Gå til innhold

Gutt på 4,5mnd ca 8kg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva anbefaler dere å bære i? Har så lyst til å kjøpe noe til å bære han i...virker så godt både for mor og barn å være så nær :) Nå har ikke jeg satt meg no særlig inn i de forskjellige bæreanretningene, men siden dette var et nystarta forum måtte jeg jo benytte sjansen å spørre dere erfarene! :)

Eller er det dumt å investere i dette nå som vinteren nærmer seg? Vil det bli brukt like mye da? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Ville styrt unna elastisk sjal for det begynner å bli tungt når babyen er omkring 7-8 kg. Ville også unngått noe hvor vekten bare er på den ene skulderen din, da kan du ikke bære særlig lenge før det blir tungt. Så da sitter du igjen med vevd sjal, meitai eller formsydd sele. Hva folk foretrekker av disse er en smaksak.

Vevd sjal: Veldig behagelig til å bære langt og tung med, både på rygg og mage. Men kan være litt kav å få på seg utendørs eller inne på butikker, spesielt for en helt nybegynner. Det er jo også langt og går i bakken. Derfor er nok ikke sjal det beste bæretøyet til å ha liggende under vognen når babyen blir lei og vil bli båret litt, eller til å bruke når man bare skal rett inn på butikken. Sjal er litt mer sånn som man tar på seg når man skal bære en stund.

Meitai: Jeg tenker litt at med en meitai er du hvertfall safe på å bli fornøyd (?). Er hvertfall lett å få til og rask å få på seg. Og meitai er jo også behagelig å bære med, selvom jeg personlig helst velger andre ting når jeg skal bære veldig lenge/ gå lang tur er det jo mange som liker meitai også til langtidsbæring.

Formsydd: Er litt som en meitai bare med klipser i stedenfor knyting, mange pappaer foretrekker slike. Vet at mange liker formsydde best til ryggbæring. Jeg liker hvertfall mye bedre sjal eller meitai til magebæring. Men syns manducaen vår er super duper på ryggen!

Det aller beste hadde vært om det er en bærebutikk, bæretreff eller en bærehjelper der du bor. Så du hadde fått prøvd litt forskjellig =) For å finne ut det sjekker du på tettinntil.no

Skrevet

Supert!! tusen takk for mange gode tips:) Hadde faktisk sett meg ut et elastisk jeg da, men da burde jeg kanskje revurdere den skjønner jeg! Skal sjekke på tettinntil.no...hadde kanskje vært greit å få prøvd det ja! Takk takk:)

Skrevet

Forresten så hadde jeg sett meg ut et elastisk fordi det var greit også på høst og vinter! Hva tenker du om bæring på vinterstid? Noe som er greit å vite? Noe du absolutt ikke anbefaler å bære i på vinteren? Å er det lurt med bærejakke eller overtrekk kanskje? 100 spm her...hehe:)

Skrevet

Ja, men hvis du hadde sett deg ut elastisk sjal ville jeg satset på vevd sjal i stedet! Vevd er egentlig nesten akkuratt det samme bare at det er av et ikke elastisk stoff ;-) Og vevd sjal er minst like greit som elastisk på vinteren. Jeg elsker vevd sjal (er nok mitt favoritt bæretøy) og syns det er veldig behagelig og skikkelig kos. Og etterhvert som man blir litt dreven i knytingen tar man det på seg super kjapt.

Ja glemte å si hva jeg tenker om bæring på vinterstid, men det går helt fint! Faktisk går det mye bedre enn vogn. For vogn er skikkelig kav i snø, dessuten er det vanskelig å regulere temraturen til babyen når h*n ligger i vognen. Med baby i vogn går man å lurer på om babyen er for kald eller for varm, bærer man kjenner man det. Bærejakke eller bæreomslag er et must, da får du skjermet babyen for uvær, pluss at det er mer praktisk å bare ta av jakken/omslaget i stedenfor masse ytterklær på babyen om dere skal inn steder. Men husk brodder på skoene om det er glatt!

Lykke til! =)

Skrevet

hmmm...vanskelig dette her også!! Sjekket litt på noen nettsider...har vel bestemt meg for at det ikke blir ergo likevel (selv om det kunne virke som det på et annet innlegg her:)). Tenker på det du skriver om vevd sjal, men som du sier litt lenger opp, er det gjerne noe du bruker hvis du skal bære en god stund. Jeg ser kanskje for meg at jeg burde prøve meg på noe annet først for å se om dette er noe jeg og mini kommer til å bruke! I begynnelsen blir det nok bare korte turer som inn og ut av butikk o.l!

Har tenkt på det med snø og vogn ja...kan se for meg at det blir et aber uten like...hehe:) Tenkte kanskje å satse på bæreomslag for å skjerme ja.... men da sitter baby utenpå min jakke ikke sant? eller har jeg misforstått?

Men hva synes du om mei-tai...sett på babyhawk og freehand! Noen erfaring med disse? Kunne dette vært en begynnelse også evt. ekspandert til vevd sjal ettehert? Eller er det bare å hoppe i det og satse på vevd sjal:)

Stakkars bombanderer deg med spørsmål:) Men tusen takk for at du gidder å svare! Virker som du er dreven i bære-faget:) Takk for at du deler erfaringer:)

Skrevet

Nei ikke så lett å finne fram i jungelen. Ja du kan nok godt teste ut meitai først, for så å kjøpe vevd sjal etterhvert. Men du kan jo også kjøpe vevd sjal med en gang, hehe, og om du ikke skulle like det kan du jo selge det og kjøpe meitai i stedet. Det beste hadde jo vært om du fikk prøvd først =) Det er bærebutikk i Bergen, Oslo, og Trondheim, bor du andre steder må du nok heller gå på bæretreff.

Bruker du bæreomslag kan du ha det utenpå din jakke ja, men vil tro de fleste har sin jakke åpen når de bruker bæreomslag (?). For du blir jo varm på magen av baby uansett. Jeg har ikke prøvd noe annet enn bærejakke.

Babyhawk er bedre enn freehand, for freehand har ikke nakkestøtte. Babyhawk er en helt grei meitai, finnes jo bedre, men den er nå god den også altså. Babyhawk er jo relativt rimelig så mange som starter med den. Men om du vil ha det aller beste av det beste bør du heller velge en som har polstring i livet, babyhawk og freehand har ikke dette.

Skrevet

yes...da var jeg igang igjen...hehe:) sambo begynner å bli imponert over research arbeidet mitt her...må nok gi deg æren for det gitt! Har litt lett for å gå for det første å beste jeg finner! Blir så veldig ivrig når jeg bestemmer meg for noe!! Da skulle det helst vært ordna igår...hehe:)

Skulle gjerne vært i en bærebutikk ja, men bor ikke så sentralt! Tror det blir litt for mye styr å få til det! Isåfall får jeg jo bare selge det som du sier...dersom vi ikke liker det! Kikket litt på vevde sjal....er jo flere av disse også...sukk:) hehe! Girasol kanskje?? Tror ikke jeg skjønner helt forskjellen på disse jeg...er vel først og fremst stoffet ikke sant? men lurer evt. på hvor langt jeg må ha? skjønte det var flere lengder på dette? Jeg er 1,76 høy og bruker str 44/46 i klær...så er litt kraftig! Regner med at det har litt å si på lengden?

Skrevet

hmmm....leste nå at de anbefalte lengde 5,2 til str over 44, så da blir det nok den lengden...:)

Skrevet

Hehe, sånn er jeg også =)

Forskjellen er vel først og fremst utseende og pris, men også litt på stoffet ja. Noen er stivere enn andre feks. Girasol er kjempe myke og deilige sjal! Og det at det er så mykt gjør det lettere for nybegynnere å knyte =) Hmm, er usikker på hvilken lengde du må ha, enten 4,6 m eller 5,2 m. Kanskje du kan lage et innlegge inne på tettinntil og spørre der?

Skrevet

Hvor kan man kjøpe bærejakke eller bæreomslag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...