk kjempe fint her:D startet når hun var rundt 11mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå